خانه گفت و گو سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی از میدون می گوید - حل مسئله به...

سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی از میدون می گوید – حل مسئله به جای کلی گویی

به گزارش سایت راه نوشت، «برنامه تلویزیونی میدون» یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی است، برنامه ای متفاوت در تلویزیون که کسب و کارها رونق و اشتغالزایی بسیاری از ابتدای پخش تا به امروز حاصل کرده است.

با سید محمدحسین هاشمی گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا درباره شکل‌گیری ایده چنین برنامه‌ای، کمی توضیح دهید؟

ایده این برنام، تقریباً سه-چهار سال پیش، وقتی که در ما قالب برنامه تلویزیونی «پایش» یا «حرف حساب» سراغ کسب‌وکار و جشنواره کارآفرینی می‌رفتیم، شکل گرفت.

البته ایده اولیه به این شکل فعلی نبود، یک برنامه اقتصادی صرف بود ولی کم‌کم با تغییراتی که دادیم، به‌عنوان برنامه‌ اقتصادی و سرگرمی درآمد که استقبال خوبی هم در تلویزیون داشت. بیش از 3هزار درخواست از سراسر کشور برای حضور در برنامه داشتیم که البته برای این منظور، از افراد، مصاحبه می‌کنیم.

همه ما نسبت به مسئله اقتصاد، دغدغه داریم، ولی این بحث‌هایی که می‌شود، کلی‌گویی و هیچ‌ راهکار و حل مسئله‌‌ای ندارد. ما دنبال این بودیم که یک حل مسئله صورت بگیرد، یعنی واقعاً یک کسب‌وکار مردمی نمایش داده شود، مورد بررسی قرار گیرد و کسب‌و‌کار واقعی، راه بیافتد برود و مردم هم این را ببینند.

الحمدلله، رسانه ملی در این قضیه با ما همکاری کرد تا بتوانیم این چیزی را که دنبالش بودیم، پیش ببریم.

روند تولید برنامه، ایده‌پردازی و مسائلی مثل حضور فعالان اقتصادی، رقابت و مسائل دیگر به چه صورت بوده است؟

مسئله اصلی ما این بود که می‌خواستیم کسب‌وکار مردمی را راه بیندازیم، یک‌سری برنامه‌های هم شبیه برنامه ما در دنیا بود، ولی بیشتر آنها با نگاه لیبرالی هسنند ولی ما سعی کردیم این نگاه و روش را عوض کنیم.

مثلاً در نمونه‌های خارجی، داوران، افردا سرمایه‌گذار و لیبرالی هستند، نگاه از بالا به پایین دارند. ولی ما به روش‌های مختلف، مشارکت مردم را در برنامه، به‌شدت، جدی کردیم.

برای ایده‌پردازی این کار، یک اتاق فکری داشتیم که در آن، طی چند روز، روش‌های مختلف را بررسی کردیم تا به الگوی فعلی برنامه رسیدیم.

در رابطه با تیم داوری کار هم دوست داشتم توضیح بدهید؟ این افراد بر چه اساسی، دور هم جمع شدند؟

تهیه کننده برنامه میدون: ما پنج نوع کاراکتر برای تیم داوری داریم و فکر می‌کنیم که اینها مواردی هستند می‌توانند در اقتصاد مردمی فعال و نقش داشته باشند.

خانم دکتر مهرنوش، به‌عنوان چهره دانشگاهی، یک کاراکتر مهندسی، دکتر اسدی، کاراکتر دیجیتال مارکتینگ، آقای پرویز کرمی، به‌عنوان کاراکتر دولتی، آقای علیرضا یونچی، به‌عنوان چهره بازاری و فضای کسب‌وکار سنتی و آقای علیرضا نبی هم به عنوان یک تولید‌ه‌کننده در کنار همدیگر، داوران برنامه «میدون» هستند.

کمی از مسائلی در جریان این برنامه داشتید، بفرمایید.

خاطره خوب، خیلی داشتیم. وقتی می‌بینید کارآفرینی که به او توجه نمی‌شد، طی چند روز بعد از برنامه، خندان و خوشحال می‌آید، ما را هم به‌شدت خوشحال می‌کند و برای ما هم شیرینی می‌آورد و تشکر می‌کند، به ما می‌گوید «زندگی من را عوض کردید، زندگی من، به قبل و بعد از برنامه «میدون» تقسیم می‌شود، این برای ما، خیلی شیرین است.
از این نمونه‌ها زیاد داریم. یکی از افرادی که اخیراً در برنامه ما بود، می‌گفت در دهه هشتاد، کسب‌و‌کاری را داشته است ولی بعداً می‌خواستند طرحش را بدزدند، به همین خاطر، کار را کلاً کنار گذاشته بود. به ما می‌گفت «وقتی برنامه «میدون» شروع شد، انگیزه گرفتم و دوباره شروع کردم و الان هم کسب‌وکارم را راه انداختم و موفق شدم»، از اینها زیاد داریم.

البته، برنامه ما سختی‌هایی هم دارد که به نظر من، دلیل اصلی‌اش این است که نه داوران و نه شرکت‌کننده‌های ما، سلبریتی، بازیگران و مثل اینها نیستند، وقتی با توجه به چنین چیزهایی می‌خواهیم یک شوی تلویزیونی خوب دربیاوریم، کار، خیلی سخت می‌شود.

درباره میزان سرمایه‌هایی هم که به کمک برنامه «میدون» برای حمایت از کسب‌وکارها جمع شده است، می‌توانید توضیح دهید؟

رقم‌های مختلفی داشتیم، مثلاً یک نفر در حوزه فرآوری خرما به برنامه ما آمد که بعد از آن، 70میلیارد تومان سرمایه‌گذاری فراهم شد یا نفر دیگری در حوزه فرش بود که تا ۲۰ میلیارد تومان، سرمایه‌گذار پیدا کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید