خانه گفت و گو می‌گویند کار سختی داری انجام می‌دهی / دلایل ساخت مستند «زندگی به...

می‌گویند کار سختی داری انجام می‌دهی / دلایل ساخت مستند «زندگی به توان سه» به روایت طیبه مینایی، کارگردان مستند

به گزارش راه‌نوشت، مجموعه مستند «پا به ماه» تولید «خانه هنری رسانه‌ای دیما» با موضوع لحظات خاص روزهای آخر بارداری و روز تولد است که طیبه مینایی آن را کارگردانی کرده است. به تازگی یکی از قسمت‌های این مستند با نام «زندگی به توان سه» از قاب تلویزیون پخش شد که در ادامه گفتگویی با طیبه مینایی در این باره را می‌خوانیم:

طیبه مینایی، کارگردان مستند پا به ماه، درباره سوژه قسمت «زندگی به توان سه» گفت: داستان این فیلم در مورد خانواده‌ای است که منتظر به دنیا آمدن بچه‌هایشان هستند، با این تفاوت که مادر سه‌قلو باردار است. همزمان با بارداری مادر، پدر خانواده در حال آماده کردن خانه‌ای است که با به دنیا آمدن بچه‌ها به خانه‌ی جدید منتقل شوند. این خانواده در یک فضای روستایی زندگی می‌کنند.

مینایی در مورد چگونگی یافتن سوژه‌های مستندش توضیح داد: برای پیدا کردن چنین سوژه‌هایی از روش‌های بسیاری استفاده می‌کنیم، حتی به دوستانم هم می‌سپارم یا درخواستم را در گروه‌های مختلف فضای مجازی می‌گذارم.

وی افزود: یکی از مشکلات ما پیدا کردن سوژه‌هاست. چون سوژه‌ی ما هم باید باردار باشد و در ماه‌های آخر بارداری هم باشد و هم قبول کنند که در ساخت مستند شرکت کنند. به خاطر بیماری کرونا خیلی از خانواده‌ها قبول نمی کنند و نگرانی دارند. از طرفی آمار فرزندآوری پایین است.

کارگردان مستند «پا به ماه» به عنوان مثال به مسیری که برای یافتن سوژه‌ مستند «به توان سه» طی کرده بود اشاره کرد و توضیح داد: به عنوان مثال برای پیدا کردن این سوژه من بعضی شهرهای سمت گیلان را که می‌گشتم آمار زادوولد به شدت پایین بود و حتی در چند روستا، طبق گفته‌ی مرکز بهداشت آنجا آمار صفر بود. آن‌ها  می‌گفتند با توجه به اینکه الان مردم اصلا تمایل به فرزندآوری ندارند، شما چه کار سختی دارید انجام می‌دهید.

مینایی اضافه کرد: البته مسائل مالی هم دخیل است و حق دارند و باید کمی زیرساخت‌ها درست بشود تا انگیزه‌ها بالا برود اما باید به ضررهای ناشی از کمبود جمعیت هم توجه کرد.

وی در مورد سکانسی از مستند که مادر سه‌قلوها خبر احتمال عقب‌ماندگی یکی از بچه‌ها را به پدر می‌دهد نیز گفت: قرار بود ما صبح آن روز برسیم و همراه خانم به سونوگرافی برویم اما به دلایلی دیر رسیدیم. بنابراین همراه پدر بچه‌ها به دنبال مادر رفتیم و آنجا اولین جایی است که به پدرشان خبر دادند که یکی از بچه‌ها بیماری دارد و آنجا واقعا ما همان چیزی که بود را نشان دادیم؛ پدرشان خیلی ناراحت شدند و مادرشان خیلی نگران بودند که مشکلاتی برای او پیش بیاید.

مجموعه مستند «پا به ماه» هر شب ساعت 18 از شبکه سه سیما به روی آنتن می رود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید