خانه خانه1-3 حامد زمانی و وضعیت تأسف بار فرهنگ

حامد زمانی و وضعیت تأسف بار فرهنگ

هشت سال پیش موسیقی مرگ بر آمریکای حامد زمانی تولید و منتشر شد، کار او تنها اثر هنریِ جدی ای بود که آن سال 92 مقابل گفتمان آمریکا دوستی روحانی و دولتش یک تنه ایستاده بود.

مدتی بعد از آن هم موسیقی گزینه های روی میز را منتشر کرد، آن هم مثل اثر مرگ بر آمریکا تیز و برنده و زیبا و بود.

حضور حامد با این آثار سیاسی مؤثر، ژانری را داشت در موسیقی انقلاب احیاء می کرد. طوری که انقلابی ها می خواستند مانند او خوب و مؤثر باشند و خط شکن.

خلاصه حامد زمانی با جسارت و هنری که داشت هنرنمایی می کرد و تبعا گونه سیاسی و زاویه انقلابیِ آثارش برجسته و شهره شد. تقریبا هر مناسبت انقلابی و مدهبی سعی می کرد اثری تولید کند و بخواند. از سالگرد طوفان شن در صحرای طبس گرفته تا نقد مذاکرات منفعلانه با آمریکا ( اثر گله گرگ)، از روز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت زهرا(س) گرفته تا برای پیامبر (ص) و …

حامد زمانی در معرکه جدید جنگ نرم، شبیه ترین فرد حاج صادق آهنگران دفاع مقدس بود.

زمانی پدیده دهه 90 هنر انقلاب بود و همین کافی بود برای عنودها، حسودها و ساده لوحها که تا می توانستند برایش حاشیه بسازند؛ حامد داشت در میادان امروز نقش آفرنی می کرد ولی عده ای آینده اش را پیش بینی می کردند. آینده پژوه های امنیتی بازی را بردند؛ کار به جایی رسید که کار کردن اخبار و گزارش های حامد از رسانه های انقلابی ممنوع شد!!!

تلویزیون جمهوری اسلامی تیتراژ برنامه ها و سریال هایش را به هر کس و ناکسی می داد الا حامد. حتی تیتراژ های سابقر او را در نظرسنجی ها مسابقه هایش راه نمی داد.

اولین هنرمند نتقد جریان واداده و غربگرا، تنها خواننده شجاع انقلابی دهه 90، هنوز به اوج نرسیده به واسطه نگاه های امنیتی کوتوله ها، منزوی شد.

با انزوای او خط تولید ترانه های انقلابی و خط شکن کور شد.

کسانی که می خواستند مثل حامد زمانی سیاسی بخوانند مأیوس و منصرف شدند.

جریان حذف کننده اما همچنان سرش بالاست لکن بدر از حامد زمانی مصافحه و همکاری دارند، در مثل مناقشه نیست؛ طرف با دست علی بیعت نکرد، افتاد به پای … .

ماجرا به همین سادگی است.

مدیران فرهنگی از فهم این عاجزند که تولید فرد هنرمندِ انقلابیِ شجاعِ و … حاصل اراده آن ها نیست، حاصل فرآیند 20، 30 ساله است، حاصل ده ها و صدها کانون تربیتی و هیئت و بسیج و … است.

حامد زمانی هم برای شدندش این مسیر را طی کرده بود. مداح بود در نوجوانی، بسیجی بود در دانشگاه تهران. حاصل پروسه ای بود.

لکن اینها عاجزند از فهم این همه. گمان می کنند با دستور و بشود گفتن، یکهو فلان شاخ مجازی برایشان میاندار هیئت و انقلابی می شود.

البته که این ها امکان تولید هنرمند انقلابی را ندارند لکن در از بین بردن چنین افرادی تبهر ویژه ای دارند …

یک دیدگاه

  1. واقعا چرا حامد دیگه ازش خبری نیست ؟ خودش نمیخواد … نمیزارن بخونه … قضیه چیه چرا کسی پیگیر نیست ؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید