خانه خانه1-3 در گرد و غبار جنگ اکراین، به تماشای رشادت‌های دفاع مقدس بنشینید...

در گرد و غبار جنگ اکراین، به تماشای رشادت‌های دفاع مقدس بنشینید / شهید همت و فتح‌الفتوح جزیره مجنون

به گزارش راه‌نوشت، چند روزی‌ست همه خبرها به خدمت نمایش مظلومیتی از جنگ کشور اکراین درآمده‌اند.

کشوری که سربازانش فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و مردمی که مهاجرت، اولین تصمیم‌شان در مقابل جنگ در کشورشان بود.

بوق و کرنای این روزهای جنگ اکراین، ۸ سال دفاع مقدس در جمهوری اسلامی ایران را برایم تداعی کرد که علاوه بر مقاومت مردم شهرهای جنگ‌زده، از شهرهای مختلف نیز برای مقابله با دشمن به مناطق مورد هجوم می‌رفتند و نتیجه جنگ در مقابل ارتش بعث عراق را به نفع خود برگردانند.

جزیره مجنون، هورالهویزه و … از مناطق صعب العبوری بودند که در جریان دفاع مقدس و طی چند عملیات مشترک سپاه و ارتش فتح شدند و شیرینی این پیروزی بر دل و جان مردم نشست.

چه عواملی سبب شد عملیات در این مناطق به پیروزی برسد؟ چه کسانی طراح این عملیات بودند؟ مردم چقدر با این عملیات ها آشنا هستند؟

شهید همت و عملیات خیبر

جرعه‌ای از شهید همت در مستند «چشم مجنون»

مستند «چشم مجنون» روایتی تصویری از عملیات لشکر 27 محمدرسول‌الله در جزیره مجنون است که روزها و شب‌های پر تلاش و پر تلاطم سردار شهید حاج همت را به نمایش می‌گذارد.

این مستند در ۵ قسمت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای شهید محمدابراهیم همت و عملیات خیبر را که مبدا تحول در اقدامات نظامی ایران و موثر بر برنامه‌ریزی نظامی و سیاسی عراق شد، طی مصاحبه با رزمندگان تصویر می‌کند.

استفاده همگام از آرشیو و مصاحبه اثر را ملموس‌تر کرده و پژوهش دقیق و روایت منظم و خطی راویان به ارزش اثر افزوده است.

در این مستند به دلیل زمان کافی چیزی از قلم نمی‌افتد و از زمان طرح‌ریزی تا پایان عملیات قدم به قدم مخاطب را با خود همراه می‌کند.

امروز و با گذشت سه دهه از جنگ همچنان ناگفته‌های زیادی باقی مانده که هنرمندان باید برای روایتشان در این جنگ ناعادلانه رسانه‌ای، مبارزه کنند و حمایت مردم از این مستندها نیز قدم دیگری برای ایستادن در مقابل این بی‌عدالتی رسانه‌ها در سراسر دنیاست.

نویسنده: ام‌البنین سپهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید