خانه دسته‌بندی نشده فیلم هایی که نساخته‌ایم (3) / تیر غیب

فیلم هایی که نساخته‌ایم (3) / تیر غیب

جنگ نفتکش ها در خلیج فارس شروع شده بود. آمریکا برای تغییرشرایط به نفع عراق و دولت های حاشیه جنوبی خلیج فارس که درطول جنگ حامی مالی رژیم بعث عراق به شمار می آمدند، عملیات «اراده جدی» را طراحی و اجرا کرد.

در این عملیات نیروی دریای آمریکا به درخواست دونالد ریگان رئیس جمهور وقت این کشور، اقدام به اسکورت نفتکش غول پیکر الرکاره کویت کردند که با نام «بریجیتون» و تحت پرچم آمریکا در حال حرکت بود. این اقدام به صورت مستقیم ازسوی شبکه های خبری آمریکایی پوشش داده می شد.

عملیات دو روزه «اراده جدی» از اول مرداد سال 66 آغاز شده. روز اول عملیات بدون حادثه ای گذشت تنها حضور یک قایق ایرانی باعث شد تا کاروان اسکورت مسیر خود را تغییر دهد! در روز دوم هم خبری از نیروهای ایرانی نشد.خلیج فارس آرام بود. نمایش قدرت نظامی آمریکا در حال تکمیل بود که یک اتفاق پیش بینی نشده همه چیز را خراب کرد. نفتکش 400 هزار تنی در 90 مایلی مقصد خود با یک مین دریایی برخورد کرد و حفره بزرگی در بدنه آن به وجود آمده.

همه برنامه هایی دولت آمریکا با حضور به موقع یک مین دریای به هم ریخت و تبلیغات صورت گرفته برای بی اثر نشان دادن توان ایران در کنترل خلیج فارس نقش برآب شد.هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه از این رویداد با عنوان «تیر غیب» یادکرد. در همان سال یک موشک ایرانی به کشتی آمریکایی که در کویت پهلو گرفته بود برخورد کرد و عملا «اراده جدی» آمریکا را به سخره گرفت.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید