خانه خانه1-1 نگاهی به سریال‌های پلیسی فاخر و مستند‌های جدید این ژانر هم‌زمان با...

نگاهی به سریال‌های پلیسی فاخر و مستند‌های جدید این ژانر هم‌زمان با هفته نیروی ‌انتظامی / جای خالی پر مخاطب‌ها

به گزارش راه‌نوشت، این روزها که با هفته نیروی انتظامی مصادف است، بد نیست نگاهی اجمالی به وضعیت سریال‌های تلویزیونی و تولیدات جدید مستند با محوریت پلیس در کشور داشته باشیم.

اگر بخواهیم در همین ابتدا به وضعیت سریال‌های پلیسی در صداوسیما نگاهی گذار داشته باشیم، باید بگوییم در قالب ژانر پلیسی- رمعمایی آثار مهمی در صداوسیما پس از انقلاب تولید شده است که از جهات مختلف قابل توجه است؛ آنچنان که این آثار بارها بازپخش شده و در بازپخش نیز از آنها استقبال شده است.

اگر بخواهیم از این کارها نام ببریم، مزد ترس1 و 2، کارآگاه علوی 1 و 2، سرنخ، شلیک نهایی، فصول متخلف کلانتر، پلیس جوان و خواب و بیدار سریال‌هایی هستند که از دوره تولید و نمایش‌شان بیش از 15 سال می‌گذرد اما هنوز بازپخش آنها در شبکه آی‌‌فیلم مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد که این مساله می‌تواند این نکته را گوشزد کند که طی این 15 سال تولید آثار پلیسی- معمایی بشدت محدود شده و جای این ژانر در تلویزیون خالی است، البته در ژانرهای دیگر هم وضعیت مشابهی حکم‌فرماست.

تأسفبار اینکه تلویزیون بشدت از مسأله «نقد اجتماعی» فاصله گرفته و در این بین مانند گذشته سریالی در این حوزه ساخته نمی‌شود. در واقع تلویزیون، دست‌کم در یک دهه گذشته با هزینه‌های فراوانی که برای تولید سریال در ژانر ملودرام کرده، نتوانسته اثر ماندگاری حتی در همین ژانر تولید کند.

این محدودیت ژانر هزینه‌های زیادی برای تلویزیون ایجاد می‌کند که تنها یکی از آنان کاهش مخاطب است و باید منتظر ماند و دید صداوسیما در مدیریت جدید، برنامه مدونی برای تولید سریال‌های پلیسی فاخر و جذاب دارد یا خیر. 

 در این میان طی چند سال اخیر با افزایش تولید مستندهای مختلف، برخی مستندسازان با پیدا کردن سوژه‌های بکر سراغ تولید مستندهای جذابی رفته‌اند که بارها از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته است.

در ادامه چند اثر جدید که همزمان با هفته نیروی انتظامی در قالب پلتفرم «عماریار» در شبکه نمایش خانگی عرضه شده، معرفی شده است.

کلانتر

هادی محمدی‌نسب، مستندسازی است که بتازگی به تولید آثار مستند با محوریت پلیس و نیروی انتظامی رو آورده است. وی سعی کرده در آثارش به زوایای پنهان شخصیت نیروی پلیس بپردازد و از دریچه پلیس و خانواد‌ه‌اش مستند را برای مخاطب روایت می‌کند.

از میان آثار این مستندساز می‌توان به مستند‌های «کلانتر»، «مرثیه میثم» و «راهنما» اشاره کرد که این روزها در پلتفرم عماریار راهی شبکه نمایش خانگی شده است. 

هادی محمدی‌نسب در مستند «کلانتر» سعی کرده نگاه متفاوتی به شخصیت ماموران شاغل در کلانتری داشته باشد و از زاویه‌ای متفاوت و ناآشنا برای مردم به زندگی یک پلیس پرداخته است. 

در معرفی این مستند کوتاه آمده است: نگاه مردم به مامور کلانتری، شخصی عصبی، اهل زدوخورد و بی‌اعتنا به احساسات است اما در این فیلم به تماشای زندگی واقعی یک مامور می‌نشینیم…

مرثیه میثم

 مستند «مرثیه میثم» برخلاف تفکر و نظر برخی مردم راجع به مأموران زحمتکش نیروی انتظامی است،

زیرا برخی‌ها تصور می‌کنند مأموران پلیس باید مثل ماشین کار کنند و احساس خستگی و عصبانیت و… نداشته باشند

و در این میان شاید خیلی‌ها ندانند که به طور میانگین هر ماه مأموران نیروی انتظامی شهید می‌دهند و آثار این رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌ها همین نظم و امنیت شهرهای مختلف کشور است؛ امنیتی که مثل هوایی که نفس می‌کشیم دیده نمی‌شود اما برای جامعه ضروری است.

درباره مستند «مرثیه میثم» آمده است: امنیتی که در کشور حاکم است، حاصل تلاش‌های شبانه‌روزی کسانی است که می‌خواهیم یکی از آنها را به نظاره بنشینیم…

راهنما

 هادی محمدی‌نسب در مستند «راهنما» دوربین را به خانه یکی از ماموران وظیفه‌شناس راهنمایی و رانندگی برده است و سختی و مشقت‌های این شغل را از زبان همسر و خانواده این مامور نیروی انتظامی روایت کرده است. 

در خلاصه این مستند اینچنین آمده است: آیا زندگی یک مامور را از دید خانواده‌اش می‌دانید؟

جان لیلی

 مستند «جان لیلی» از کرامت شهسواری یکی از آثاری است که به معرفی یکی از شهدای مرزبانی نیروی انتظامی پرداخته است.

درباره این مستند آمده است: «ننه آقا» پیرزنی مهربان و دوست‌داشتنی است که محبوبیت زیادی بین اهالی روستا دارد. او مدتی می‌شود که از «یحیی»، تنها پسر مرزبان خود، خبری ندارد.

در این شرایط، همرزم یحیی خبر می‌آورد که او شهید شده و پیکرش در دست اشرار مانده است. اهالی می‌کوشند مانع رسیدن این خبر به ننه‌آقا شوند، زیرا معتقدند پیرزن که در جوانی شوهر خود را در دفاع‌مقدس از دست داده است، توان تحمل این غم را ندارد اما قصه، مسیر جدیدی پیدا می‌کند.

***

بازگشت پلیس‌ها به آنتن تلویزیون

ناجی هنر فیلم‌هایی را برای هفته نیروی انتظامی در تلویزیون تدارک دیده است که می‌توان به «مواجهه» و «پس از فروش» اشاره کرد.

همزمان با هفته نیروی انتظامی شاهد جشنواره‌ای از تولیدات نمایشی و مستند پلیسی از شبکه‌های مختلف رسانه ملی خواهیم بود.

در این هفته علاقه‌مندان فیلم‌های پلیسی می‌توانند جدیدترین فیلم محمدحمزه‌ای با نام «آخر بازی»، فیلم «پس از فروش» به کارگردانی مجید توکلی، «مواجهه» ساخته رضا دادویی و «اسکیمر» به کارگردانی پیمان شیرخانی از مجموعه تولیدات مؤسسه ناجی‌هنر و فیلم «کدر» ساخته محمدیاسر پارسا از تولیدات اداره کل امور هنری معاونت اجتماعی ناجا را در طول هفته از شبکه سوم سیما تماشا کنند. 

«در این میان» نام فیلم جدید مجید توکلی و تهیه‌کنندگی سیدعلی احمدی درباره قاچاق بزرگ لوازم خانگی است؛ فیلمی که وحید آقاپور، شهرزاد کمال‌زاده، میثاق زارع، محمدرسول صفری، هومن رهنمون، حمیدرضا معدن‌کن، صابر ناصری، فاطمه درباری، امیر تبریزی و مسعود چوبین در آن ایفای نقش می‌کنند.

فیلم دیگری که با حضور متفاوت کمدین خندوانه همراه است،‌ به ورود اراذل و اوباش می‌پردازد. میثم درویشان‌پور بعد از اجرای تلویزیونی و روی صحنه تئاتر، حالا در کنار رحیم نوروزی و حمید ابراهیمی و همچنین الهه حسینی و هومن رستگار، تجربه حضور جلوی دوربین فیلم تلویزیونی را نیز در کارنامه خودش دارد.

«مواجهه» روایتگر نقش یک مامور پلیس راهنمایی و رانندگی در کشف راز یک پرونده کلاهبرداری و قتل است. ناجی‌هنر در جدیدترین آثار خود، روز جمعه 23 مهر همزمان با آخرین روز هفته ناجا فیلم سینمایی «خوره» را به عنوان جدیدترین فیلم سینمایی خود به کارگردانی سعید زمانیان پخش می‌کند.

«خوره» داستان زندگی یک کارآگاه پلیس به نام احمد ناصحی را روایت می‌کند که در زندگی شخصی دچار مشکلاتی است و درگیر حل معمای پیچیده یک پرونده قتل می‌شود. علیرضا ثانی‌فر، کیوان ساکت‌اف، محمد اشکان‌فر، مهدی حسام‌الذاکرین، سجاد حمیدیان، کوروش شاداب‌فر، شیرین آقاکاشی، پردیس منوچهری، شهروز شهبازی، سوسن دین‌محمد، سامان مهکویه، مهرداد حسنی و ندا قاسمی بازیگران این فیلم سینمایی‌اند. این فیلم سینمایی از شبکه اول سیما پخش خواهد شد.

همچنین سالار عقیلی و حجت ‌اشرف‌زاده در جدیدترین نماهنگ‌های خود به پاسداشت زحمات پرسنل نیروی انتظامی خوانده‌اند که این هفته از تلویزیون پخش خواهد شد.

امسال گروه مستند مؤسسه ناجی ‌هنر هم با ساخت بیش از 20 مستند تخصصی تلاش کرده تصویر کاملی از مأموریت‌های متنوع پلیس را برای مخاطبان به نمایش درآورد. این مستندها از شبکه‌های مختلف سیما در طول هفته نیروی انتظامی پخش خواهند شد.

همچنین فیلم ویدئویی «آخر بازی» به کارگردانی محمد حمزه‌ای و نویسندگی حمیدرضا بابابیگی و به تهیه‌کنندگی محمد نجفی‌زاده آماده نمایش شد. «آخر بازی» سومین قسمت از سه‌گانه فیلم‌های پلیسی- معمایی محمد حمزه‌ای بعد از فیلم‌های «مرتضا» و «زخم کاری» است که شهریور گذشته با حضور جمعی از بازیگران تئاتر مقابل دوربین رفت و هم‌اکنون با پایان مراحل فنی، آماده پخش از یکی از پلتفرم‌ها و تلویزیون است. محمد حاتمی، حمیدرضا نعیمی، مرتضا آقاحسینی و سجاد تابش بازیگران «آخر بازی» هستند.

منبع: روزنامه وطن امروز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید