خانه خانه1-3 پهلوی اول را دقیق‌تر بشناسیم / سیری در عصر رضاشاه با مستند...

پهلوی اول را دقیق‌تر بشناسیم / سیری در عصر رضاشاه با مستند روزگار رضاخانی

به گزارش راه‌نوشت، امام علی علیه السلام می فرمایند: هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا می‌شود، کسی که بصیرت و بینایی پیدا کرد می‌فهمد، و آنکس که فهمید عالم می‌شود.

تاریخ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام ارزش و اهمیت خاصی دارد، ایشان تاریخ را منبعی از تجارب ارزشمند می داند و راه دست یابی به این تجربه ها را تفکر و تعقل در تاریخ بیان می کند.

مجموعه مستند روزگار رضاخانی به کارگردانی مهدی فارسی و تهیه‌کنندگی محسن یزدی، در 16 قسمت، بخشی از وقایع تاریخ معاصر ایران را به زیبایی به تصویر کشیده است؛ وقایع تاریخ پهلوی اول را.

مهم ترین محصول عمر انسان تجارب اوست و تاریخ به شرط اینکه به صورت کامل و وسیع تنظیم شود می‌تواند مجموعه تجارب همه انسانها در تمام قرون و اعصار را در پیش روی آیندگان قرار دهد، و روزگار رضاخانی از جمله مستندهایی است که تاریخ پهلوی را به صورت کامل گردآوری و تنظیم و به خوبی در معرض دید علاقمندان تاریخ گذاشته است.

با تحلیل و بررسی دقیق تاریخ گذشتگان می توان به عوامل شکست ها و ناکامی ها، پیروزی ها و کامیابی ها، شکوفایی تمدن ها، سقوط و انقراض حکومت ها، سرانجام ظلم و بیداد گری، و … دست یافت. با تماشای این مستند مخاطب می تواند برخی از حوادث حکومت پهلوی اول از جمله ناکامی و کامیابی ها، سقوط و انقراض این حکومت را به خوبی مشاهده کند. رضا شاه فردی خشن و مستبد بود، البته بعضی از ویژگی های او ریشه در تربیت او در کودکی داشت. او نسبت به دور و اطرافیان خود به خصوص کسانی که در به قدرت رسیدن وی نقش مهمی داشتند بسیار بدبین بود، و این سوءظن که خود را به شکل رفتارهای تند و سخت گیرانه نشان می‌داد، باعث شد تا بسیاری از دوستان و حامیان وی از قدرت برکنار یا توسط او کشته شوند.

در نظام اقتدارگرای عصر پهلوی، رضا شاه به دلیل سوءظن و بدبینی که نسبت به اطرافیانش داشت، بخش مهمی از توان جذب نخبگان را از دست داده بود و در این میان تنها پشتیبان حکومت وی قدرت بیگانه‌ای چون انگلیس بود که در نهایت همین کشور به حکومت مستبدانه وی پایان داد.

اهمیت تاریخ از این منظر روشن تر می شود که بدانیم کمتر حادثه ای در زندگی امروز می توان یافت که نمونه یا نمونه های آن در گذشته واقع نشده باشد و اینکه می گویند تاریخ پیوسته تکرار می شود یک واقعیت است. حضرت علی علیه السلام در جای دیگر به این حقیقت اشاره می کنند و می فرمایند: ای بندگان خدا! روزگار در مورد بازماندگان همان گونه جریان پیدا می‌کند که درباره گذشتگان جریان داشت!

نویسنده: شکوفه بهرامی

سیری در عصر رضاشاه پهلوی با مستند روزگار رضاخانی

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید