خانه خانه1 روایتی از سال ها مبارزه سیاهان برای زنده ماندن /  تماشای فیلم...

روایتی از سال ها مبارزه سیاهان برای زنده ماندن /  تماشای فیلم های سیاه پوستان را از دست ندهید

آثار سینمای هر کشوری می تواند آینه افکار و ایده آل های مردم آن کشور باشد و در مورد آمریکا، هر جریان فکری یا سیاسی که خواهان بقا و تأثیر گذاری در بین مردم است باید دریچه‌ای به سینما برای خود باز کند.

در این میان عمده تولیدات سینمای آمریکا نشان می دهد هالیوود به چه تفکر و رویکردی وابسته است و سهم افکار و جریانات مختلف در این میان تا چه میزان است و در این مطلب نیز سعی داریم تا نگاهی کوتاه به حضور سیاهان در سینمای آمریکا و رویکرد هالیوود به آن ها داشته باشیم:

«Blacxplotion» عنوانی است در سینمای آمریکا که به فیلم هایی با موضوع سیاه پوستان و یا فیلم هایی که برای سیاه پوستان ساخته می شود می گویند و این سینما مفهومی است که بازشناسی و بررسی اطراف آن در سینمای آمریکا وضعیت سیاهان در هالیوود را معلوم می کند.

سیاهان آمریکا در حقیقت از قاره آفریقا به عنوان برده به آمریکا آورده شدند. اولین کشتی حامل سیاهان آفریقا در سال 1619 به آمریکا وارد شد و در آن دوران سفید پوستان به خصوص آن ها که زمین دار بودند، هر کدامشان تعدادی سیاه پوست را به عنوان برده داشتند که این ها را جزء مایملک سفید پوستان می دانستند و از این رو از لحاظ اجتماعی و مدنی وضعی شبیه به سفيد پوستان نداشتند. برای ارباب سفید کار می کردند و به اسم ارباب سفید شناخته می شدند و غیر از آن هویتی نداشتند که در جامعه زندگی مستقل داشته باشند.

میانه سال‌های 1860 تا 1865 ، پی‌آمد جنگ داخلی آمریکا، قانون برده داری  لغو شد و حقیقت آن است که فرهنگ برده‌داری و تبعیض میان سیاه و سفید نه تنها از بین نرفت بلکه در شریان های دیگری جریان یافت که سینمای هالیوود یکی از همان هاست. در اوایل شکل گیری سینما، شخصیت‌های سیاه پوست، انگشت شمار در فیلم ها حضور داشتند و همان شخصیت ها نیز سیاه نبودند. بلکه سفید پوستان با گریم سیاه نقش را ایفا می کردند. به عنوان نمونه می‌توان به شخصیت اصلی فیلم مشهور «خواننده جاز» اشاره کرد که «ال جانسون» سفید نقش خواننده سیاه را ایفا می کند. فیلم ها با موضوع سیاهان تا اوایل دهه 50 ناچیز بود و در سال هایی که رهبران سیاهپوست مثل «مارتین لوترکینگ» و «مالکوم ایکس» مبارزه کردند و به قتل رسیدند، هالیوود مشغول فیلم هایی مثل «جویندگان» بود و خبری از حوادث تلخی که بر سیاهان می‌گذشت نبود.

در سال های اخیر موضوع سیاهان در هالیوود پررنگ تر شده و حتی شمار کارگردانان و نویسندگان سیاه پوست افزایش یافته است. اما همچنان در تولیدات سالانه هالیوود شخصیت های سیاهان علیه کرامت آن هاست. سیاه پوستان معمولا انسان های ناتوان بدون سفید پوستان، بزه کاران اجتماعی و خلافکاران و قاچاقچیان هستند. فیلم های انگشت شماری که در جهت منافع و کرامت سیاه پوستان ساخته می شود، جدی گرفته نمی شوند و رسانه ها و جشنواره ها توجهی نمی کنند و در گیشه هم فروش کمی دارند.

عماریار به جهت آشنایی مخاطبان با آثار سینمایی درباره سیاهپوستان، مجموعه ای از فیلم های خوب و تاثیرگذار با موضوعات مربوط به سیاهپوستان آمریکا را از میان تولیدات هالیوود دستچین کرده و به مخاطبان عرضه می کند:

  • فیلم Malcolm X  : داستان زندگی مالکوم ایکس، رهبر مسلمان سیاهپوستان آمریکا که با تبعیض نژادی بین سیاه و سفید مبارزه کرد و در نهایت کشته شد.
  • مستند I am ali   : مستند زندگی محمد علی کلی،قهرمان بوکس جهان
  • فیلم مرثیه ای برای یک سنگین وزن: بوکسور سنگین وزن در مبارزه با محمد علی کلی، شکست می خورد و بیکار میشود. برای گذران زندگی به دنبال کار میگردد ولی در نهایت مجبور می شود که دلقک یک نمایش شود.
  • فیلم Selma : فیلم سینمایی «سلما»، فیلمی از مبارزه طولانی و خستگی‌ناپذیر مارتین لوترکینگ برای کسب حقوق شهروندی و از جمله حق رای برای سیاه‌پوستان آمریکا است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید