خانه خانه1-1 تفکر بسیجی؛ کلیدواژه فراموش‌شده در عرصه فرهنگ و هنر و پرورش هنرمند

تفکر بسیجی؛ کلیدواژه فراموش‌شده در عرصه فرهنگ و هنر و پرورش هنرمند

به گزارش راه‌نوشت، هفته بسیج فرا رسید و در کنار تقدیر از نقش مخلصانه بسیجیان در جریان دفاع مقدس و سال‌های پس از آن، فرصتی برای واکاوی عرصه‌های مورد نیاز برای نقش‌آفرینی این نهاد ارزشمند فراهم شده است.

در زمان حاضر که سبک زندگی ما مورد هدف دشمن قرار گرفته، باید دل به افسران بسیجی در این عرصه بست که در غفلت برخی از ستادها و مدیران؛ آتش به اختیار به ایفای نقش بپردازند.

بسیج به تعبیر رهبر انقلاب به‌حق مکتبی‌ترین و مردمی‌ترین نیروی مقاومت جهانی است و اگر این ظرفیت به درستی درک شود تحول عظیمی در زمینه‌های مختلف با نقش‌آفرینی بسیجیان رقم خواهد خورد.

وقتی فرمانده کل قوا در سال ۷۸ فرمودند : «بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنافداه و این انقلاب مقدّس به آن نیازمند است»، پس توقع بی‌جایی نیست اگر انتظار ورود جدی، عمیق، مدبرانه، بابرنامه و آینده‌نگر از بسیج در حوزه هنرهای تصویری به ویژه سینما داشته باشیم.

سینمای ایران در مقایسه با هالیوود و نظام سلطه حتما متعالی و پاک محسوب می‌شود اما در مقام مقایسه با هدف عالی نظام یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی به اصلاحات زیادی نیاز داشته و فاصله قابل توجهی هم به ویژه در محتوا، سوژه، فیلم‌نامه و کادرسازی با نقطه مطلوب دارد.

بسیج هم به دلیل اجتماع بزرگ مردمی از اقشار مختلف و هم به دلیل وسعت فعالیت‌ها در بستر آن، می‌تواند به منبعی برای خلق آثار سینمایی با سوژه‌ها و موضوعات متنوع و بدیع تبدیل شود.

در این زمینه اگر تحقیق و فعالیت منسجمی انجام شود علاوه بر روایت‌های ناب دوران دفاع مقدس، در زمان حاضر هم جلوه‌های مختلفی از خدمت اقشار گوناگون از تخصص‌های مختلف در کشورمان و حتی در خارج از کشور می‌توان یافت و به تصویر کشید.

پرداخت هنرمندانه به این موضوعات، فرهنگ بسیجی را که با بصیرت و اخلاص و تعهد و قوت در کارها همراه است در کنار معنویت در جامعه جاری می‌سازد.

از سویی با پرورش هنرمندان متعهد در بستر بسیج، می‌شود انتظار داشت سینما از دام فیلم‌فارسی‌ها و یا کمدی‌های مبتذل نجات و وزن آثار فاخر در آن افزایش یابد.

کادرسازی و پرورش نخبگانی که در حرفه‌های مختلف در عرصه سینما می‌توانند نقش‌آفرین باشند اما زمینه فعالیت و حضور آنان با انحصار مافیاگونه برخی جریانات ناسالم فراهم نشده فرصت بزرگی است که نباید از دست برود.

نویسنده: دکتر محمد لطفی‌زاده

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید