خانه دسته‌بندی نشده ریز و درشت از انطباق ماجراهای فیلم ضد با واقعیت‌ها / کاراکتر...

ریز و درشت از انطباق ماجراهای فیلم ضد با واقعیت‌ها / کاراکتر ناصر فیلم یا مهدی افتخاری مسئول عملیات فرار بنی‌صدر و رجوی بوده

به گزارش راه‌نوشت، جواد موگویی، مشاور تاریخی فیلم سینمایی ضد در پاسخ به این سوال که این فیلم چه قدر براساس مستندات ساخته شده گفت: ما حدود 60 – 70 مصاحبه با شاهدین و عوامل انفجار حزب جمهوری داشتیم. آقای سعید شاهسوندی، عضو مرکزیت سازمان که الان در آلمان زندگی می کنند، بخشی از ماجرای انفجار حزب جمهوری را کامل برای ما تعریف کردند. کتاب آن هم تا یکی دو ماه آینده منتشر می‌شود.

از واضحات تاریخ است که واقعه هفت تیر، کار سازمان مجاهدین بوده

وی افزود: این که برخی می‌پرسند حادثه هفتم تیر کار سازمان بوده یا نه، این از بدیهی‌ترین اتفاقاتی است که در تاریخ هم ثابت شده. آقای سعید شاهسوندی هم مفصل تعریف کردند که روز انفجار به همراه علی زرکش و برخی از شخصیت های سازمان، داخل خانه‌ای در یوسف‌آباد بودند. او می‌گوید ما خبر داشتیم که قرار است اتفاقی بیفتد ولی نمی‌دانستیم چه هست. فقط علی زرکش می‌دانست. ما همه پای بیسیم‌ها بودیم تا این که خبر آمد حزب منفجر شده و همه دنبال این بودیم که آیا بهشتی هم کشته شده یا نه. وقتی فهمیدیم بهشتی هم کشته شده سروری خانه را فرا گرفت. این‌ها عین جملات آقای شاهسوندی است که خدمتتان عرض کردم. بعد از این کلاهی می‌رود کردستان و بعد هم به عراق و از آن جا به اروپا می‌رود و فکر می‌کنم هنوز هم زنده باشد.

موگویی ادامه داد: شاخه‌ی اروپای سازمان مجاهدین خلق هم این انفجار را ابتدا پذیرفت اما چون در دنیا این حرکت تروریستی خیلی مورد سرزنش قرار گرفت سازمان آن زمان هیچ بیانیه ای نداد ولی در سال های 64 یا 65 در دیداری که رجوی و دیگران با مسئولین حزب بعث دارند که این فیلمش بعد از سقوط صدام منتشر شد و در اینترنت هم موجود هست، در آن جا صدام به آن‌ها وقت ملاقات نمی‌دهد. رجوی برای این که ثابت کند که ما از خودتان هستیم می‌گوید حالا ما را کردید تروریست؟ چه طور آن زمان که حزب را منفجر کردیم یا نخست وزیر را منفجر کردیم آن موقع تروریست نبودیم؟

کاراکتر ناصر فیلم، مهدی افتخاری است

این مستندساز راجع به کاراکتر ناصر در فیلم گفت: کاراکتر ناصر هم شخصیت مهدی افتخاری هست. مهدی افتخاری شخصیت کاملا مشخصی در سازمان مجاهدین و مسئول نفوذی های سازمان بوده. مهدی افتخاری همانی است که مسعود رجوی و بنی صدر را از ایران فراری داده است.

او اظهار داشت: از خود کلاهی هم فقط یک عکس وجود دارد. او دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بوده.

مشاور تاریخی فیلم ضد بیان داشت: آن چه در فیلم هست براساس واقعیت است. البته تخیل هایی هم شده که این تخیل ها بک‌گراندهایی داشته و حدس‌هایی پشت آن‌ها بوده است. حتی آن پلانی که کلاهی در حال چرخیدن در حیاط است و همه را دعوت می‌کند بیایند داخل، این را هم شهید باهنر گفتند و هم آقای جواد منصوری که می‌گوید من خسته بودم، رفتم خانه، ولی کلاهی همه را از حیاط جمع می‌کرد که بیاورد داخل جلسه تا تعداد کشته‌ها را بیشتر کند.

موگویی در پایان گفت: می خواهم بگویم که تک تک این سکانس ها براساس همین خاطرات جمع آوری شدند. این ها اسنادش وجود دارد و با جستجوهای کوتاهی در اینترنت هم می‌توانید این‌ها را پیدا کنید.

2 دیدگاه‌ها

  1. جای خالی اقتباس در سینمای ایران
    انشاء‌الله بیشتر به مطالبی در باره اقتباس در سینمای ایران بپردازین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید