خانه خانه2 بزرگداشتی برای پیوند سینما و فلسفه با تقدیر از احمدرضا معتمدی /...

بزرگداشتی برای پیوند سینما و فلسفه با تقدیر از احمدرضا معتمدی / معتمدی: نظریه‌های سهروردی منطبق با سینماست اما توجهی به آن نمی‌شود

به گزارش راه‌نوشت، آیین بزرگداشت احمدرضا معتمدی کارگردان باسابقه سینمای ایران در اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

علی نصیریان، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود نقاش‌زاده دبیر این رویداد در این بخش روی صحنه آمدند.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر در این بخش گفت: من بسیار خوشحالم. از اواخر دهه ۲۰ که وارد کار نمایش شدم، الان که نگاه می‌کنم می‌بینم چه رشدی در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم. هنرهای دیگر را اطلاع ندارم اما درباره تئاتر و سینما باید بگویم بسیار بسیار خوب کار شده است. سینمای جدید ما قبل از انقلاب و از اواخر دهه ۴۰ شروع شد، بعد از انقلاب هم تداوم پیدا کرد. هم تئاتر و هم سینما در جشنواره‌های بین‌المللی می‌درخشد، من سرافراز و خوشبختم. خدا را شکر می‌کنم که هر چند در خرابه‌ها تمرین می‌کردیم اما به اینجا رسیدیم. این رشد شکرگذاری هم دارد. خوشحالم که زنده ماندم تا شماها را ببینیم.

وی ادامه داد: با احمدرضا معتمدی یک فیلم کار کرده‌ام و بابت شخصیت ایشان از لحاظ کردار، اخلاق، اندیشه، تسلط بر کار و درک سینما، بسیار از همکاری با ایشان لذت بردم. پشتوانه یک هنرمند در هر زمینه هنری، فرهنگ است. به یاد داشته باشید فرهنگ پشتوانه است و فقط تخصص در این زمینه چاره ساز نیست. هر فردی که می‌خواهد وارد مقوله هنر شود، باید با الفبای فرهنگ آشنا شود، پشتوانه‌های بیرونی هم مهم است. به ویژه امروز که در عصر اطلاعات و ارتباطات هستیم. همیشه گفته‌ام سال ۳۰ که کلاس تئاتر می‌رفتم فقط یک کتاب تئاتر در کشور داشتیم که کتاب نوشین بود. وقتی او را زندانی کردند در زندان آن کتاب را نوشت. اما امروز همه چیز در اختیار جوانان است.

این هنرمند افزود: باید به فرهنگ ارج بگذاریم اما معمولاً فرهنگ در ردیف آخر اعتبارات است. فرهنگ غذای روح و جان یک ملت است. ملت تنها نان و آب خالی نمی‌خواهند، روح و جان ملت با سینما و تئاتر و کتاب سیر می‌شود. ما محتاج فهمیدن و فرهنگ و ذوق و سلیقه هستیم و جوانان ما نوآورانه کارهای فوق‌العاده‌ای می‌کنند. من به معتمدی هم تعظیم می‌کنم.

در ادامه احمدرضا معتمدی که با ویلچر روی صحنه حاضر شده بود هم توضیح داد: از استاد بزرگم جناب نصریان تشکر می‌کنم که در فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» نزد او شاگردی کردم. هرکسی با او کار می‌کند می‌فهمد سلول به سلول نمایش چگونه می‌تواند با اخلاق و تفکر آمیخته باشد و این‌ها را ارزان و با آرامش در اختیار شما می‌گذارد. نزد او زانوی تلمذ می‌زدم و او بی شائبه داشته‌های خود را در اختیار ما می‌گذاشتند. ایشان به ما می‌گفتند دیسپلین تئاتر به ما می‌گوید گوش کنیم و برای من جالب بود که ایشان به من درس می‌داد.

احمدرضا معتمدی نیز گفت: در ابتدای انقلاب به ما گفتند که باید طرحی نو در اندازیم. من دیدم فقط رشته‌های علوم چاره ساز نیستند، بلکه فلسفه آنها مهم است. چون عیوب ساختاری آن رشته را به ما می‌گوید و امکان تولید نظریه جدید را فراهم می‌کنند. بنابراین از فیزیک به سراغ فلسفه فیزیک رفتم و در آن فضا فعالیت کردم. بعد از آن به دنبال فلسفه فیلم رفتم و بیش از 30 سال برای آن فعالیت کردم و دیدم چقدر می‌توان از این مبحث استفاده کرد و کارهای بزرگ انجام داد. هفت هشت جلد کتاب ترجمه کرده‌ام که در پی آن‌ها متوجه شدم نظریه‌های سهروردی منطبق با سینماست، متاسفانه توجهی به این مقوله نمی‌شود. این‌ها را گفتم تا از همسرم تشکر ‌کنم که این سی سال با حقوق معلمی دانشگاه که بسیار مختصر است زندگی کرده و من حتی یک انگشتر هم برای او نگرفته‌ام. از او تشکر می‌کنم که من تا نیمه‌های شب در کتابخانه بودم اما او به من چیزی نمی‌گفت. همسرم تو را خیلی دوست دارم.

در ادامه این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی گفت: از همه کسانی که تلاش کردند تا این جشنواره برگزار شود تشکر می‌کنم. چون می‌دانم فرصت کم است تمام صحبت‌هایم را در بخش تجلی اراده ملی می‌گویم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید