خانه خانه1-3 روایت سینمای آلترناتیو ایران از زبان یک خارجی / نگاهی به مستند...

روایت سینمای آلترناتیو ایران از زبان یک خارجی / نگاهی به مستند «سینما آلترناتیو»

به گزارش راه‌نوشت، در سینمای جهان، مبنا برای جذب مخاطب، جذابیت‌های جنسی و خشونت است؛ در حالی که سینمای ایران بعد از انقلاب توانست بدون این مبنا، مخاطبان خود را نه تنها در داخل که در خارج از مرزها هم به سمت خود بکشاند. در سینمای بعد از انقلاب اسلامی شاهد این تحول هستیم که فیلم‌‌ها با رویکرد جدیدی نسبت به شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری در عرصه جهانی عرضه می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت سینمای ايران آلترناتیوترین سینمای جهان است.

علاوه بر مقیاس جهانی، درون ایران نیز سینمای آلترناتیو داخلی برخلاف جریان اصلی سینما قد علم کرده و خود را متمایز می‌داند. مستند «سینما آلترناتیو» به خوبی این جریان را به تصویر می‌کشد.

کارگردان این مستند، «وحید جلیلی» دبیر جشنواره‌ مردمی فیلم عمار و «محمد شیروانی» مدرس کارگاه‌هایی با موضوع «سینما آلترناتیو» را از بانیان اصلی جریان سینمای آلترناتیو در ایران معرفی می‌کند. «جشنواره مردمی فیلم عمار» نمونه‌ای از سینمای آلترناتیو با رویکردی انتقادی و ایدئولوژیک در مقابل جریان اصلی سینما است که علاوه بر سبک نو و پرداختن به موضوعاتی برخلاف جریان اصلی سینما، در اکران و انتشار فیلم هم یک آلترناتیو است.

روایت و تحلیل سینمای آلترناتیو از زبان افرادی که سالیان سال در این عرصه کار کرده‌ و جزء افراد موفق این حوزه بوده‌اند، کمک می‌کند تا بحث مستندتر شود. البته ناگفته‌ها و سوالات زیادی باز هم در مورد این جریان باقی می‌ماند.

کارگردان این مستند، مریم جمعه، دانش‌آموخته‌ی دانشگاه هنر و اهل کشور لبنان است. این کارگردان تجاربش را بدون قضاوت روایت می‌کند و از محدود کارگردانی است که به  «سینما آلترناتیو ایران» پرداخته است. هم‌چنین انتخاب زبان انگلیسی برای روایت مستند بیانگر این است که مستندش را محدود به مخاطبان ایرانی نمی‌داند.

در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که فیلم‌ها، مستندها و سوژه‌هایی که پیش از آن در جریان اصلی سینما حذف یا سانسور می‌شدند به نمایش در می‌آیند. هم‌چنین شاهد تولیداتی سینمایی در این زمینه بوده‌ایم که موفقیت قابل‌قبولی را -گرچه برخلاف جریان فعلی سینما بودند- کسب کردند. خوشبختانه سینمای آلترناتیو در ایران کم کم دارد جای خود را باز می‌کند.

نویسنده: ام‌البنین سپهری

یک دیدگاه

  1. سلام مستند را ندیدم و نمیدونم چقدر برای مخاطب جذاب است اما پخش مستندی با این موضوع میتواند روش جالبی برای معرفی جشنواره مردمی فیلم عمار باشه.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید