خانه خانه2 سینمای مقاومت ، حسن باقری می‌خواهد

سینمای مقاومت ، حسن باقری می‌خواهد

اگر به لیست طولانی آثار حماسی سینمای غرب سری بزنید با آثار متعددی روبرو خواهید شد که روایت خود را به نبردها و عملیات‌های نظامی اختصاص داده‌اند. از «پلی در دوردست» اثر ریچارد اتنبرا محصول سال 1977 و «طولانی‌ترین روز» به کارگردانی مشترک کن آناکین، اندرو مارتون و برنهارد ویکی محصول 1962 که به عملیات‌های مهم متفقین در خاک فرانسه در دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد تا «پرچم‌های پدران ما» و «نامه‌هایی از ایوو جیما» به کارگردانی کلینت ایستوود محصول سال 2006 که به نبرد ایووجیما از زاویه دو جبهه نبرد یعنی ایالات متحده آمریکا و ژاپن می‌پردازد. در این میان «گتیزبرگ» اثر رانلد اف. ماکسول محصول سال 1992 نیز از جمله آثار دارای مدت زمان طولانی بیش از چهار ساعته است که به یکی از مهم‌ترین نبردهای جنگ داخلی آمریکا می‌پردازد.

در مقابل اما علی‌رغم وجود عملیات‌های نطامی درخشان در دوران دفاع مقدس و دوران دفاع از حرم، هیچ یک از این موفقیت‌ها به تصویر کشیده نشده و جز چند اشاره ناقص، سینمای ایران هیچگاه به سمت به تصویر کشیدن عملیات‌های نظامی جبهه مقاومت و ایستادگی نرفته است.

به طور مثال عملیات درخشان بیت‌المقدس که به فتح خرمشهر ختم شد و اکنون به عنوان موضوع مطالعه موردی در دانشگاه‌های نظامی بین‌المللی تدریس می‌شود تنها در قسمت‌های پایانی سریال در چشم باد ساخته مسعود جعفری جوزانی به تصویر کشیده شده و پرداخت کامل و صحیحی به آن در سینما صورت نگرفته است.

دلیل این عدم پرداخت اما، در سه مورد قابل بررسی است. نخست باید پرسید که آیا توان روایی سینمای ایران، آماده ورود به این حوزه‌ها بوده و توان پرداخت به اینگونه روایت‌ها را دارد؟ عمده قوائد نگارشی و فیلمنامه‌نویسی در سیمای ایران به دلیل عدم ترجمه متون روز در حوزه فیلمنامه نویسی و عدم تالیف در این حوزه، مربوط به دهه‌های پیش بوده و به هیچ عنوان به روز نیست.

لذا فیلمنامه‌نویسان توان پرداخت روایی به اینگونه موضوعات را ندارند. به طور مثال در آثاری همچون دسته دختران و تنگه ابوقریب عملا اثر ، داستان نداشته و از توان روایی پایینی برخوردار است. دومین دلیل اما در ادامه دلیل نخست به وجود می‌آید، زمانی که فیلمنامه از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، کارگردانی اثر به شدت ضربه خورده و در ادامه اثر بیش از پیش در بیان و روایت سوژه خود ابتر می‌ماند. به طور مثال در آثاری که پیش‌تر مطرح شد کارگردانی اثر در میان گرد و خاک حاصل از انفجارهای متعدد و بی‌دلیل، فراموش شده و عملا صحنه‌های درگیری به دویدن به این طرف و آن طرف بدل می‌شود.

در ادامه و در باب دلیل سوم نیز، فیلمنامه ضعیف و کارگردانی سردرگم منجر به اثری می‌شود که مخاطب از آن استقبال نمی‌کند. باید به این نکته توجه داشت که مخاطب سینمای ایران اکنون به مدد اینترنت به برترین آثار سینما دسترسی دارد و نمیتوان با حداقل‌ها استقبال او را جلب کرد از همین باب اگر به مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای سازندگان آثار این حوزه توجه کنید همگی از عدم همراهی با آثار خود گله دارند. در حالی که همان تصویر کوتاه از عملیات بیت‌المقدس در قسمت‌های پایانی سریال در چشم باد به دلیل فیلمنامه خوب و کارگردانی منسجم و موفق، همچنان در ذهن مخاطب ماندگار است.

اگر بنا است که عملیات‌هایی مانند بیت‌المقدس را در سینما روایت کنیم باید توجه داشت که برنامه‌ریز و مغز متفکر این عملیات یعنی شهید حسن باقری پیش از هرچیز توان عملی و فکری خود را ارتقا داده بود. بنابراین برای روایت دستاوردهای شهدای دفاع مقدس می‌بایست مانند این شهید بزرگ با تقویت توان عملی و فکری خود، با دغدغه وارد روایت سلحشوری آن مردان شد. برای روایت جبهه مقاومت و دفاع مقدس ، باید حسن باقری بود. باید شناسایی و مطالعه کرد. آموخت و با توکل به خداوند تجربه کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید