خانه خانه1-2 دلیل مذاکره حاج قاسم با اشرار چه بود!؟ / مقصودی از مستند...

دلیل مذاکره حاج قاسم با اشرار چه بود!؟ / مقصودی از مستند همپای جهادی ها می‌گوید

محسن مقصودی کارگردان مستند «همپای جهادی‌ها» که در یازدهمین جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد، درباره این مستند گفت: «همپای جهادی‌ها» در واقع یک مستند دو قسمتی بود که قسمت اول با نام «در انتظار تدبیر» درباره محرومیت‌های جنوب کرمان و مشکلات کشاورزان آن منطقه بود به این ترتیب که محصولات آن‌ها مثل پیاز و گوجه روی دستشان مانده بود اما در مقایسه‌ای که با وضعیت صادراتی همین محصولات در کشورهای دیگر مثل روسیه و عمان داشتیم متوجه شدیم که در کشور ما برای این موضوع برنامه‌ریزی نشده است.

وی تصریح کرد: قسمت دوم این مستند «همپای جهادی‌ها» نام دارد که در طی آن می‌بینیم گروه‌های جهادی به جنوب کرمان می‌روند و مشکلات و چالش‌های زندگی افراد را بررسی می‌کنند.

مقصودی گفت: با وقوع سیل در فروردین ۹۹ در این منطقه، خیلی از خانه‌ها خراب شدند، زمین‌های کشاورزی آسیب دیدند و چاه‌های کشاورزی از بین رفتند. ما هم‌پای گروه‌های جهادی می‌رفتیم و همت این گروه‌ها را برای تعمیر چاه‌های آب و خانه‌های آنها را نشان می‌دادیم.

وی افزود: ما در این مستند گریزی هم به وضعیت جنوب کرمان در دهه هفتاد زدیم که در آن زمان حاج قاسم فعالیت‌هایی را برای محرومیت زدایی انجام داده بود تا ضمن بازگشت امنیت به این منطقه، وضعیت مردم منطقه بهبود پیدا کند.

مقصودی تصریح کرد: حاج قاسم طرحی را راه‌اندازی و با گروه‌های معارض و اشرار مذاکره کرده بود تا آنها سلاح‌های خود را تحویل بدهند ولی در مقابل زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند در جریان همین طرح به آن‌ها خانه‌، زمین کشاورزی و چاه آب ارایه داده بود. البته در میان آنها مردم عادی هم وجود داشت که به دلیل فقر در کوه و کمر زندگی می‌کردند و امنیت منطقه تحت‌الشعاع قرار گرفته بود اما حاج قاسم لوازم اولیه زندگی را برای آنها تامین کرد تا امنیت برقرار شود.

وی تصریح کرد: حالا بعد از گذشت حدود ۲۵ سال که با مردم آن مناطق صحبت می‌کردیم، آنها نسبت به امنیتی که حاج قاسم در آن منطقه ایجاد کرده بود قدردان بودند و او را دوست داشتند. چون به طور کلی بافت منطقه تغییر کرده بود.

این کارگردان در پایان توضیح داد: این مستند جزو آثار برنامه «ثریا» بود که البته از شبکه افق هم پخش شده است. باید این را هم بگویم ما در طول ساخت فیلم درگیر کرونا هم بودیم که سختی‌هایی هم داشت چون زمانی که ما برای فیلمبرداری به آن منطقه رفتیم، حالت قرمز اعلام شده بود و این موضوع کار ما را سخت کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید