خانه خانه1-3 «حاج مرزوق»؛ روایت زندگی پدر نوحه‌خوانی سنتی ایران

«حاج مرزوق»؛ روایت زندگی پدر نوحه‌خوانی سنتی ایران

“ما ملت امام حسینیم”… این جمله به زیبایی هرچه تمام، ارادت همیشگی مردم کشورمان در طول تاریخ به امام حسین (ع) را بیان می‌کند.

به گزارش سایت راه‌نوشت، اما نوحه‌خوانی سنتی برای امام حسین (ع) از کجا در هیئت‌ها و دسته‌ها آغاز شد؟ پاسخش را می‌توانید در مستند «حاج مرزوق» مشاهده کنید.

زمانی که یک نفر از موسسان یکی از قدیمی‌ترین هیئت‌های تهران به کربلا سفر می‌کند، در کربلا مداحی را می‌بیند که بی‌نظیر است و از او درخواست می‌کند که همراه او به تهران برود و این آغاز ماجراست.

این مستند مجموعه ایست از مصاحبه افرادی که حاج مرزوق را دیده و یا از پدرانشان آوازه او را شنیده‌اند.

«حاج مرزوق»؛ روایتی از زندگی پدر نوحه‌خوانی سنتی ایران

انتخاب موسیقی در مستند بسیار گویا و مناسب است. استفاده از فیلم‌های قدیمی از محله‌های قدیم تهران و متن روایت شده بر روی این فیلم‌ها به توضیح هرچه بیشتر موضوع به مخاطب کمک شایانی می‌کند.

روایت صمیمی و صحبت از شخصیت حاج مرزوق به همراه نشان دادن عکس‌های قدیمی از حضور او در تکیه‌های عزاداری، بسیار تحسین‌برانگیز است.

روند مستند صحیح و نسبتا جذاب است اگرچه انتقاداتی هم به آن وارد است. برای مثال، اگر هر فردی که در مستند مشاهده می‌کنیم در ابتدا با اسم او آشنا می‌شدیم، ارتباط بهتری با صحبت‌های او پیدا می‌کردیم. در حالی که نام بعضی از راویان تا انتهای مستند مشخص نیست.

نشان دادن گذر ماشین‌ها و جاده با بخش انتهایی مستند هم‌خوانی زیادی ندارد و می‌توانست بهتر باشد.

هم‌چنین استفاده از نقاشی برای بعضی از بخش‌های مستند، ایده جذاب و نویی بود که می‌توانست بیشتر به آن پرداخته شود و بیشتر از دو صحنه از آن استفاده شود.

در مجموع؛ مستند بسیار دوست داشتنی ست. امکان ندارد که مستند را ببینید و از روایت‌های مختلفی که درباره «حاج مرزوق» می‌شنوید شگفت زده نشوید.

این روزهای محرم، بهترین فرصت برای مرور تاریخچه‌ی عزاداری بر سیدالشهدا در کشورمان است؛ شنیدن داستان مردانی که بزرگترین افتخار زندگی شان، فریادِ «یا حسین» است.

نویسنده: مریم تقی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید