خانه خانه1-3 سوژه‌های نهفته در قلب پرستاران - آشنایی با فیلم‌های مستند و داستانی...

سوژه‌های نهفته در قلب پرستاران – آشنایی با فیلم‌های مستند و داستانی با محوریت روز پرستار

به گزارش سایت راه‌نوشت، پرستاران به سبب شغلشان با انسان‌های متنوعی سر و کار دارند؛ آدم‌هایی که هر کدام داستانی دارند و به سبب اینکه مدت زمانی را در بیمارستان به سر می‌برند، معمولا بند دلشان باز می‌شود و داستان خود را برای فرشته‌ی مهربانی که بر دردشان مرهم می‌گذارد روایت می‌کنند. داستان‌هایی که می‌توانند از زاویه دید یک پرستار با نقطه اشتراک مکانی روایت شوند.

علاوه بر این زندگی شخصی هر پرستار هم می‌تواند سوژه‌ی خوبی برای ساخت فیلم باشد؛ هم به علت سختی‌های این شغل و اتفاقات متنوعی که در محیط پر رفت و آمد بیمارستان اتفاق می‌افتد و هم بخش خانوادگی آن که احتمالا تحت تاثیر کارشان قرار می‌گیرد.

پرستاران 115 هم معمولا در فیلم های ما نادیده گرفته شده‌اند؛ در صورتی که استرس و هیجان شغلشان، تعلیق‌های بسیار خوبی را برای یک سریال به وجود می‌آورد.

گرچه در بیمارستان موقعیت‌های دراماتیک فراوان است اما شغل پرستاری محدود به این محیط هم نمی شود و پرستاران را از خط مقدم جنگ هشت ساله و دفاع از حرم تا اردوهای جهادی در مناطق محروم می‌توان راوی شد.

البته در این دو سال که کرونا دنیایمان را به هم ریخته و شاید هم رنگ نظم جدیدی را به دنیایمان پاشیده، خوشبختانه به پرستاران و شغل‌شان بیشتر دقت کرده‌ و قدردانشان بوده‌ایم. دوربین‌های فیلمسازان هم به تبع همین خرد جمعی بیشتر سراغشان را گرفته‌اند و پرستار سوژه خیلی از مستندها و فیلم‌ها شده است.

در ادامه به معرفی چند اثر که پرستاران را سوژه اصلی خود قرار داد‌ه‌اند می‌پردازیم:

فیلم کوتاه سر به راه

فیلم داستانی داستانی «سر به راه» به ایثار و فداکاری پزشکان و پرستاران در زمان هشت سال دفاع مقدس را روایت می‌کند.

در سال‌های دفاع‌مقدس، صدها هزار پزشک، پیراپزشک و پرستار، در کنار مردم، بیماران و رزمندگان اسلام، جهت اعزام به مناطق عملیاتی تعهدی داوطلبانه داشته‌اند.

این اعزام‌ها به‌دلیل ملاحظات امنیتی و اطلاعاتی غالباً بدون هماهنگی و اطلاع قبلی رخ می‌داد، این گروه، به «ساک به دست‌ها» معروف بودند.

این فیلم کوتاه 22 دقیقه ای به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی حسین شیرعلی در خانه داستانی اوج تهیه و به تولید رسیده است.

فیلم کوتاه سر به راه

مستند مردان زندگی

مستند «مردان زندگی» روايت مردان تيم پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی در بيمارستان‌های صحرايی سوريه است.

این مستند جنگ سوریه و داعش از منظر پزشکان و رسالت آنان به تصویر می‌‌کشد. مردانی که سلاحشان دارو و امیدشان بهبود و سلامت انسان‌هایی‌ست که به درمانگاهشان می‌‌آیند.

این مستند 48 دقیقه ای به کارگردانی یحیی رضایی و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی در مرکز مستند حقیقت تهیه و به تولید رسیده است.

مستند پایان مأموریت

مستند «پایان ماموریت» درمورد فوزیه شیردل است. او یک پرستار است که به پاوه می رود و دربیمارستان پاوه مشغول به خدمت رسانی می شود و در غائله پاوه به شهادت می رسد.

این مستند به تهیه کنندگی محمد علی شعبانی در مرکز اداره فیلم و عکس بسیج تهیه شده است.

موشن‌گرافی انشاء کرونا

موشن گرافیک «انشاء کرونا»، قصه انشای دانش آموزی است که مادر پرستارش در جبهه مبارزه با کرونا فعالیت می‌کند.

موشن گرافی انشاء کرونا

تیزر فرهنگی ازدواج به وقت کرونا

تیزر فرهنگی «ازدواج به وقت کرونا» به کارگردانی یوسف سبحانی و تهیه کنندگی مجتبی باغبانی با موضوع شیوع کرونا در ایام نیمه شعبان ساخته شده است.

این تیزر فرهنگی 2 دقیقه ای به کارگردانی یوسف سبحانی، تهیه کنندگی مجتبی باغبانی و نویسندگی فاطمه یاسی در مدرسه اندیشه و هنر ماه تهیه و به تولید رسیده است.

تیزر فرهنگی روی ماه مادر

فیلم کوتاه «روی ماه مادر» به کارگردانی محمد اسفندیاری و تهیه کنندگی مقداد اموری با موضوع شیوع کرونا ساخته شده است.

این تیزر فرهنگی 5 دقیقه ای به کارگردانی محمد اسفندیاری، تهیه کنندگی مقداد اموری در مدرسه اندیشه و هنر ماه به تولید رسیده است.

فیلم کوتاه «ماسک»

فیلم کوتاه «ماسک» به کارگردانی امیر داسارگر و تهیه کنندگی مقداد اموری با موضوع شیوع کرونا ساخته شده است.

این تیزر فرهنگی 6 دقیقه ای در مدرسه اندیشه و هنر ماه تهیه به تولید رسیده است.

فیلم کوتاه پرستار

فیلم کوتاه «پرستار» که مضمونی مرتبط با ماه مبارک رمضان و رشادت‌های جامعه پرستاران در برابر بیماری کرونا دارد، روایتی کوتاه از یک پرستار دارد که درگیر بیماران مبتلا به کرونا است.

نقش اول این فیلم کوتاه را پانته‌آ میرفصیحی بازی کرده که سابقه کارگردانی و بازیگری تئاتر و سینما را در کارنامه دارد.

نویسنده و کارگردان: حسین دارابی، تهیه کننده: محمدجواد موحد، تولیدشده در باشگاه فیلم سوره.

نماهنگ های  «قهرمان ما» با اجرای گروه سرود رهپویان حرم با موضوع شیوع کرونا با شعر سید محمدصادق آتشی، میکس و مستر از مرتضی تقی‌زاده و موزیک احمد ارس آشتیانی در مدت زمان 4 دقیقه، «قهرمانان سلامت» با اجرای گروه سرود آوازی مولا به سرپرستی سعید شمس، آهنگ و تنظیم، فرهاد کیانی و سعر علی کیانی در مدت زمان 4 دقیقه و با موضوع فداکاری پرستاران در دوران کرونا از دیگر فیلم های با محوریت پرستار هستند که می توانید در سایت عماریار مشاهده کنید.

برای دانلود و تماشای همه آثار مرتبط با پرستاران و فیلم های با محوریت پرستار اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید