خانه دسته‌بندی نشده راه بهشتی - یادداشتی بر مستند او معلم بود

راه بهشتی – یادداشتی بر مستند او معلم بود

“بِسمِ رَبِ الحُسَین “

مستند او یک معلم بود، به فعالیت های علمی “شهید بهشتی” در دوران پیش از انقلاب میپردازد. از تحصیل در حوزه علمیه ای در اصفهان و تدریس به عنوان دبیر انگلیسی در یکی ازمدارس قم تا تالیف کتاب تعلیمات دینی آموزش و پرورش و تأسیس موسس اسلامی ای درهامبورگ آلمان.

در داستان، این موضوع مطرح میشود که با توجه به تذکرات ساواک به جامعه روحانیت و سخنرانان مذهبی نسبت به نیاوردن نام “امام خمینی”، شهید بهشتی در پایان هر سخنرانی خود و در هر تریبونی برای سلامتی امام دعا میکردند.

تکنیک بهشتی برای مبارزه با کتب درسی

یا این مسئله که در دورانی که شهید بهشتی مسئول تالیف کتب تعلیمات دینی بودند، مطالبی را در کتاب ها عنوان کردند که تا آن روز مطرح نبود و حتی ساواک پس از چاپ به آنها واکنش نشان می‌دهد و عکس العمل آقای بهشتی به تذکرات ساواک تنها این بود که: ما مطالب کتاب ها را تدریس کردیم! این سر نترس، شجاعت، مقابله و مبارزه با طاغوت که در وجود شهید بهشتی بود باعث شد تا نسلی را تربیت کنند که دارای روحیه انقلابی باشند. چیزی که باید الگوی تمام جوانان پس از این شهید بزرگوار باشد.

تسلط ایشان بر زبان انگلیسی ، علاقه ای که برای یادگیری زبان آلمانی نشان میدادند و تفکری که نسبت به آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزانشان داشتند مصداق بارز جمله حضرت امام بود که میفرمودند: امروز ما میتوانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم  !

معمولا بیشتر به فعالیت های شهید بهشتی بعد از انقلاب و حزب جمهوری اسلامی در سینما صحبت میشود. پرداختن به دورانی از زندگی شهید بهشتی که کمتر درباره اش شنیده شده، نقطه قوت داستان مستند است. یکی دیگر از نقاط مثبت داستان مصاحبه با کسانی است که مستقیم با شهید بهشتی در ارتباط بوده اند و در جریان فعالیت های ایشان بوده اند.

اهمیت مسئله ای مغفول مانده

دوربین روی دستی که با آن به بررسی مستندات داستان پرداخته میشود جذابتی را به مستند هدیه کرده است که هرچند الان دیگر مرسوم نیست اما هنوز هم جالب و مورد استفاده است  پرداختن به صحبت های آزادی خواهانه شهید بهشتی یکی از نکات قابل توجه داستان است که برای مردم انقلابی هر برهه ای از تاری قابل روایت و مورد تامل است.

نکته قابل توجه در داستان، اهمیت تدوین کتب درسی است . چیزی که باعث میشود تا شهید بهشتی وارد این عرصه شود و به تألیف کتاب‌های درسی بپردازد در صورتی که شرط می‌کند نامش نباید در کتابها باشد؛ چرا که دوست ندارد در کتابی نامش باشد که در صفحات نخست عکش شاه و فرح و ولیعد وجود دارد!

چرا سند 2030 مهم است

اهمیت این مسئله در آنجایی است که متون کتاب‌های درسی حتی، میتواند نسلی را منفعل و مطیع سازد و نسلی را انقلابی و مبارز!

چیزی که امروزه ما با آن به عنوان “سند 2030” مواجه هستیم، عملی به ظاهر ساده اما با ظاهری وحشتناک و فراتر از باور! عاملی که موجب حذف درس هایی از کتب درسی مقاطع مختلف شده که درباره استقامت و پایداری و مبارزه بوده یا نشان از اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی ایرانیان دارد.

حتی اگر این حرکت در قدم اول یک کتاب قرآن کوچک روی طاقچه کتاب درسی را حذف کند و در قدم بعدی نام سرداران مقاومت و انقلابی را ! اینگونه دشمن تلاش میکند تا نسلی را مطیع خود سازد، کاری که در آن دوران شهید بهشتی با آن مبارزه میکرد.

شاید اگر در مستند به سراغ شاگردان شهید بهشتی و اشخاصی که با کتاب های تالیف این شهید بزرگوار بار آمده بودند، میرفتند، اندیشه های شهید بهشتی و تاثیر کتب درسی روی دانش آموزان به تصویر کشیده می‌شد و بهتر حس می‌شد.

جهت تماشای مستند او یک معلم بود به این لینک مراجعه کنید.

نویسنده : فاطمه سادات دماوندی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید