خانه خانه3 «فرزندان شب»، مستندی از جذب نوجوانان به مدرسه مغزشویی داعش

«فرزندان شب»، مستندی از جذب نوجوانان به مدرسه مغزشویی داعش

به گزارش راه‌نوشت، بهروز نورانی‌پور که پیش از این مستند تحسین‌شده A157 را با موضوع داعش ساخته بود، در مستند «فرزندان شب» روایت جدیدی از این پدیده شوم را به مخاطب خود نشان داده است. این فیلم روایتگر کودکانی است که تحت‌تأثیر داعش و رفتارهای وحشیانه آن دست به اعمالی می‌زنند که از یک نوجوان 10-12 ساله اصلاً انتظار نمی‌رود. عمده این نوجوانان در کمپ‌های داعش تربیت شده‌ و به راحتی یک انسان بی‌گناه را می‌کشند. علاوه بر این، اعتقادات آن‌ها نیز تحت تأثیر داعشی‌ها به سمت رفتارهای افراطی و تکفیری رفته است. ریشه‌یابی این رفتار عجیب یکی از مهم‌ترین بخش‌های مستند «فرزندان شب» است که نشان از خطری بزرگ می‌دهد.

بهروز نورانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره سوژه این مستند گفت: مستند «فرزندان شب» روایت کودک سربازانی است که در جنگ سال 2014 در بین نیروهای داعشی‌ حضور داشته و پس از شرکت در جنگ و اسارت، حالا به مناطق و سرزمین‌های خودشان برگشته‌اند. نوجوانانی که برخلاف سن بسیار کم، فضای جنگ و خشونت داعش را از نزدیک تجربه کرده‌اند و اکنون با دیدگاه‌های اعتقادی و رفتارهای عملی متفاوتی به سرزمین‌‌های مادری خود برگشته‌اند. بنده معتقدم که این مستند یکی از تبعات پسا جنگ را به مخاطب نشان می‌دهد.

3 گانه یک مستندساز از داعش با محوریت زنان و کودکان

وی ضمن مقایسه دو فیلم قبلی خود با این مستند گفت: مستند «فرزندان شب» در راستای 3 گانه‌ای بود که در دل جنگ 2014 داعش ساختم، این سه اثر عبارت بودند از: «دایان»، «A157» و «فرزندان شب». همه این فیلم‌ها در یک راستا ساخته شده‌ و به افرادی می‌پردازند که نقشی در پدیدآمدن جنگ نداشته اما بیش از 80 درصدِ بار جنگ به آنان تحمیل می‌شود. این افراد زنان و کودکان‌اند. 2 فیلم قبلی نیز با محوریت همین افراد ساخته شده بود و از این نظر وحدت مشترکی بین این 3 اثر وجود دارد.

نورانی‌پور با اشاره به حضور این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی گفت: این فیلم مستند در جشنواره‌های داخلی و خارجی متعددی حضور داشته است که از آن جمله می‌توان به جشنواره سینماحقیقت، جشنواره «بوسان» کره جنوبی، «جیفونی» ایتالیا، «آمریکن داکس»، جشنواره فیلم سئول و … اشاره کرد و در این جشنواره‌ها توانست جوایزی نظیر بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را دریافت کند.

مستند فرزندان شب

خاورمیانه با اینها آبستن حوادث و رویدادهای متنوع و بی‌شمار دیگری است

وی درباره حس مخاطبان پس از دیدن این فیلم و رفتارهای عجیب و غریب نوجوانان داعشی گفت: در اکران‌هایی که این مستند حضور داشت، وقتی با مخاطبانم از نزدیک روبه‌رو شده و درباره فیلم گفت‌وگو می‌کردیم، جملات مشترکی را از زبان آنان می‌شنیدم که می‌گفتند: «آنان معصوم‌هایی‌اند که فاسد شده‌اند. خاورمیانه با این‌ها آبستن حوادث و رویدادهای متنوع و بی‌شمار دیگری است.» شاید داعش از بین رفته باشد اما تفکر آنان از طریق این کودکان و نوجوانان هنوز زنده است که می‌تواند خطراتی را در آینده به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه رفتارهای این نوجوانان از تبعات جنگ است، سخنان خود را ادامه داد و گفت: دقت کنید که جنگ در یک لحظه تمام می‌شود و در ظاهر به پایان می‌رسد اما رویدادها و تبعات آن برای کسانی که لحظه به لحظه درگیر و گرفتار آن بودند و هراس ناشی از آن را با گوشت و پوست خود احساس کردند به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. در این مستند می‌بینید که نسلی کینه‌جو ایجاد شده است که دنبال انتقام است و چاره‌اندیشی خاصی نیز برایش انجام نشده است.

مدارسی که کارخانه مغزشویی داعش است

کارگردان مستند «فرزندان شب» با اشاره به مدارسی که توسط داعشی‌ها از سال‌ها قبل در کشورهای منطقه تأسیس شده و تلاش کرده است تا رفتارهای نوجوانان را مطابق میل خود عوض کند، گفت: این مدارس کارخانه مغزشویی داعش به شمار می‌رود و باید بررسی کرد که چگونه توانسته‌اند ذهن این نوجوانان را به نفع خود تغییر دهند تا به رفتارهای افراطی و در اوج آن کشتن انسان‌های بی‌گناه دست بزنند. در فیلم می‌بینید که ذهن و فکر این نوجوانان برای سال‌ها بعد آماده شده و از انتقام یا تکرار رفتارهای افراطی و خشونت‌زده سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد که تأسیس این مدارس سیاستی بوده است که از سال‌ها قبل در کشورهای استعمارگر ایجاد شده و علیه کشورهای اسلامی به کار برده شده است.

مستند فرزندان شب

وی تأکید کرد: غالب این نوجوانان محصول مدارسی با رویکردهای تکفیری‌اند که از سال‌ها قبل در بعضی کشورهای منطقه تأسیس شد و آموزش‌های متفاوتی را به آنان می‌داده است. اگر این مدارس را طی سال‌ها به ویژه قبل از ظهور داعش تحلیل کنید، می‌بینید که چه میزان زیادی نیروی جنگجو و جنگاور تولید کرده است. در حقیقت مثل چاشنی‌هایی با زمان معکوس کار می‌کردند تا زمانی که روز موعود فرا برسد و اقدامات تروریستی داعش آغاز شود.

کارگردان «فرزندان شب» که با فیلم مستند «A157» توانسته بود جوایز متعددی را دریافت کند درباره حضور مستند جدید خود در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: دقت داشته باشید که تلویزیون رسانه‌ای فراگیر است؛ در اکران سینمایی و در بهترین حالت می‌توان فیلم را برای 100 نفر اکران کرد اما در تلویزیون می‌توانید یک فیلم را با میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذارید. از این نظر، گستردگی مخاطب نقش بسیار کلیدی در دیده شدن یک فیلم مستند دارد و تلویزیون این زنجیره را می‌تواند تأمین کند. البته به نظرم سینمای مستند نیاز به حمایت بیشتری از سوی تلویزیون دارد. رسانه ملی و فضای رسانه‌ای کشور باید بپذیرند که مستند مقوله‌ای اثرگذار است که در موقعیت‌های مختلف می‌تواند به مدد رسانه‌ها آمده و در خدمت آنان قرار گیرد. خوشبختانه در یکی دو سال اخیر وضعیت کمی بهتر شده است اما هنوز جای کار زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید