خانه خانه1-2 غفلت از چهره واقعی روحانیت / مستندهایی با موضوع سیره علمای اسلام

غفلت از چهره واقعی روحانیت / مستندهایی با موضوع سیره علمای اسلام

به گزارش راه‌نوشت، آخوند یا روحانی بودن صرفا یک شغل یا رشته تحصیلی نیست؛ لباس روحانی لباس رسالت و پیام‌رسانی است و باید مانند پیامبری که لباسش را بر تن دارد سفیر روشنگری و تبیین باشد.

همچنین مبارزه با جهل، برقراری عدالت، گسترش مفاهیم اخلاقی، خدمت‌رسانی و … مفاهیمی هستند که برای این لباس تعریف شده است و همین مبارزات، حرکات پر از چالش، و پستی‌ها و بلندی‌های زندگیِ این قشرِ تاثیرگذار می‌تواند سوژه خوبی برای تولیدات رسانه‌ای و درام‌های پرجاذبه باشد.

اما متاسفانه همه می‌دانیم که تصویر یک روحانی تاکنون در تولیدات رسانه‌ای ما در مفاهیمی دم دستی خلاصه شده است؛ یا طلبه‌ای را می‌بینیم که زندگی عادی بلد نیست و فقط درس می‌خواند و کاری با مردم ندارد، یا طلبه‌ای که مشکلات زندگی او را از همه چیز جدا کرده است و در مدیریت زندگی خودش هم مانده است یا به وفور طلبه‌هایی را می‌بینیم که خشکه مقدس هستند و با یک من عسل هم نمی‌توان آن‌ها را قورت داد.

چنین پرداختی به جایگاه روحانیت یکی از عوامل دور شدن عده‌ای از مردم از روحانیت در جامعه اسلامی و بزرگ‌ترین ظلم به این جایگاه بود. در حالی که حرکت‌های بزرگ روحانیت در طول تاریخ سوژه‌های بکر و نابی برای پردازش دارند و همه آن‌ها در همان دل تاریخ دارد خاک می‌خورد.

حرکت‌هایی که در جهت مبارزه با ناآگاهی مردم یک منطقه، یا پایه‌گذاری جریان‌های فکری عمیق، و یا مبارزه جدی با تحریف و اختلاف بوده و گاهی حتی کشته شدن در این راه را به همراه داشته است.

البته در سال‌های اخیر مستندهایی در این خصوص ساخته شده است که سعی داشته این جایگاه و نقش آن در حرکت‌های مردمی را به نمایش بگذارد که چند نمونه از آن‌ها در ادامه معرفی می‌شوند:

رهبر انقلاب، از 6 زاویه دید متفاوت

در اینجا 6 مستند را معرفی می‌کنیم که هر یک با زاویه نگاهی خاص به زندگی، مبارزات، دیدارها، و سیر فکری رهبر انقلاب پرداخته‌اند:

مستند غیررسمی

مجموعه مستند «غیررسمی» به کارگردانی سید محمدعلی صدری‌نیا، شامل دیدارهای غیررسمی و صمیمانه رهبر معظم انقلاب با فعالان فرهنگی، هنری و علمی کشور است.

مستند غیررسمی - با موضع روحانی و علما
مستند غیررسمی

مستند امتحان

مستند «امتحان» به بررسی بخشی از تحولات مهم سیاسی میانه دهه شصت و اختلافات بین ریاست جمهوری، نخست وزیری و امام خمینی (ره) می‌پردازد که سجاد ریاحی آن را کارگردانی کرده است.

مستند امتحان - با موضوع علما و روحانی
مستند امتحان

مستند در لباس سربازی

«در لباس سربازی» به کارگردانی مهدی نقویان روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است.

مستند در لباس سربازی - با موضوع زندگی روحانی ها و علما
مستند در لباس سربازی

مستند لشکر زینبی

مستند «لشکر زینبی»، کاری از محسن اردستانی رستمی، گوشه‌ای از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانواده‌ی معزز شهدای مدافع حرم در ۵ سال گذشته را به تصویر کشیده است.

مستند لشکر زینبی - با موضوع سیره علما و زندگی یک روحانی
مستند لشکر زینبی

مستند خامنئی

مجموعه مستند«خامنئی»توسط گروه مستندسازی تلویزیون المنار ساخته شده و به سیر زندگی مقام معظم رهبری از بدو تولد تا انتصاب ایشان به رهبری در سال ۶٨ می‌پردازد.

مستند خامنئی - با موضوع زندگی یک روحانی و سیره علما
مستند خامنئی

مستند روایت رهبری

مستند «روایت رهبری» به کارگردانی مهدی نقویان با استفاده از تصاویر آرشیوی بکر و دیده نشده، ماجرای انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر انقلاب را روایت می‌کند.

مستند روایت رهبری

مستندهایی با موضوع زندگی امام خمینی رحمت‌الله

مستند سریالی امام مردم

مجموعه مستند «امام مردم» ساخته شده در بسیج سازمان صداوسیما، به بازخوانی سخنان معمار انقلاب اسلامی پیرامون مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی می‌پردازد.

مستند امام و مردم

مستند رازهای جماران

مستند «راز‌های جماران» به روایت زندگی حضرت امام خمینی(ره) و مناسبات سیاسی و فردی ایشان از زبان محافظان بیت امام (ره) در حد فاصل سال‌های ۵۷ تا ۶۸ می‌پردازد. این مستند را محسن سلیمانی کارگردانی کرده است.

مستند رازهای جماران

انیمیشن رفتار امام با بچه‌ها

«رفتار امام با بچه‌ها» در 5 قسمت کوتاه به معرفی تربیت در اندیشه امام خمینی (ره) در قالب انیمیشن می‌پردازد.

انیمیشن رفتار امام با بچه‌ها

محرمان محراب؛ روایتگر زندگی چهارمین شهید محراب

مستند «محرمان محراب»، روایتی از زندگی شهید آیت‌الله محمد صدوقی، از شهدای محراب، به کارگردانی سید مجتبی سیادت می‌باشد.

مستند محرمان محراب – “مستند با موضوع زندگی روحانی”

بهشتی برای ملت؛ نقش شهید بهشتی در معماری انقلاب اسلامی

مستند «بهشتی برای ملت» کاری از محمدرضا هراتی با هدف ابهام‌زدایی از شخصیت سیاسی آیت‌الله بهشتی می‌کوشد تا نقش او را در معماری ارکان نظام جمهوری اسلامی تبیین کند.

مستند بهشتی برای ملت

آغازگر یک پایان؛ نگاهی به زندگی نابغه دنیای اسلام شهید محمد باقر صدر

این مستند با محوریت زندگی و آثار شهید صدر و مرور و بررسی اتفاقات تاریخی و زندگی علما و مراجع حوزه علمیه نجف در چهار قسمت نوسط امید حسن‌زاده ساخته شده است.

مستند آغازگر یک پایان

شیخ آلوسی؛ داستان حضور یک روحانی اهل تسنن عراقی در ایران

مستند «شیخ آلوسی»، روایت شیخ سیدعبدالقادر آلوسی از علمای اهل تسنن شهر فلوجه عراق است که در ادامه سفر شیخ آلوسی به ایران و نظرات او را به تصویر می‌کشد. این مستند را محسن اسلام‌زاده ساخته است.

مستند شیخ آلوسی - با موضوع زندگی روحانی و علما
مستند شیخ آلوسی

آیت‌الله؛ روایتی از زندگی مجاهدانه آیت‌الله سیدابوالقاسم موسوی خویی

مستند «آیت الله»، به کارگردانی سیدمصطفی موسوی‌تبار، به زندگی و زمانه سید ابوالقاسم موسوی خویی که از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به شمار می‌روند، می‌پردازد.

مستند آیت‌الله

دوست قدیمی؛ نگاهی به زندگی حاج ماموستا قادر قادری

مستند «دوست قدیمی»، نگاهی به زندگی حاج ماموستا قادر قادری از علمای اهل سنت شهر پاوه دارد. سالار بی‌باک کارگردان این مستند است.

مستند دوست قدیمی

شمیم باران؛ پرتره‌ای از حیات معنوی آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی

مستند «شمیم باران»، به کارگردانی پیروز ابدی، مستند پرتره‌ای از حیات معنوی مرحوم آیت‌الله احمد مجتهدی تهرانی است. در این مستند با شاگردان و یاران قدیم ایشان مانند آیت‌الله امامی کاشانی، آیت‌الله میرسجادی, آیت‌الله حبیبی, آیت‌الله جاودان، آیت‌الله طبرستانی و اساتید و علمای دیگر گفت‌وگو شده است.

مستند شمیم باران

کوچه قیام؛ نگاهی به زندگی و مواضع سیاسی آیت‌الله نوری همدانی

مستند «کوچه قیام»، پیرامون زندگی آیت‌الله نوری همدانی است. همچنین این مستند به مواضع این مرجع عالیقدر پیرامون فتنه ۸۸ و تاثیر گذاری و آگاهی‌بخشی به مردم در جریان فتنه پرداخته است. سید محمدحسین هاشمی کارگردان این مستند است.

مستند کوچه قیام - سیره روحانی ها و علما
مستند کوچه قیام

جهت تماشای این آثار و دیگر آثار مرتبط می‌توانید به سایت Ammaryar.ir مراجعه یا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: صنم یاوری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید