خانه خانه1-1 دوازدهمین جشنواره عمار 18 تا 24 دی برگزار می‌شود / طالب‌زاده: نترسیدن...

دوازدهمین جشنواره عمار 18 تا 24 دی برگزار می‌شود / طالب‌زاده: نترسیدن رسالت جشنواره عمار است

به گزارش راه‌نوشت، نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم و اولین جشنواره علوم انسانی عمار، صبح امروز یکشنبه 12 دی ماه با حضور نادر طالب زاده، دبیر جشنواره عمار، سعید خورشیدی، عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار، حمید صالحی، دبیر اجرایی حشنواره عمار و مجتبی نامخواه، دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار در حسینیه هنر برگزار شد.

در ابتدای نشست حمید صالحی، دبیر اجرایی جشنواره ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه و معرفی دبیران و افراد حاضر در نشست، گفت: در دوازدهمین دوره جشنواره ما رشد بخصوصی در حوزه آثار ارسالی به جشنواره داشتیم. بالغ بر 3000 اثر در حوزه فیلم، فیلمنامه، داستان، مستند، پویانمایی، برنامه تلویزیونی و فیلم به دبیر خانه رسید. بعد از بخش مستند، فیلمنامه بیشترین تعداد آثار حاضر در جشنواره امسال را دارد. در حوزه علوم انسانی نیز ۴۶۲ اثر به دست ما رسیده و داوری شده‌اند و تا چند روز آتی نتایج را به سمع و نظر رسانه ها می‌رسانیم.

زمان برگزاری دوازدهمین جشنواره

وی عنوان کرد: افتتاحیه جشنواره ۱۸ دی ماه در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود و اختتامیه را هم جمعه ۲۴ دی ماه در همین سالن خواهیم داشت. از روز ۱۹ تا ۲۳ دی اکران‌های مرکزی در سینما فلسطین خواهد بود. همزمان اکران‌های مردمی آثار را مثل سال‌های گذشته به‌صورت حضوری در سراسر کشور خواهیم داشت که اکران‌کننده‌ها به‌عنوان رابط جشنواره می‌توانند ثبت‌نام کنند. همچنین امسال بستر اکران مردمی آنلاین را رونمایی می‌کنیم. این بستر به شکلی است که هر کجا که امکان اکران حضوری وجود ندارد، مخاطبان می‌توانند از این بستر استفاده کنند.

پاسداشت محمد سرور رجایی و مسعود جعفری جوزانی

دبیر اجرایی جشنواره افزود: ما امسال در افتتاحیه و اختتامیه پاسداشت دو نفر از عزیزان جبهه انقلاب را خواهیم داشت؛ در افتتاحیه پاسداشت مرحوم محمد سرور رجایی، نویسنده افغانستانی که تابستان امسال ایشان را از دست دادیم، برگزار می‌گردد. هم‌چنین در اختتامیه پاسداشت آقای مسعود جعفری جوزانی را برگزار می‌کنیم که خالق آثار ماندگاری چون «شیر سنگی» و «در چشم باد» است.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره عمار

جشنواره عمار در بستر استخوان‌داری شکل گرفته است

در ادامه این نشست نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار گفت: جای وحید جلیلی در این نشست خالی است و خوشحالم که یکی از سیاستگذاران جشنواره عمار، مسئولیت مهمی را بر عهده گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که جشنواره عمار در بستر استخوان‌داری شکل گرفته است. آقای جلیلی ماموریت دارند تا در صداوسیما تحول ایجاد کنند که این کار ساده‌ای نیست.

وی ادامه داد: جشنواره عمار در واقع، یک فکر و کانسپتی است که می‌توان گفت ریشه‌های آن را شهید آوینی ساخته است، این جشنواره، بستری شده است که جوانان در آن دیده می‌شوند.

طالب زاده در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: متاسفانه امروز بسیاری از افراد حتی دولتمردان ما نمی‌دانند انقلاب اسلامی برای چه بوده و چه هدفی را دنبال می‌کند به همین دلیل، ما درگیر برجام و برجام‌ها می‌شویم، خوشبختانه جشنواره عمار در حوزه جنگ نرم و تفکر شعله‌هایش به خوبی برافروخته شده است. اگر بخواهم این رویداد را تشریح کنم، شرکت کنندگان در جشنواره عمار نگهبانان انقلابند، جوانانی خوشفکر که دغدغه انقلاب را دارند.

وی خاطرنشان کرد: عمار توانسته در این نقطه یعنی دوازدهمین دوره خودش با خیلی از جوانان حرفه ای وارد کار شود، جوانانی که اهل نوشتن، فیلمسازی و ساخت سریال به صورت حرفه‎‌ای هستند و ما از کارهایشان به وجد آمده‌ایم مثل فیلم دیپورت آقای حسینی که در واقع اینها خروجی‌های عمار هستند. این کارها برد بین‌المللی دارند و حتی باید زیرنویس شوند و رویشان کار کرد. البته در برخی از جاها  ما نگهبانان خوبی نبوده‌ایم که آن هم به دلیل سن کم و بی‌تجربگی برخی جوانان عماری و ترس ناشی از شرایط امنیتی است. چه کسی ما را می‌ترساند و چه کسی  باید در مقابل این ترس‌ها بایستد؟  جشنواره عمار، هویت انقلابی دارد و ما به دنبال اهداف انقلاب هستیم، متاسفانه تلویزیون، حوزه هنری، فارابی و… درباره پرداختن به اهداف انقلاب احتیاط می‌کنند. رسالت جشنواره عمار نترسیدن در این نبردهای نرم است.

طالب زاده با اشاره به برخی دخالت‌ها برای توقف یکی از برنامه‌های تلویزیونی خودش تاکید کرد: ما امیدواریم که بتوانیم در تلویزیون حرف‌های بیشتری بزنیم، این مسئولان باید بدانند که انقلاب اسلامی حفظ کردنی و نترسیدنی است چرا که این پست‌ها تغییر می‌کنند اما هدف و کار ما نه.

فیلمسازان عماری‌ نباید بترسند

وی خطاب به فیلمسازان عمار عنوان کرد: بچه‌های عماری نباید بترسند و به دنبال اصلاح فسادها و مسائل باشند و به دنبال فرمان امام مبنی بر اینکه «مصادره نکنید مال مردم را» بروند و نترسند. رهبر انقلاب هم در هیچ کجا نقد را ممنوع نکردند و گفتند به دنبال نقد کردن باشید.

دبیر جشنواره عمار یادآور شد: هر سال کار جشنواره عمار حساس‌تر می‌شود و آن قدر مطلب و موضوعات مختلف داریم و از طرفی نگران موضوعاتی هستیم که به آنها پرداخته نشده است چرا که باید بدانیم انقلاب اسلامی یک انقلاب جهانی است نه ایرانی.

نادر طالب زاده در ادامه سخنانش با اشاره به ماجرای دعوت مهمانان امریکایی برای بزرگداشت سردار سلیمانی بیان کرد: علی رغم تایید وزارت ارشاد، در نهایت ویزای عده ای از این مهمانان توسط وزارت امور خارجه صادر نشد. اینها نتیجه ریاکاری است و باید به دنبال دلیل اینها رفت، به قول رهبر انقلاب نباید کارهای دکوراتیو انجام داد بلکه به دنبال کارهای واقعی باید بود. جشنواره عمار جای جلوی شک‌ها، ایستادن است و جای مستندسازی در این زمینه‌هاست.

آنچنانی که باید برای شهید سلیمانی کار نکرده‌ایم

وی درباره آثار تولید با موضوع شهید سلیمانی، بیان کرد: متأسفانه ما تاکنون آنچنانی که باید نتوانستیم درباره شهید والا مقام قاسم سلیمانی کاری انجام دهیم. از زمان شهادت حاج قاسم تاکنون مقالات مهمی در سراسر دنیا درباره این شهید نوشته شده‌ است، بروید و این مقالات را بخوانید، آن موقع متوجه می‌شویم که آنچنانی که باید درباره حاج قاسم بحث و گفت‌وگو انجام نداده‌ایم. 

دبیر دوازدهمین جشنواره فیلم عمار، تصریح کرد: ما اعلام می‌کنیم که برای زنده‌نگه‌داشتن هویت انقلاب اسلامی، محکم ایستاده‌ایم. در دولت قبل که تا توانستند سعی کردند ما کار نکنیم، استوار بودیم، حال که اوضاع بهتر است نیز بر استواری و ایستادگی خود می‌مانیم.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره عمار

بازنمایی بخش مغفول مانده جامعه 

سپس سعید خورشیدی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: در تمام سال‌های جشنواره عمار همواره تلاش کردیم عدالت رسانه‌ای را سر لوحه کار خود قرار دهیم. متأسفانه سینمای ایران در وضعیتی است که در آن بخش عظیمی از جامعه به وسیله آن بازنمایی نمی‌شوند. البته جشنواره عمار طی سال‌های گذشته توانست بخشی از این ناعدالتی را برطرف کند.

وی افزود: وقتی گزارش دبیرخانه جشنواره را بررسی می‌کردیم نکته‌ای خوشحالمان کرد و آن روستایی بودن بسیاری از لوکیشن‌ فیلم‌های ارسالی بود، این یعنی فیلمسازی به وسیله جشنواره عمار به میان مردم رفته است. جشنواره عمار طی چند سال اخیر موضوعات مهمی را برجسته کرد که پیش از این فرصت مطرح کردن آن موضوعات و دغدغه‌ها به وجود نمی‌آمد. جشنواره عمار می‌خواهد گسل‌های موجود میان هنر و اندیشه را کم کند و به همین منظور امسال نخستین دوره جشنواره علوم انسانی عمار را در کنار جشنواره فیلم، برگزار می‌کنیم.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره عمار

پیوند هنر، اندیشه و رسانه در جشنواره علوم انسانی

در بخش دیگر این نشست خبری، مجتبی نامخواه دبیرعلمی جشنواره عمار، بیان کرد: کلیت ایده برگزاری جشنواره علمی عمار به سیر ده ساله جشنواره بر می گردد که پیوندی است بین اهالی هنر، اندیشه و رسانه.

او افزود: طی ده سال اخیر ۱۵۰جلسه و بیش از هزار ساعت گفتگو برگزار کردیم که ناگفته نماند این جلسات از گفتگو خارج و به یک داد و ستد بین دو حوزه اندیشه‌وران علوم انسانی و درام نویسان و مستندسازان و اصحاب رسانه منتهی شده است. خروجی مشترک این جلسات، ضرورت تکرار و تداوم و انسجام گفتگو هاست و این ضرورت ما را به سمت شکل گیری این جشنواره جدید پیش برده است.

وی راجع به اهمیت برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره عمار رابطه علوم انسانی، اندیشه و هنر را از یک سمت و رابطه نظریه و مشاهده را از سمت دیگر به هم نزدیک می کند و شکاف و فاصله ها را کمتر می کند.

دبیر علمی جشنواره عمار اظهار داشت: عمار تجربه تحقق یافته‌ای از این تعامل را دارد که می خواهد تجربه را تبدیل به یک برنامه و نهاد مستقل کند و از اهالی علوم انسانی که به مسئله عینی بیشتر توجه می کنند دعوت می‌کند و انباشت ده سال مشاهده را در اختیارشان قرار می‌دهد تا ارتباط دقیق تری داشته باشند با حوزه اندیشه.

نامخواه بیان کرد: به صورت ملموستر باید بگویم فیلمساز به روایت از موضع برابر نگاه می‌کند و توانایی خلق روایت های بدیعی از انسان های عادی اما ویژه جامعه پدید می آید که قهرمان های خودشان هستند. مجموع این مستندها را تحت عنوان مستندهای انسان انقلاب اسلامی صورت بندی کردیم.   

وی افزود: در حوزه هنر هم همین طور است در حوزه هنر آثاری را در ادوار مختلف هنر داشتیم که هنرهای مختلف را روایت می کرد کاری که بعد از انقلاب اتفاق افتاده بود را روایت می کرد. گاهی جنبه های بداعتی داشت گاهی بازگشت فلسفه اساسی به قالب های هنری مثلا تئاتر را دوباره به عنوان یک قالب آموزش و پرورش مطرح می کرد. روایت تئاتر، روایت موسیقی و روایت هنرهای که در دل انقلاب اسلامی به وجود آمدند و پر و بال گرفتند، روایت مورد نیاز تامل و تدبیر بیشتر است یک جور کندوکاو نظری درباره آنها باید رخ بدهد که در جشنواره علوم انسانی عمار اتفاق می افتد.

دبیر علمی جشنواره علوم انسانی اظهار داشت: قالبهای این جشنواره یک مقدار جنبه هایی از بداعت دارد به این معنا که به جز مقاله علمی و یاداشت که حجم کمتری از مقاله را دارد گفتارهای علمی را هم یکی از قالبها عنوان کردیم. سخنرانی های کوتاهی که سنت شفاهی را در علوم انسانی مورد توجه قرار می دهد و احیا می کند. سنت شفاهی فقط یک سنت ارائه نیست بلکه یک سنتی از ارائه دانش انسانی است که امکان ارائه و گفتگو و تعامل بیشتری دارد به همین خاطر در جشنواره علوم انسانی عمار امکان دریافت آثار در گفتارهای علمی است همین طور تقریر که روش متداولی در علوم انسانی و علوم اسلامی بوده است. ما در حال حاضر تاملات قابل توجهی از اندیشمندان علوم اجتماعی ایرانی را داریم که گویی که تقدیر نشدند و مورد توجه قرار نگرفتند و صورت بندی نشده اند. تبدیل این آرا توسط پژوهشگران جوان تر یکی از قالب هایی است که بنا است در آن دریافت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: حاشیه نویسی که پیرامون مشاهدات عینی است می تواند با حاشیه های اندیش‌وران تکمیل شود و تبدیل شود به یک آثار قابل توجه. از این جهت حاشیه نویسی که در حاشیه دیگر نظریه ها از نظر جشنواره می تواند یکی از قالب ها باشد.

نامخواه اضافه کرد: اساتید متعدد از اندیش‌وران علوم اجتماعی در طول دوره های مختلف جشنواره در کنار جشنواره بودند و به نوعی جشنواره علوم انسانی عمار محصول پیشنهاد و مطالبه آن ها و ابتکار و خلافیتی است که این اساتید و اندیش‌وران داشتند. به طور مشخص در هیات علمی جشنواره علوم انسانی عمار درخدمت آقایان حجت الاسلام پارسانیا، شجاعی زند و حسین کچویان هستیم که در حوزه های مختلفی از علوم اجتماعی را سال ها صاحب نظر هستند و کار کردند و به یک معنا راهبری کلیت یک جریان را بر عهده دارند. از تاریخ اعلام فرخوان جشنواره، ارتباط با اساتید آغاز شده منتها در ادامه فراخوان، رویدادهایی را خواهیم داشت که از اواسط دی ماه شروع می شود. رویدادهایی که ایده جشنواره علوم انسانی عمار را به صورت انضمامی‌تر توضیح دهد. در چند بخش این رویدادها برگزار می شود. گفتارها و کارگاه هایی هستند که بر موضوع انسان انقلاب اسلامی، محور انقلاب اسلامی و دیگر گونه های انسانی آن، زن و به طور مشخص زن انقلاب اسلامی متمرکز است و تجربه ها و مسائل زنانه در نسبت با انقلاب اسلامی را روایت می کند.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره عمار

 وی تصریح کرد: رویدادهایی که بر محور هنر انقلاب اسلامی، تجربه ها و مساله های انقلاب اسلامی در زمینه سینما، مستند، تئاتر و هنرهای تجسمی را محور کار خود قرار داده است. بررسی تجربه های مدیریتی و آموزشی انقلاب اسلامی و تحولی که ایده ی انقلاب در حوزه مدیریت، سازمان، نهاد و  همچنین حوزه یاری گری و مدد کاری ایجاد کرده است. مساله انقلاب اسلامی در زمینه عقب ماندگی در عدالت، در حوزه آزادی، اعتراض و توسعه و پیشرفت. مساله های انقلاب و تجربه های آن در حوزه های جبهه جهانی مستضعفین و تاملی بر تعاملاتی میان فلسفه و روش شناسی و تحولات انقلاب اسلامی و بازخوانی این تعاملات وجود دارد. اجمالا اینها محورهایی است که ذیل چهار محور انسان جامعه جهان و آینده انقلاب که در فراخوان است و ذیلش محورهایی است که ذکر شد و رویدادهای متناسب با هر کدام برگزار خواهد شد. این رویدادها تاملاتی که اندیش وران جوان ذیل راهبری و سیاست گذاری شورای علمی پیرامون آثار ادوار مختلف جشنوراه عمار و همین طور روایت های مشاهداتی و عینی که در خارج از جشنواره عمار در تک نگاری و مشاهدات و در آثار دیگر است که آنچه که مشاهده این تجربه راه طی شده است. جشنواره علوم انسانی عمار تلاش می‌کند صورت بندی نظری کند و از این جهت دست یاری به همه اندیش‌وران و پژوهشگرانی دست دراز می کند که مساله‌شان مساله ایران و واقعیت اکنون ایران است.

دبیر جشنواره علوم انسانی تاکید کرد: همان طور که جشنواره عمار، جشنواره رشد یکباره و جنبش‌واره ای داشت، جشنواره علوم انسانی عمار هم امیدوار است به زودی تبدیل شود به جنبش‌واره نظری و فراخوان متوجه نسبت به مشاهدات و تجربه ها. همان طور که در بسیاری از آثار رسانه‌ای‌مان، فلسفه وجودی خودمان را حدیث نعمت انقلاب می دانیم جشنواره علوم انسانی هم چنین کارکرد و چنین گفتگویی را هدف خود قرار داده و امیدواریم مانند جشنواره علوم انسانی عمار به یک پدیده ای تبدیل شود که دست اندرکاران آن از نتایجش تعجب بکنند و به حال علوم اجتماعی ایران مفید باشد و بتواند روزنه هایی را پیش روی ما بگشاید.

در پایان این نشست صالحی اعلام کرد: بزرگترین سرمایه جشنواره عمار در طی این سال‌ها، شبکه اکران مردمی جشنواره عمار است که چند سالی می‌شود وارد فاز اقتصادی شده و به تازگی توانست بیش از یک میلیارد تومان برای فیلم سینمایی «منصور» بلیت فروشی کند. 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید