خانه گفت و گو قاب‌های خودمانی از یک روحانی

قاب‌های خودمانی از یک روحانی

نریمان خلیلی، در ارتباط با فیلمش «عشق علیه السلام» گفت: بنده از نزدیک با قشر روحانیت در ارتباط بوده ام. همیشه آن ها به عنوان مبلغین دین و اسلام در شهر ها و روستا ها فعالیت داشته اند. با نگاه کردن به روند فعالیت آن ها در بین مردم متوجه خلاً حضور پر رنگ روحانیون در بین عشایر شدم و این سوال برایم پیش آمد که آیا اگر یک روحانی جوان در بین عشایر زندگی کند و برای تبلیغ در میان آن ها شروع به فعالیت نماید چه اتفاقاتی می تواند رخ دهد؟! در این شرایط چه قصه ای می تواند شکل بگیرد؟! درگیری درونی این روحانی برای ماندن و رفتن را دوست داشتم.

ماندن بر سر دوراهی تبلیغ بین عشایر یا رفتن به حوزه؟!

وی با اشاره به این که روحانیت در جامعه بسیار تاثیر گذار است گفت: روحانیت در جامعه و فرهنگ ما می تواند تاثیر گذار باشد و افراد بسیاری هستند که مسیر حرکت خود در زندگی را با صحبت کردن با آن ها که بر گرفته از اسلام است تعین می کنند. عشایری که در این فیلم به تصویر کشیده شد در اطراف شهر ایلام زندگی می کنند که متاسفانه از مین ها و ترکش های آنجا در امان نیستند. در بین اهالی عشایر شاهد کودکی هستیم که دستش را به همین دلایل از دست داده است و پدرش مانع از رفتن او به مدرسه می شود حضور یک روحانی جوان به همراه همسرش در بین عشایر که برای تبلیغ رفته اند موقعیت های جذابی را به وجود می آورد که درام داستان از همین جا شروع می شود و شاید اوج آن را در شرایطی می تواند دید که روحانی برای رفتن به قم برای ادامه تحصیل و ماندن در بین عشایر بر سر دو راهی قرار می کیرد که همسرش در انتخاب او تاثیرات بسزایی را می گذارد.
قاب های خودمانی از یک روحانی
خلیلی با بیان این که در حین حفظ احترام به جایگاه روحانیت علاقه مند بودیم فضای جدیدی از ارتباط این قشر با خانواده خود را به تصویر بکشیم که برای مخاطب جذابیت داشته باشد گفت: شخصیت همسر روحانی جوان ما در فیلم استوار و محکم بود. به دلیل این که وقتی دختری با پذیرفتن شرایط یک روحانی و زندگی با آن در بین عشایر موافقت می کند حتماً باید دارای ویژگی های اخلاقی خاصی باشد از طرفی نوع ارتباط روحانی جوان با همسرش برای مان بسیار با اهمیت بود علاقه مند بودیم با حفظ احترام صمیمیت آن ها را با هم به تصویر بکشیم. با نشان دادن این تصاویر و ارتباط ها می توانیم آن ها را در یک قاب عکس خودمانی به تصویر بکشیم که احساس خوبی به مخاطب دست دهد.
وی در ادامه گفت: تلاش کردیم اگر به هر بخشی از جامعه نقدی داریم بسیار آگاهانه و منصفانه آن انتقاد را انجام دهیم. نمی خواستیم در این فیلم مخاطب فقط شاهد کارهای روزمره یک روحانی باشد در صورتی که در این فیلم می بینیم که او با کودکان به بازی می پردازد، در ساخت خانه و بقیه کار ها به عشایر کمک می کند، برای حل مشکل آن ها پیش قدم می شود. این رفتار ها به خودی خود باعث جذابیت شخصیت روحانی در فیلم «عشق علیه السلام» شده است. لحظه هایی که مخاطب در کمتر مواقعی از یک روحانی دیده است.
ده نمکی پای روحانیون را به میان کشید
این کارگردان با عنوان این مطلب که در آثاری که در ارتباط با روحانیت است باید نظرات آن ها مورد بررسی قرار بگیرد گفت: بازیگر نقش روحانی از شاگردان قدیمی بنده بود که نسبت به وی شناخت داشتم در برخی از صحنه ها این جوان روحانی به همراه همسرش سوار بر موتور می شد که با بازی همسر واقعی خود این جوان با خیال راحت تری این صحنه ها را فیلمبرداری کردیم که البته در نشان دادن احساس این دو نسبت به هم این رابطه بی تاثیر نبود. برای ساختن فیلم هایی در ارتباط با روحانیت باید آن ها را با خودمان همراه کنیم همانند مسعود ده نمکی که قبل از نمای فیلمش «رسوایی» آنم را برای تعداد زیادی از روحانیت به نمایش در آورد و نظرات آن ها را جویا شد.
اگر پیامبران بودند از سینما برای تبلیغ استفاده می کردند
وی در پایان با اشاره به این که هالیوود به عنوان یک قدرت سینمایی تاثیر گذار از سینما برای اهداف فرهنگی خود استفاده می کند گفت: بسیاری از بزرگان همچون ایت الله جووادی عاملی ابزار کرده اند که سینما آنچنان تاثیر گذاری زیادی بر مخاطب داررد که اگر پیامبران ما دسترسی به آن داشتند حتماً در راه تبلیغ حرف های شان از آن استفاده می کردند. ما نیز نباید از آن غافل بشیم. سینمای هالیوود از این ابزار برای تبلیغ تفکرش استفاده کرده و بسیاری از کشور های جهان را با سینما تحت سلطه خود در آوره است و فرهنگ خود را با این روش اشاعه می دهد. باید از این ظرفیت رسانه ای استفاده کرد امیدواریم روحانیت از این امکان استقبال کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید