خانه خانه1-2 حکمت هنر (25) - صراحت در تلویزیون ناامیدی را می‌زداید

حکمت هنر (25) – صراحت در تلویزیون ناامیدی را می‌زداید

ببه گزارش سایت راه‌نوشت، در سلسه مطالب حکمت هنر قرار است تا به بازخوانی سخنان بزرگان درباره هنر بپردازیم.

زنده‌یاد نادر طالب‌زاده، فیلمساز و تهیه‌کننده:

به نظرم یکی از چیز‌هایی که شدنی است و انجام نمی‌‌دهند، صراحت در رسانه است. تلویزیون می‌تواند منبعی برای تحول و اصلاح کشور باشد. همه چیز را می‌شود به مردم یاد داد. فراگیری مردم خیلی بالاست و استعداد زیادی برای بالا بردن فرهنگ‌شان دارند. به نظر من همین بی‌عدالتی اجتماعی و فقر را می‌توان توسط تلویزیون به طور گسترده‌ اصلاح کرد. همین طور بانکداری غیر اسلامی را با بحث‌های خیلی جدی اصلاح کرد. من معتقدم باید برنامه‌هایی به افراد روشنفکر داده شود که کتاب و مقاله دارند و منتقد جدی هستند و دستشان باز گذاشته شود. افراد فراجناحی را وارد کار کنیم.

به نظرم تلویزیون کشورهای دموکراتیک که همه چیزشان بر مبنای لیبرال دموکراسی است این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد. مردم خیلی فشار می‌آوردند و با فشار افکار عمومی خیلی چیزها را عوض می‌کنند.

ما با داشتن چنین غنیمتی مثل اسلام نتوانسته‌ایم پالایش کنیم یا در واقع ناامیدی را به وسیله صراحت از دل مردم بزداییم. تلویزیون این کار را می‌تواند انجام دهد. این برنامه‌های خیلی آبکی انتقادی به جایی نمی‌رسد. توی دوتا برنامه زنده دو تا حرف جدی زده‌اند، برنامه را بسته‌اند. برای اینکه می‌ترسند. امروز نباید جانبازهایمان مشکل داشته باشند. شهرهای مرزی ما مثل آبادان و خرمشهر وضع خوبی ندارند. خیلی بازسازی‌ها انجام نشده و مردمش بیکارند. متمولان از شهر بیرون رفته‌اند. شهر زیبا نیست. شهرهای مرزی باید زیباترین شهرهای ما می‌شد. شما بروید شهرهای جنوب لبنان را که در مجاورت اسرائیل است نگاه کنید. بسیار زیبا ساخته‌اند. آدمی که دو بار خانه‌اش ویران شده، آن را دوباره ساخته، با اسباب و اثاثیه ایتالیایی، با قرض و وام. در دانشگاه هم درس می‌دهد. می‌گوید می‌سازیم با همان زیبایی قبلی. در صورتی که خانه‌اش در یک کیلومتری مرز اسرائیل است. می‌سازم تا چشمشان کور شود. ولی ما اصلاً آبادان و خرمشهر را زیبا نکرده‌ایم. من وقتی آنجا را دیدم به خودم قول دادم بروم مستندی از آبادان و خرمشهر بسازم برای فروش CDهای آن در خیابان نه برای نمایش از آنتن ترسوی تلویزیون!

منبع: گفتگو با نادر طالب زاده – پاتوق کتاب فردا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید