خانه خانه3 حاج نادر شعار «مرگ بر آمریکایش» خبری بود / هنرمند واقعی باید...

حاج نادر شعار «مرگ بر آمریکایش» خبری بود / هنرمند واقعی باید از درون بجوشد

به گزارش سایت راه‌نوشت، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت دبیر فقید جشنواره مردمی فیلم عمار در قم با بیان این که اگر یک عالم دینی یا روشنفکر دانشگاهی راه حلی برای مسائل جهان نداشته باشد برای جامعه خودش نیز گره‌گشا نخواهد بود، اظهار داشت: حاج نادر طالب‎زاده از نوادری بود که دغدغه‌های جهانی داشت.

وی با بیان این که بنده به شخصه احساسات عمیق مرحوم طالب‎زاده را در جلسات کاری که با او داشتیم می‎دیدم گفت: محور جلسات ما با مرحوم طالب‎زاده پیرامون افول امپریالیسم و افول نفوذ قدرت آمریکا در جهان بود و در همان جلسات هم افرادی بودند که این مسئله را باور نمی‎کردند و حاج نادر در آن جلسات دردمندانه گلایه داشت که چرا عده‎ای این موضوع را جدی نمی‎گیرند.

حجت‎الاسلام پناهیان در ادامه با اشاره به این نکته که نادر طالب‎زاده مرگ بر آمریکایش خبری بود، تصریح کرد: نادر عزیز ما خانه عنکبوتی این عنکبوت بزرگ را درک کرده بود و گول تارهای سست آن را نمی‎خورد.

وی با بیان این که عده‌ای عظمت انقلاب اسلامی را درک نمی‌کنند اضافه کرد: این بدین سبب است که به غرب همچنان باور دارند و هنوز نفهمیده‎اند در آن طرف مرزها خبری نیست.

حاج نادر شعار «مرگ بر آمریکایش» خبری بود / هنرمند واقعی باید از درون بجوشد

جهان‎اندیشی حاج نادر قابل تأمل است

حجت‌‎الاسلام پناهیان با بیان این که جهان‎اندیشی نادر طالب‎زاده موضوع جذاب و قابل تأملی است، گفت: ما کمتر نیروی معتقد انقلابی می‎بینیم که متوجه باشد باید برای جهان از طریق هنر و رسانه فکر کرد و افرادی بوده‎اند که یک فرزندشان که به آمریکا رفت از خط مقدم مقاومت به خط مقدم جهالت رسیدند.

یک تقاضا از جشنواره عمار

وی با اشاره به تقاضایی از جشنواره عمار مبنی بر این که امسال به بهانه درگذشت نادر طالب‌زاده هیچ فیلم داخلی را نپذیرد اظهار داشت: باید امسال گفته شود اگر کسی می‌تواند برای مخاطب آن طرف آب اثری اعم از فیلم کوتاه، بلند، داستانی یا مستند بسازد برای جشنواره ارسال کند.

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه تصریح کرد: به موضوعات می‌شود جهانی نگاه کرد مثلاً کسی که می‌خواهد راجع به حجاب کار بسازد برود و ببیند بی‌حجابی با مردم فرانسه چه کرده است و اگر کسی هم دغدغه عدالت‌خواهی دارد این موضوع را در جهان حل کند و به داخل بیاید.

وی در ادامه گفت: اگر جهانی نیندیشیم هم در دین و هم در دنیای خود به انحراف خواهیم رفت و اگر مسائل جهان را حل نکنیم جامعه را نیز نمی‌توانیم نجات دهیم و این حرفی است که فهمش بسیار سخت است.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: نادر طالب‌زاده در مسیر خودش خسته نمی‌شد و این گونه نبود که اگر او را تخریب کنند دست از مسیر بردارد و به آن چیزی که اعتقاد داشت در مسیرش حرکت می‌کرد و کوتاه نمی‌آمد.

وی در ادامه بیان داشت: خصلت هنرمند در نگاه بعضی‌ها این است که تأیید و تشویق دیگران باید برایش مهم باشد اما نادر طالب‌زاده مدل دیگری داشت، چیزی شبیه به شهید آوینی در گمنامی.

حاج نادر شعار «مرگ بر آمریکایش» خبری بود / هنرمند واقعی باید از درون بجوشد

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این که تمام غایت یک هنرمند این است که محصولش پس از عرضه واکنش و توجه مخاطب را به همراه داشته باشد و صاحب اثر همراه با عرضه اثر مورد تشویق قرار بگیرد، گفت: هنرمندی که برای تشویق، کاری تولید کند از هر تنبیهی خواهد ترسید و هنرمند باید انسان شجاعی باشد تا کل جامعه را جلو ببرد.

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه گفت: ویژگی دیگر حاج نادر طالب زاده حرکت در مسیر دفاع از انقلاب بود و در این مسیر دنبال دستمزد نبود و آن چه که مایه حرکت او بود تفکر و تأمل او بود.

وی با بیان این که هر استاد ادبیاتی، شاعر نمی‌شود و هر شاعری هم حافظ و مولوی نمی‌شود لذا علم به یک مسئله نمی‌تواند انسان را در آن مسئله به تبحر در خلق هم برساند، گفت: انسان هنرمند باید از حکمت هم برخوردار باشد تا بتواند شبیه به حافظ شود و نمی‌شود بدون تفکر، شعر گفت و هر کسی دستی بر ابزار رسانه‌ای و هنری دارد هم باید همینطور باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه گفت: ما دنبال متفکرانی هستیم که جوشش تفکر، آنان را وادار به انجام امور می‌کند و آن گاه هست که ره بگویدت که چون باید رفت و این را باید بگویم که در دانشگاه‌های هنری ما حتی دانشگاه‌های وابسته به سازمان تبلیغات و صدا و سیما هیچ خبری از محتوا نیست.

دولت فکری به حال آموزش عالی هنر و رسانه بکنند

وی با بیان این که من بیست سال تلاش کردم دو واحد انسان‌شناسی برای رشته سینما تصویب کنم، گفت: من از دولت می‌خواهم فکری به حال آموزش عالی هنر و رسانه بکنند و شنیدم در آمریکا در برخی رشته‌های سینمایی دو سال فلسفه می‌خوانند و بعد شروع می‌کنند تا زمانی که بخواهند فیلم بسازنند بدانند از چه صحبت کنند و شهید آوینی چون دارای فکر و اندیشه‌ای بود در فرمش اثرگذار بود و او را صاحب سبک می‌کرد و هر کجا شما دیدید کار با ابزار بدون توجه به محتوا در حال آموزش است، بدانید مسیر اشتباه است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید