خانه خانه3 رونق صنعت سینما در گرو استعدادیابی در شهرستان‌هاست / پیش‌بینی بسته‌های تشویقی...

رونق صنعت سینما در گرو استعدادیابی در شهرستان‌هاست / پیش‌بینی بسته‌های تشویقی برای فیلم‌سازی پیرامون سیستان و بلوچستان

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در ادامه سفرهای استانی خود به همراه جمعی از مدیران و معاونین به زاهدان سفر کرد.

به گزارش راه‌نوشت، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی صبح روز چهارشنبه ۱۱ خرداد در سفر خود به زاهدان، پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای این شهر، از حاشیه شهر زاهدان، کلاته و کتابخانه استاد کامبوزیا بازدید به عمل آورد و از نزدیک مشکلات حاشیه شهر را مورد بررسی قرار داد.

رئیس سازمان سینمایی در جمع مدیران شرکت های سینمایی، مدیران موسسات، کارشناسان ستادی اداره کل و شهرستانهای سیستان و بلوچستان حاضر شد و طی سخنانی توهین به حرم امام رضا علیه السلام را در فیلم عنکبوت مقدس محکوم کرد و بیان داشت: دوستان ما در وزارت امور خارجه به شدت پی گیر هستند که فیلم عنکبوت مقدس در فرانسه اکران نشود.

خزاعی در ادامه با بیان اینکه سیاست دولت مردمی، توجه ویژه به شهرستانها در حوزه فرهنگ و هنر و  حاکم کردن عدالت محوری است، ادامه داد: سفر های استانی مجموعه سازمان سینمایی کشور هیچ ارتباطی به جشنواره ها ندارد و بیشتر برای گوش دادن به دغدغه هنرمندان پیش بینی شده است.

خزاعی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان با قدرت فرهنگی و تمدن دیرینه، با خیلی از استانها فرق دارد و متفاوت است، گفت: بودجه و اعتبارات استانی، استان سیستان و بلوچستان در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص شود.

رئیس سازمان سینمایی، ارزان ترین تفریح را در شهرستانها، رفتن به سینما دانست و افزود: از نظر توسعه صنعت سینما در مقایسه با کشورهای همسایه عقب هستیم؛خیلی از سینماهای ما تعطیل هستند و در برخی از شهرها رفتن به سینما جزء فرهنگ مردمان آنها نیست.

وی  با بیان اینکه فعلا توسعه دفاتر انجمن سینمایی جوان در دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، افزود: توسعه دفاتر انجمن سینمایی در کشور قطعا مستلزم برنامه ریزی جدی ، اعتبار و نیروی انسانی است.

خزاعی عنوان کرد: کمبود تجهیزات وامکانات در دفاتر انجمن سینمایی جوان، مشکل سراسری دفاتر است و خاص سیستان و بلوچستان نیست و همه امکانات دفاتر به 12 سال قبل بر می گردد ولی تجهیز دفاتر انجمن سینمایی جوان در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

محمد خزاعی گفت: از همان روز اول گفته ام که همه سینمای ایران، تهران نیست و اگر می خواهیم از این وضعیت در تولید فیلم و کمبود نیروی انسانی در  صنعت سینما خارج شویم باید در شهرستانها به دنبال استعدادیابی باشیم.

وی افزود: وقتی مبنای آموزش ما اقتصاد می شود اقتصاد جای استعداد را می گیرد؛ باید به دنبال استعدادیابی در صنعت فیلم باشیم تا شرایط پیشرفت این صنعت در کشور فراهم شود. 

* ضرورت معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته استان

رییس سازمان سینمایی کشور طی این سفر در نشست با هیات امنا بنیاد توسعه فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان که در استانداری برگزار شد گفت: مستند شهدای شاخص استان سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان سینمایی کشور در آینده نزدیک در استان ساخته خواهد شد و ۳۰ درصد بودجه ساخت این مستند را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تامین خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای تمدن دیرینه و از افتخارات کشور است متاسفانه از نظر وجوه فرهنگی و سینمایی از این استان غافل شدیم افزود: جاذبه های توریستی و جذاب ، شخصیت های فاخر تاریخی  استان، شهدای شاخص عرصه دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای امنیت از ظرفیت های برجسته این استان است که باید در حوزه فیلم سازی و سینما به آنها بپردازیم.

محمد خزاعی بیان کرد: همیشه نباید به دنبال ساخت فیلم های سینمایی بلند باشیم ، اگر به دنبال  عوض کردن تصویر استان از لحاظ هویتی که در ذهن مردم نقش بسته هستیم  باید از همین کارهای کوچک و خرد شروع کنیم، همه ادارات ، موسسات و نهادها شروع کنند و در سطح کلان با کمک چهره های فرهنگی اقدامات سازنده انجام دهیم .

خزاعی با اشاره به سیاست سازمان سینمایی کشور در خصوص فیلم های ساخته شده در خصوص قومیت ها و هویت بصری استان های مختلف گفت : در  بحث پروانه ساخت های جدیدی که در حوزه مستند و فیلم کوتاه و سینمایی در کشور صادر میشود،  قطعا اگر با نگاه تخریب هویت و قومیت یک منطقه باشد جلوی آن را خواهیم گرفت.

رییس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: فیلمی که راجع به قومیت ها پروانه ساخت میگیرد حتما رونوشتی به مدیر کل ارشاد استان مربوطه جهت اطلاع از سوژه مورد نظر و همکاری لازم با تیم فیلمبرداری  ارسال خواهد شد.

وی در خصوص اعتراض برخی از فعالین فرهنگی و حوزه رسانه و فیلم سازی راجع به تصویر منفی و غیرواقعی که از سیستان و بلوچستان در سینمای کشور ارایه شده است گفت: نگاه منفی و تصویر سازی منفی تنها، مشکل  این استان نیست بلکه این دغدغه اکثر استان ها است و می طلبد تا در بستر  آثار تصویری و سینمایی و فیلم سازی پتانسیل ها و ظرفیت های برجسته و پنهان را شناسایی و روی آن مانور دهیم .

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استفاده از بستر فضای مجازی در معرفی قابلیت های استان گفت:  در فضاهای مجازی کلیپ ها ، انیمیشن ها و فیلم های کوتاهی از جذابیت ها و دستاوردهای فرهنگی و یا توسعه و زیر ساخت های استان تولید و پخش شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تولیدات ، فیلم کوتاه و مستند نسبت به سال گذشته بودجه‌های  ویژه تری را برای سیستان و بلوچستان تعیین کردیم بیان کرد:  امسال مبلغ ۳۰۰ میلیون را برای فیلم کوتاه در این استان قرار دادیم که سال گذشته این مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بود .

وی ادامه داد: تولید فیلم کوتاه و مستند را به دید اشتغالزایی بنگریم و  تولید هر فیلم کوتاه به اشتغال۲۰ نفر کمک می کند.

محمد خزاعی پیش بینی بسته های تشویقی برای فیلمسازان و دعوت از فیلم سازان برای بازدید از جاذبه ها و پتانسیل های استان را از جمله موارد مهم جهت جذب فیلم سازان و هنرمندان برجسته کشور و ترغیب برای ساخت فیلم های مناسب پیرامون پتانسیل های ناشناخته استان برشمرد.

رییس سازمان سینمایی کشور همچنین راه اندازی شب سینمایی سیستان و بلوچستان را یک ظرفیت مهم برای جذب هنرمندان و فیلم سازان و ایجاد نشاط، روحیه و فضای پرشور هنری به این استان برشمرد.

وی در زمینه تولیدات سینمایی و فیلم سازی و فیلم کوتاه گفت:  هر چقدر بودجه در  استان مصوب شود  به همان میزان سازمان سینمایی کشور بودجه در اختیار استان قرار خواهد داد.

خزاعی با تاکید بر اینکه سازمان سینمایی بر اساس سیاست های فرهنگی دولت سفرهای استانی خود را از مناطق محروم و کم برخوردار آغاز کرده و این استان مقصد سومین سفر است گفت: در حوزه سینما برای اولین بار است که مدیران سینمایی در حوزه تخصصی در استان ها حضور  و از نزدیک مشکلات فیلم سازان را می‌شنوند و در همان سفر برای اجرایی شدن تصمیم گیری خواهد شد.

وی توجه به حوزه هنری و همکاری با این حوزه را بسیار مهم برشمرد و گفت : فعالیت حوزه هنری در جهت گفتمان انقلاب اسلامی است و هر چقدر این حوزه را تقویت کنیم در مسایل گفتمان سازی بسیار موثر و اثرگذار است.

* ظرفیت سیستان و بلوچستان برای تبدیل شدن به مهد جشنواره های آیینی، تمدنی و فرهنگی

در ادامه این سفر رییس سازمان سینمایی در جمع هنرمندان و فعالان فرهنگی و سینمایی این استان در سالن اشراق مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد حاضر شد و گفت: سیستان و بلوچستان ظرفیت این را دارد که به عنوان مهد جشنواره‌های آئینی، تمدنی و فرهنگی کشور قرار گیرد و سازمان سینمایی آمادگی این را دارد تا در جهت برگزاری  این جشنواره ها  همکاری و کمک های لازم را انجام دهد.

خزاعی ساخت چند مستند با استعداد خود استان را یکی از مصوبات سفر به سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود : در صورت تایید استانداری این استان ۳۰ درصد بودجه هم توسط سازمان سینمایی کشور جهت ساخت این مستندها تخصیص خواهد یافت.

وی همچنین پیشنهاد یک فیلم سینمایی برای استان هم در این سفر داده شد که با تاییدیه استانداری حتما به زودی کار ساخت و تولید آن را آغاز خواهیم کرد.

خزاعی یکی از ماموریت های مهم انجمن سینمای جوانان ایران در سال جاری را تولید فیلم «اولی سینمایی» برشمرد و افزود : این انجمن در سال سهمیه تولید ۵ فیلم سینمایی را دارد.

رئیس سازمان سینمایی خاطر نشان کرد: کشف استعداد در شهرستان ها را از ماموریت های جدی انجمن سینمای جوانان ایران برشمرد و گفت:. هر تولید میتواند یک اشتغالزایی برای هنرمندان ایجاد کند.

وی افزود: امسال ۷۰  درصد بودجه انجمن سینمای جوانان ایران به تولید اختصاص داده شده است .

خزاعی در ادامه گفت: برنامه ریزی هایی انجام شده است که اگر دفاتری نتوانند به تعهدات خود عمل کنند در پایان سال بودجه از آنان گرفته و به استان های دیگر واگذار میشود.

وی نقش سینما و رسانه ها را در معرفی چهره فرهنگی و هنری استان بسیار اثر گذار عنوان کرد و افزود: رویکرد هنرمندان نباید صرفا دریافت جوایز داخلی و خارجی باشد بلکه باید توجه آن بیشتر بر روی اثر گذاری موفق آثار باشد.

در این سفر، اصغر فارسی، معاون توسعه و منابع انسانی سازمان سینمایی،یزدان عشیری، مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی،هاشم میرزا خانی، مدیر عامل  موسسه سینما شهر،مهدی آذر پندار، مدیر عامل انجمن سینمای جوان،محمد حمیدی مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ومحمد سوقندی، مدیر کل حقوقی، عملکرد و استان های سازمان سینمایی، رئیس سازمان سینمایی را همراهی می کنند.

شایان ذکر است با رویکرد عدالت فرهنگی در بخش فرهنگ و هنر  و در راستای عدالت فرهنگی و تمرکززدایی که سینما نیز جزئی از آن است از این پس حضور سازمان سینمایی با  مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در استان‌ها جدی‌تر خواهد شد.

گفتنی است، برنامه سفرهای استانی در راستای کلان برنامه وزارت ارشاد و برنامه جامع سازمان سینمایی با رویکرد توسعه عدالت فرهنگی و عمومی سازی دسترسی فرهنگی صورت می‌گیرد.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید