خانه یادداشت «عملیات المپیک»؛ گوشه‌ای از دخالت‌های سیاست در میدان ورزش

«عملیات المپیک»؛ گوشه‌ای از دخالت‌های سیاست در میدان ورزش

به گزارش راه‌نوشت، در سال 1968، تیم کریکت انگلیس تصمیم گرفت اردوی خود را در کشور آفریقای جنوبی برگزار کند. قبل از سفر تیم انگلیسی به این کشور، جان ورستر نخست‌وزیر آفریقای جنوبی در سخنانی گفت: این تیم، عضو جنبش ضدآپارتاید است. ورستر از حضور یکی از اعضای آفریقایی‌الاصل در تیم انگلیس خشمگین شده‌بود. اما این شخص چه کسی بود؟ باسیل دی اولیویرا؛ یکی از رنگین‌پوستانی که علی‌رغم استعداد و مهارت فراوان در بازی کریکت، به دلیل قوانین آپارتاید هیچ‌گاه جایی در تیم ملی آفریقای جنوبی نیافت. به همین دلیل به انگلیس مهاجرت کرده و توانسته‌بود خودش را به عنوان یکی از اعضای تیم انگلیس معرفی کند. حضور باسیل در این تیم، باعث خشم مقامات رژیم آپارتاید شده بود. او نتوانست به کشورش برگردد و در خاک میهن، مهارتش را به نمایش بگذارد.

مستند عملیات المپیک، روایتی است از دخالت سیاست در ورزش. دخالت هایی که سبقه‌ای طولانی دارد. در کنار کارشکنی دولت ها، روایت یک تجربه موفق از تلاش جمعی ملت‌ها در جهت بایکوت ورزشی یکی از ظالم‌ترین رژیم های تاریخ بشر- یعنی رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی- هم جالب توجه است. در یک کلام، این مستند بخش کوچکی از پشت پرده نهادهای بین‌المللی ورزش را عیان می‌کند. پشت پرده‌هایی که پایش به یکی از جنجالی‌ترین و مهم‌ترین پرونده‌های تاریخ ورزش ایران هم باز می‌شود؛ پرونده تعلیق نامحدود فدراسیون جودو در سال 2019 میلادی. پرونده‌ای که تحریم کل ورزش ایران و عدم صدور مجوز ورزشکاران ایرانی برای حضور در المپیک 2020 توکیو را نشانه گرفته‌ است.

این مستند حدودا 80 دقیقه‌ای، نقاط قوت زیادی دارد. اولین ویژگی مثبت، انتخاب یک موضوع مغفول مانده و البته مهم توسط سازندگان کار است. ویژگی دیگر، ریتم نسبتا مناسب است. به نحوی که مخاطب علاقه‌مند به موضوع را پای مستند می‌نشاند.اما مهمترین و اثرگذارترین نقطه قوت کار، پژوهش کامل و جامع است. این پژوهش تسلط سازندگان مستند بر موضوع را می رساند. نتیجه دیگری که این پژوهش دارد، میخکوب کردن مخاطب با بیان برخی ناگفته‌های تاریخی است. خصوصا ناگفته‌هایی از برگزاری بازی پایانی جام ملت‌های آسیای سال 1968 در تهران، آن هم بین ایران و اسرائیل!

نویسنده: محمدصادق شریفی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید