خانه یادداشت درگیرِ اقیانوس‌های پهناور - چرا مستند ماح را باید ببینیم؟

درگیرِ اقیانوس‌های پهناور – چرا مستند ماح را باید ببینیم؟

«ماح» اختصارِ « مسجد امام حسین (ع) » جهرمِ استان فارس است. فیلم‌ساز، مستندِ خود را، درباره مسجد و فعالیت‌های متنوعش و همچنین معرفیِ شخصیت مسعود گواهیان شروع می‌کند.

مردی که نوجوانی خود را در جبهه‌های دفاع مقدس گذراند و اکنون این رسالت را بر دوش خود احساس می‌کند، که راه همرزمان خود را ادامه دهد.

او همان آدم خط‌مقدم جبهه است، آنچه تغییر کرده سنگرهای خاکی است که، جای خود را به مساجد و کانون‌های فرهنگی داده است.

مستند ماح  نقشه راه برای مقابله با ناتویِ فرهنگیِ دشمن در مسجد را نشان می‌دهد. امام خمینی (ره) فرمودند: «مسجدها سنگرهستند، سنگرها را پر کنید.» و نمونه این سنگر  مسجد امام حسین (ع) است که در تقابل با مسجدهای ضِرار امروز که حتی تعداد اندک آن هم برای جامعه اسلامی، مایه ننگ است، خاص و پدیده است.

مسئولانِ مسجدامام حسین (ع) برخلاف سیاسیون ناامید، که ترس و نا امیدی را به مردم پمپاژ می‌کنند، با یک کار تیمی و تشکیلاتی توان خود را در راه تربیت و آموزشِ صحیح، که نیاز همه اقشار جامعه، به خصوص کودک و نوجوان است به کار گرفتند.

مسعود گواهیان به عنوانِ مسئول و مربی مسجد، مثل یک روحانی، که نقش پر رنگی در احیای فرهنگ دینی دارد، عمل می کند. چنین مساجدی هستند که از دل آن‌ها جوان‌هایی چون «ایمان خزائی» و «علی نظری‌»ها پرورش می‌یابند، مسجد را در آغوش می‌کشند و در نهایت توفیق شهادت نصیبشان می‌شود.

بیان مستند، چگونگی پیوند مسجد و مدرسه را به سادگی بیان می‌کند. پیوندی که به دست مردان و جوانان انقلابی و مؤمن با یاری شهدا امکان‌پذیر است. حد و مرز مسجد به چهار دیواری و صد متر از زمین آن محدود نمی‌شود، بلکه هزاران متر، آن طرف‌تر هم حدود مسجد است، یعنی همه محله را باید مسجد دانست.

مستند فعالیت‌های مختلف مسجد، اعم از سفر به سرزمین‌های گرم راهیان نور تا سرما و ارتفاعاتِ پوشیده از برف سپیدان و … را روایت کرده است.

مستند ماح به خوبی مخاطب را با آدم های مسجد همراه می کند. این مستند، تنها به اهمیت مسجد نمی‌پردازد.

آنچه مهم‌تر جلوه می کند آدم های مؤثر در این مستند هستند، که کم‌تر به آن پرداخته شده است. مستند بیان یک مرکزِ ارتباطاتِ مردمی است و نشان داده که آنچه مسجد امام حسین (ع) را برجسته کرده، به کارگیریِ استعدادها و توانمندی‌های افراد، با کار خلاقانه و ابتکاری است که جایی نوشته نشده است.

نویسنده : عاطفه سالاری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید