خانه خانه1-1 دو قهرمان، دو پرتره، دو شهید - نگاهی به فیلم های تک...

دو قهرمان، دو پرتره، دو شهید – نگاهی به فیلم های تک تیر انداز و منصور

به گزارش سایت راه نوشت، در حالی که سال گذشته سال کم رونق تولید در سینمای ایران بود اما قرار شد که سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شود و پس از اعلام نام 16 فیلم که هر کدام در یک بخش نامزد جایزه در جشنواره فجر شده اند، فیلم هایی که در این میان حرفی برای گفتن دارند، کم نبودند.

در این مطلب به دو اثر اقتباسی یعنی فیلم «تک تیرانداز» با اقتباس از زندگی شهید عبدالحسین زرین و فیلم «منصور» با اقتباس از زندگی شهید ستاری می پردازیم.

دو فیلم یاد شده فیلم های قهرمان محوری هستند که مخاطب را از ابتدا تا انتها درگیر می‌کنند و نشان می دهد که می شود قهرمان خلق کرد و شعار نداد اگر به حرف مان اعتقاد داشته باشیم و این اعتقاد خود راهش را در لحن‌مان پیدا می‌کند.

ساخت فیلم سینمایی از زندگی الگوهای یک جامعه در ساختار سینمایی هر کشور امری بدیهی است و ساخت چنین آثاری در این سال ها توسط جوانان حزب اللهی نشان می دهد که گویا قرار است سینما دوباره به خودش قهرمان ببیند، قهرمانانی که گویا رفته رفته سینما دارد یادشان می کند، سینمایی که از نمایش پهلوانانش بی نصیب بود و حالا دارند عینیت می یابند.

«تک تیر انداز»؛ استاد شلیک های طلایی

در سال های پیش و در یک جلسه بود که رهبری در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس به فیلم «تک تیر انداز» آمریکایی ساخته کلینت ایستوود اشاره کردند و این که چگونه غربی ها در فیلم هایشان تشوقی می کنند «یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که میتواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق میکند»

حضور تک تیر اندازان حرفه ای در جنگ هشت ساله علیه رژیم بعث کم نبوده و علی غفاری در جدیدترین اثرش سراغ زندگی شهید عبدالحسین زرین، اسطوره ای گمنام و استاد شلیک های طلایی رفته و تلاش کرده تا اثری قهرمان محور را در برشی کوتاه از زندگی این شهید به مخاطب عرضه کند.

علی غفاری کارگردان نام آشنای سینمای ایران زندگی دراماتیک شهید زرین را با بازی کامبیز دیرباز به فیلمی حماسی و دراماتیک بدل کرده که این روزها در در جشنواره فجر و در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است.

«منصور»؛ ناب و بکر

منصور قصه ای است در گذشته اما بسیار مناسب برای امروز، فیلم در سال های پایانی جنگ می گذرد، جایی که ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است و سرتیپ ستاری در حال کار روی طراحی و تولید نخستین جنگنده ایرانی است.

منصور روایتی کمتر دیده شده از هشت سال جنگ تحمیلی، با محوریت زندگی شهید ستاری است که توسط سیاوش سرمدی کارگردانی و جلیل شعبانی آن را تهیه کرده است.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید