خانه خانه2 جبلی در روز دانشجو: صداوسیما در مسیر قرارگاه شدن / تولید هر...

جبلی در روز دانشجو: صداوسیما در مسیر قرارگاه شدن / تولید هر سریالی در‌ خارج از‌ صدا‌وسیما‌ باید‌ با حاکمیت صدا‌وسیما‌ باشد

به گزارش راه‌نوشت، پیمان جبلی در جمع دانشجویان دانشگاه صدا و سیما با اشاره به این که مقام معظم رهبری در دهه اخیر عبارت قرارگاه را دائما برای صدا و سیما تکرار می‌کنند گفت: «چرا قرارگاه؟ بدلیل اینکه با وجود برخی چالشها، نهاد نظامی کشور همیشه بالنده بوده است و تبدیل به مصداق افتخار ملی شده است.

نهادهای فرهنگی ما چگونه بوده‌اند؟ آیا نماد اقتدار کشور است؟ باید اعتراف کنیم که نیست. چاره کار در نظر مقام معظم رهبری عملیات قرارگاهی است.»

جبلی هم‌چنین در مورد نظارت بر سریال های شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: «هرکار‌ نمایشی‌ و سریال‌‌سازی‌ که‌ در‌ خارج از‌ صدا‌وسیما‌ صورت‌ بگیرد‌‌ باید‌ صدا‌وسیما‌ بر‌ آن‌ حاکمیت‌ داشته باشد‌ و بحث رقابت در آن مطرح نیست.»

آگهی های بازرگانی در بیشتر موارد، ضد فرهنگ بوده‌اند

وی با اشاره به اینکه صداوسیما باید به استقلال مالی دست یابد افزود: به تبلیغات احتیاج داریم چون دولت بخشی از بودجه ما را تامین می کند وگرنه صدا و سیمای دولتی نباید تبلیغات پخش کند. از استقلال مالی عقب افتادیم و به دنبال راهکاری برای درآمدزایی سالم، غیر از آنتن فروشی هستیم. آگهی های بازرگانی به اقتصاد ملی کمک می کنند اما در بیشتر موارد، ضد فرهنگ بوده اند.

آقای جبلی با بیان اینکه صدا و سیما بزرگترین سازمان فرهنگی کشور است و تصور نمی‌کنم کسی تردیدی در این‌باره داشته باشد گفت:«سازمان صدا و سیما، صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. یعنی صدا و تصویر جمهوریت و اسلامیت و تریبون نظام برآمده از انقلاب اسلامی‌که بر دوپایه جمهوریت و اسلامیت قرار گرفته است.»

رئیس سازمان صداوسیما افزود:«وقتی صداوسیما را رسانه مردم می‌دانیم و دوره تحولی جدید مدیریت را دوره بازگشت به جمهور و بازگشت به مردم می‌دانیم، توجه داریم که در نظام اسلامی، مردم، حکومت اسلامی و نظام اسلامی قابل تفکیک نیستند. در دوران حکومت صدراسلام در مدینه نیز مردم و نظام اسلامی یکی بودند. نباید فاصله‌ای بین این دو باشد. وقتی می‌گوییم صداوسیما، رسانه و صدای مردم است با همان افتخار هم می‌گوییم تریبون نظام اسلامی مبتنی بر انقلاب اسلامی ایران است. هیچ ترس و واهمه و ابایی نداریم از اینکه رسانه ملی را رسانه حکومت اسلامی‌بدانیم که برآمده از رأی مردم و خون شهدای انقلاب اسلامی است.»

صداوسیما، روابط عمومی هیچ دستگاهی نیست

 وی با تأکید بر اینکه ما روابط عمومی نیستیم و جایگاه صداوسیما، روابط عمومی نیست گفت:«همه باید باور کنند که صداوسیما، روابط عمومی هیچ دستگاهی نیست و نخواهد بود، اما با افتخار تریبون نظام اسلامی است.»

 دکتر جبلی افزود:«صداوسیما، رسانه کدام مردم است؟ همه مردم. یعنی کدام مردم؟ آیا منظور کسانی است که در انتخابات اخیر به آقای رئیسی رأی دادند؟ آیا منظور کسانی است که به صداوسیما، دولت و حکومت بدبین هستند؟ اجازه دهید مثال روشنی بزنم که وقتی میگوییم مردم، یعنی کدام مردم. مردمی‌که روز تشییع سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی خیابان‌های ایران را پر کرده بودند چه طور مردمی‌بودند؟ برخی برای اولین بار بعد از انقلاب کف خیابان آمده بودند و به همه چیز انتقاد داشتند، اما جایگاه این فرزند رشید ایران را ارج گذاشتند و برای بزرگ داشتش به خیابان آمدند. ما منت‌دار و وامدار همین مردم هستیم حتی اگر به ما نقد داشته باشند.»

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه امانت مردم دست ماست و ما امانت‌دار مردم هستیم اظهار کرد:«امانت مردم، فرهنگ، دین، باورها، تاریخ، تمدن، شهدا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آن‌ها است. نباید به این‌ها خدشه وارد شود. اگر در هدایت فرهنگی جامعه دچار انحراف، خطا و کندی و رخوت شویم به این امانت خیانت کرده‌ایم.»

وی افزود: «صداوسیمای مردمی باید به سمت واگذاری تولید محتوا به مردم برود. تمام سعی صداوسیما باید کوچک کردن این ساختار بروکراسی و دیوان سالاری باشد.»

پیش‌دستی صداوسیما در قضیه بنزین

جبلی با اشاره به پیش‌دستی صداوسیما در قضیه بنزین اضافه کرد: «به رسانه های غربی اجازه اطلاع رسانی در ماجرای بنزین را ندادیم. چرا اجازه بدهیم به رسانه‌های دشمن؟ ما این اجازه را ندادیم که آن‌ها بگویند چون قرار است بنزین گران شود این اتفاق رخ داد. یا چون دارند نفت را به سوریه و لبنان صادر می‌کنند این کار را می‌کنند!»

رییس صدا و سیما گفت: «آنها که حقوق مردم را رعایت نمی‌کنند باید مفتضح کرد ما هم ملاحظه نداریم. اما دستگاه امنیتی، امنیت کشور را برقرار می‌کند و او هم ملاحظات خود را دارد. بنابراین هویت مستقل از نهادهای امنیتی تعبیر دقیقی نیست. اما در نهایت ما صدای حاکمیت و مردم هستیم. اگر ما تریبون مردم شویم کار نهادهای امنیتی هم راحت خواهد شد.»

تعلیق برخی سریال‌ها رعایت امانت مردم است

جبلی تعلیق برخی سریال‌ها را رعایت امانت مردم دانست و افزود: «کمتر از 15 سریال‌ را‌ تعلیق کردیم. سرمایه فرهنگی مردم‌ از‌ سرمایه مالی‌ مردم‌ به‌ شدت‌ ارزشمند‌تر‌ است. وقتی سریالی ضد فرهنگی است با همه هزینه‌های که کرده‌ایم اما نباید پخشش کنیم.

امانت مردم دست ماست. اگر ما در هدایت فرهنگی جامعه دچار خطا و انحراف و کندی و رخوت شویم، خیانت به این امانت کرده‌ایم.»

یک دیدگاه

  1. آفرین به آقای جبلی که نه دچار تحجر است و نه اسیر جوهای مسموم وادادگان خاین. او درست مرد دوران گام دوم انقلاب اسلامی است . خدایش به سلامت دارد. درود خدا بر او باد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید