خانه خانه1-3 خاطرات موتور سیکلت چگونه ساخته شد / عشق، وطن، موتور تریل

خاطرات موتور سیکلت چگونه ساخته شد / عشق، وطن، موتور تریل

امیرحسین نوروزی، از جمله فیلم‌سازان پر کار در حوزه مقاومت و دفاع مقدس است و مستندهای زیادی همچون «پل»، «نجات»، «جای خالی عکس» و «هزار و یکمین سنگر» را ساخته و در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره عمار و جشنواره حقیقت حضور داشته است.

این کارگردان جوان، سال گذشته مستندی با نام «خاطرات موتورسیکلت» ساخت که در جشنواره های مختلفی از جمله دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار جشنواره فیلم حقیقت حضور داشت که مورد تحسین منتقدان و داوران و مخاطبان قرار گرفت و جوایزی هم به خود اختصاص داشت.

این اثر، ماجرای موتورسوارانی است که در روزهای ابتدایی جنگ، شیفته شهید چمران می شوند و همراه او به جبهه‌ها می‌آیند تا گوشه ای از کار زمین مانده بچه های جنگ را به دست بگیرند.

گفت و گوی ما با امیرحسین نوروزی را درباره این مستند در ادامه می خوانید.

در ابتدا از انگیزه و ماجرای پرداختن به این سوژه بگویید؟

سه سال پیش در خانه مستند آقای سامان مختاری که تصویربردار و طراح هستند به همراه همسرشان خانم کمالی، موضوعی داشتند که مربوط به موتورسوارانی بود موقع جنگ تحمیلی، تحتِ تأثیر شهید مصطفی چمران، وارد یک فضای متفاوتی می‌شوند و برای دفاع از وطنشان، راهی جبهه می‌شوند.

خانه مستند به من پیشنهاد کرد که این پروژه را به عنوان تهیه کننده و کارگردان کار کنم. آقای مختاری هم ایده را در اختیارم گذاشتند و بعد از تکمیل تحقیقات، به دنبال آدم هایی که نیاز داشتیم، رفتیم.

درباره مراحل ساخت خاطرات موتور سیکلت کمی توضیح می‌دهید؟

این پروژه دو سال به طول انجامید. اسناد و تصاویر مرتبط با موضوع فیلم را که کم بود، به سختی پیدا کردیم. در واقع، به کمک عکاسان آن دوره، آقای بهرام محمدی فر، سعید یعقوب زاده، آقای گنجی و جاویدالاثر آقای اخوان و خانم نواب صفوی، آقای میرهاشمی و چند نفر دیگر توانستیم این مسئله را تا حدی حل کنیم.

مشکلات دیگری هم داشتیم. از جمله این که، بعضی از این موتورسواران، آدرسی نداشتند و برخی از آنهایی را هم که پیدا کرده بودیم، حاضر به مصاحبه نبودند. تعدادی هم شهید شده بودند. به دنبال آدرس یکی-دو تا از خانواده این شهدا هم رفتم اما نتوانستم آنها را پیدا کنم، آدرس ها مربوط به اوایل جنگ بود. از طرفی، می خواستیم اتفاق ویژه ای را هم برای یکی از سوژه های فیلم ایجاد کنیم که این مسئله هم مدتی نیاز داشت تا بتوانیم موقعیتی را فراهم کنیم که این آدم ها را در کنار هم قرار دهیم. در پروسه تحقیق، به چنین ایده ای رسیدم که این کار می تواند روایت شیرین تری به مستند بدهد.

خیلی بهتر می شد اگر این کار به صورت مستند بازسازی ساخته میشد.

بله؛ لازم بود به شکل بازسازی باشد ولی واقعاً بودجه اش را نداشتیم. چون بازسازی باید با فرمت سینمایی باشد نه با امکانات ساده‌ای که ما داشتیم. البته راجع به این موضوع، مصاحبه های وسیعی دارم و تحقیقات گسترده ای کردم، آدم های زیادی هم بودند که در این فیلم، نتوانستیم بیاوریم از جمله فعالان ستاد جنگ‌های نامنظم، ارتش و چند جای دیگر که هر کدام، شخصیت های جدی برای کار هستند.

راستش را هم بخواهید اگر بتوانم انجام دهم، به فکر یک سریال هفت قسمتی برای هفته دفاع مقدس هستم که نیاز به جذب سرمایه جدی دارد تا بازسازی ها به شکل درست، تولید شود. از طرفی، در حال نگارشی یک طرح مستقل هم برای کار سینمایی درباره این موضوع هستم.

بازخوردهای مستند خاطرات موتور سیکلت تاکنون چطور بوده است؟

بازخوردها خیلی شیرین بود. افرادی که فیلم را دیدند، لذت بردند و راضی بودند. خود این موتورسواران هم موقع اکران آمدند و دید مثبتی نسبت به کار داشتند. احتمالاً یک سری اکران‌های خصوصی هم در اماکن فرهنگی خواهیم داشت. همچنین برای بعضی از خانواده های شهدا به خصوص، خانواده شهدای مدافع حرم هم نسخه‌ای از کار را می‌رسانیم تا ببینند.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید