خانه دسته‌بندی نشده فیلم هایی که نساخته‌ایم (1) - رقصنده با كركس

فیلم هایی که نساخته‌ایم (1) – رقصنده با كركس

رقصنده با كركس

چهار اسفند 1388، شبكه های رادیو و تلویزیونی صدا وسیما با قطع برنامه های عادی خود پیغام كوتاهی را اعلام كردند. پیغامی كه در بینندگان احساسی سرشار از بهت و خوشحالی را به همراه داشت. محتوای پیام این بود، عبدالمالك ریگی دستگیر شد.

ریگی برای مردم ایران به خصوص مردم استان سیستان و بلوچستان نامی آشنا و به شدت منفور بود. كسی كه سابقه چند ساله شرارت و ایجاد نا امنی در منطقه داشت و درچند نوبت با عملیات های تروریستی باعث به شهدات رسیدن جمعی از هموطنانمان شده بود. عبدالمالك ریگی شرور سابقه دار با راه اندازی گروهك جندا…(جندالشیطان) سعی در اخلال در امینت كشور داشت.

وی سلسله عملیات های تروریستی را از جمله جنایت تاسوكی و جنایت در منطقه پیشین (شهادت سردار نور علی شوشتری) اجرا كرده بود و از سوی سرویس های اطلاعاتی فرامنطقه ای حمایت های اطلاعاتی، مالی وتسلیحاتی می شد. بعد از شهادت سردار شوشتری در مهرماه 88، خواسته عمومی برای پایان دادن دوران وحشی گری عبدالمالك به وجود آمده بود تا اینكه در روز چهارم اسفندماه 88 انتظار ها به سرآمد. وزارت اطلاعات تا شامگاه چهارم اسفند گزارشی تصویری را از طریق تلویزیون پخش كرد.

طبق اطلاعات منتشر شده عبدالمالك ریگی برای ملاقات با مقامات آمریكایی قصد داشت تا از دوبی به قرقیزستان سفر كند. نیروی های اطلاعاتی آخرین جلسه هماهنگی وی با نیروهای آمریكایی را رصد كرده و مسیر وی را تا دوبی دنبال می كنند. دكتر جلیلی دبیر وقت شورای امنیت ملی كشور در شب عملیات با تماس با مقامات نظامی نقشه آنها را در جریان می گذارد. هماهنگی میان نیروهای اطلاعاتی و نظامی عملیات را وارد فاز جدیدی می كند. با ورود هواپیمای قرقیزستانی به آسمان ایران دو هواپیمای از پایگاه بندرعباس هواپیما را اسكورت می كنند و از خلبان قرقیزی می خواهند تا هواپیما را بنشاند. خلبان امتناع می كند، جنگنده های ایرانی برای اینكه خلبان را وادار به انجام كار كنند، اقدام به تیراندازی می كنند.

در نهایت خلبان مجبور به فرود در فرودگاه می شود. عبدالمالك كه تا چند دقیقه قبل از ماجرا بی اطلاع بوده است، چاره ای جز تسلیم نداشته و با ورود نیروهای ایرانی به هواپیما بازداشت می شود. ریگی چند ماه بعد باحكم دادگاه به دار مجازات آویخته شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید