خانه خانه1-3 فیلم های مهم روز سوم جشنواره عمار - روز شهدا؛ از دفاع...

فیلم های مهم روز سوم جشنواره عمار – روز شهدا؛ از دفاع مقدس تا مدافعان حرم

به گزارش سایت راه نوشت، در سومین روز اکران‌‌های آنلاین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۵۰ فیلم در سایت عماریار نمایش داده می‌شوند که به برخی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

مستند «کلاشینکف آمریکایی (قسمت ۴)» – سانس سوم

مستند «کلاشینکف آمریکایی (قسمت ۴)» در زمان ۴۳ دقیقه با موضوع تاریخ سیاسی ساخته شده و روایتگر این بخش از تاریخ است که با پیروزی انقلاب شاهپور بختیار نخست‌وزیر وقت از ایران فرار می‌کند و در پی آن است تا با حمایت‌های خارجیان انقلاب را سرنگون و سلطنت را دوباره زنده کند.

وی با صدام که ادعای مالکیت شهرهای مرزی را دارد در زمان شرایط بحرانی داخل ایران همکاری می‌کند. بختیار و فرح پهلوی که آرزوی سلطنت بر ایران حتی در صورتیکه در اشغال صدام باشد را دارند او را برای آغاز جنگ با ایران تشویق می‌کنند. کارگردان و تهیه کننده این مستند داوود مرادیان بوده و توسط مرکز فیلم و نمایش بسیج ساخته شده است.

مستند «درختان ایستاده می مانند» – سانس سوم

مستند ۲۰ دقیقه ای «درختان ایستاده می مانند» با موضوع جنگ اقتصادی تولید شده و بازگو کننده زندگی”علی تیر گیر” است که به‌عنوان معلم یک روستای محروم از ایلات بختیاری، مشغول به کار هست. این معلم دلسوز در بدو ورودش به روستا، کمک شایانی به اهالی روستا می‌کند. او با ایجاد شغل جدید برای بانوان روستا، آن‌ها را از قطع درختان و درست کردن زغال بازمی‌دارد. به‌این‌ترتیب معلم جوان روستا باعث می‌شود تا درختان ایستاده بمانند. کارگردان و تهیه کننده این مستند یزدان کیانی بوده و در صداوسیمای مرکز چهارمحال و بختیاری شبکه جهان‌بین تولید شده است.

مستند «قائدالحشد» – سانس سوم

مستند «قائدالحشد» در مدت زمان ۶۴ دقیقه و در موضوع نهضت جهانی مستضعفین ساخته شده و به زندگی و سرگذشت جمال ابراهیمی می پردازد.

او در جوانی از عراق به کویت رفت تا مخفیانه با رژیم صدام مبارزه کند. و بعد از سال‌ها با لقب ابومهدی المهندس به‌عنوان بزرگ‌ترین فرمانده‌ی جهادی عراق به خانه بازگشت.

با شروع شدن جنگ توسط داعش، عراق از ایران درخواست کمک نمود و کسی که به کمکشان شتافت دوست و برادر ابو مهدی در جنگ تحمیلی ایران و عراق حاج قاسم سلیمانی بود، تا بار دیگر دوشادوش هم دشمن را زمین‌گیر کنند.ماجرای برادری‌ها و فتح الفتوحات حاج قاسم و ابو مهدی در این مستند از زبان هم‌رزمانشان روایت‌شده است. کارگردان این مستند مهدی لارویی و تهیه کننده آن سید هاشم موسوی بوده که توسط بنیاد مکتب حاج قاسم تولید شده است.

مستند «افترکرونا» – سانس سوم

مستند ۷۵ دقیقه ای «افترکرونا» با موضوع جنگ نرم تولید شده و به زندگی دکتر یتمیر چلا فعال رسانه‌ای از کشور آلبانی می پردازد که موضوع پایان‌نامه دکتری خود را کرونا و اخلاق مواجه در ایران و غرب انتخاب می‌کند و چگونگی برخورد مردم ایران و غرب با یکدیگر را در بحران کرونا موردبررسی قرار می‌دهد.

برخلاف جنگ رسانه‌ای و سیاسی غرب مبنی بر ارائه تصویر هولناک از ایران و وجود تحریم‌های همه‌جانبه‌ به‌ویژه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی که بیشتر مردم را هدف قرار داده مردم ایران با همدلی این تحریم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

چنانکه نیروهای مسلح، دانشجویان، بانوان و حتی نوجوان در زمینه کمک به کادر درمان، ضدعفونی کردن، تولید ماسک و حتی تدفین و تغسیل کنار هم مبارزه می‌کنند. کارگردان این مستند محمدهادی نعمتی و تهیه کننده آن احسان شادمانی بوده که در رسانه‌ای میقات – موسسه‌ مطالعاتی راهبرد معاصر ساخته شده است.

مستند «دستمال سرخ ها» – سانس سوم

مستند «دستمال سرخ ها» – سانس سوم در زمان ۷۴ دقیقه و در موضوع تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس تولید شده است که روایتگر زندگی اصغر وصالی فرمانده شجاع گردان دستمال سرخ‌ها است. او در منطقه پاوه برای سرکوب منافقین و کومله‌ها باوجود کمبودها تلاش می‌کند.

جنایات گروهک تروریستی منافقین آن‌قدر زیاد است که شهید چمران نیز در کنار او به آزادی پاوه و کردستان مشغول می‌شود. سرانجام با فرمان امام، تمامی نیروهای نظامی غرب کشور را آزاد می‌کنند.

اما پس از چندی جنگ ایران و عراق آغازشده و اصغر وصالی شهید می‌شود. پس از او علی تیموری فرماندهی گردان چریکی دستمال سرخ‌ها به دست می‌گیرد و با نبوغ نظامی خود این گردان را حفظ کرده و به شهادت می‌رسد. کارگردان این مستند حنظله تاج‌الدینی و تهیه کننده آن حسین اسدی زاده است.

فیلم داستانی «آمرلی» – سانس سوم

فیلم داستانی ۲۳ دقیقه ای «آمرلی» با موضوع آمرلی، عراق ساخته شده است که روایتگر وضعیت شهر آمرلی دراستان صلاحالدین عراق است که حدود ۸۰ روز در محاصره داعش است و زنان و مردان شهر در حال مقاومت هستند.

تعدادی از زنان شهر در پناهگاهی از کودکان و سایر زنان مراقبت می‌کنند که باحضور یک تکفیری داعشی اتفاقاتی رخ می دهد. کارگردانان این فیلم داستانی سجاد بشیری و امیر انتظاری و تهیه کننده آن محمدعلی چمی گو هستند که توسط موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ساخته شده است.

فیلم داستانی «جای خالی» – سانس سوم

فیلم داستانی «جای خالی» در زمان ۱۲ دقیقه و با موضوع حافظه ملی ساخته شده روایتگر نوجوانی است که با اشتیاق برای روز مادر، با پول توجیبی‌اش کادویی برای مادرش خریده اتفاقی به مادرشهیدی برخورد می‌کند و هدیه‌اش را به او تقدیم می‌نماید. کارگردان و تهیه کننده این فیلم داستانی نسیم اسدپور بوده که در روایت فتح ساخته شده است.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «پویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir  به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید