خانه خانه3 تغییر ریل‌گذاری سازمان اوج از تولید سینمایی به سمت سریال‌سازی / سی...

تغییر ریل‌گذاری سازمان اوج از تولید سینمایی به سمت سریال‌سازی / سی سریال در دستور کار داریم / وظیفه ماست که به وی‌اودی‌ها ورود کنیم

به گزارش راه‌نوشت، نشست خبری محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان رسانه‌ای اوج ظهر امروز یکشنبه ۱۲ دی ماه با محوریت عدم راه‌یابی فیلم سینمایی «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی به جشنواره چهلم فیلم فجر و تشریح آخرین وضعیت فیلم‌ها و سریال‌های در دست تولید این سازمان برگزار شد.

دریالعل در ابتدای این نشست گفت: واقعیت این است که نشست به خاطر فیلم «مسیح پسر مریم» نیست. حتماً درباره آن صحبت می‌کنیم اما تنها یکی از موضوعات به این فیلم برمی‌گردد اما اصل نشست درباره این است که اوج در این ده سال چه روندی را طی کرده است و مسیر ما در آینده به چه سمتی است و سیاستگذاری‌های کلان ما چیست تا بتوانیم در این مسیر روشن‌تر باشیم و همین سنگ محکی باشد تا اوج با همین موضوع سنجیده شود.

وی افزود: اولین نکته و تفسیری که در این دو سال در اوج و مرکز فیلم و سریال سازمان اتفاق افتاده تغییر ریل فیلمسازی است. بنای اصلی اوج در ده سال گذشته ساخت فیلم سینمایی بوده و مداوم هم در جشنواره‌ها حضور داشته است و حالا یکی از تاثیرگذاران سینما است که حضورش همیشه جشنواره‌ها و اکران را رونق بخشیده است، اما با شیوع کرونا سیاست‌های تولیدی اوج تغییر پیدا کرد. حالا نزدیک به سیصد فیلم در صف اکران داریم. صنعت سینما و چرخه اکران دچار تغییر شده و تولید بی‌رویه فقط برای عرض اندام، هیچ آورده‌ای برای سینما ندارد. هم پول بیت‌المال از بین می‌رود و هم باعث افسردگی اهالی سینما می‌شود. به همین دلیل ریل تولید را به سمت سریال بردیم. اما برای اینکه چراغ سینما خاموش نباشد صحنه را ترک نمی‌کنیم اما با سیاست‌های متفاوت‌تر.

برای دپو کردن فیلم تولید نمی‌کنیم

مسئول مرکز فیلم و سریال اوج در ادامه بیان کرد: ما برای دپو کردن فیلم در کشوها تولید نمی‌کنیم. از ۲۲ فیلمی که در جشنواره است، چهار فیلم تمایل به همکاری با اوج داشت اما ما با هر فیلمی کار نمی‌کنیم. ما برای مشارکت در فیلمی حاضر می‌شویم که از ابتدا در جریان آن باشیم. بنا به حضور در جشنواره به هر قیمتی نداریم.

وی افزود: سال گذشته «پسر دلفینی» را داشتیم اما چون هیچ انیمیشن دیگری نبود، انصراف دادیم چون رقابت تک محصولی هیچ معنایی ندارد. رایت آن را ۶۰۰ هزار دلار فروختیم، یعنی چیزی حدود دو برابر هزینه تولید فیلم. سازمان اوج برای ارزآوری هم فکر می‌کند که چگونه می‌تواند با محصولات هنری حضور بین‌المللی داشته باشد و ارزآوری مناسبی داشته باشد. همین اتفاق برای «به وقت شام» هم رخ داد. این فقط یک نمایش صرف در یوتیوب نیست، بلکه درباره پخش بین‌المللی صحبت می‌کنیم. این جمع بندی ما را به این سمت برد که ریل تولیدات را به سمت سریال ببریم، ولی حضورمان را ولو کمرنگ را سینما ادامه بدهیم.

از ردیف بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت، هزار تومان هم نگرفتیم

وی سپس در پاسخ به پرسشی درباره ردیف بودجه صد میلیاردی دولت برای سازمان «اوج» گفت: سال پیش هم این مقدار در ردیف بودجه بوده است، این عدد حالا نه کم شده نه زیاد شده اما از این ردیف بودجه یک هزار تومانی به ما اختصاص پیدا نکرده است، هرکسی یک هزار تومانی از این بودجه را پیدا کرد برای خودش. ضمن اینکه این بودجه، بودجه تولیدی است. آن ۱۸ میلیارد تومانی که آقای محمدحسنی گفتند بودجه ساختاری اوج بود. آن بودجه ۱۰۰ میلیاردی ردیفش متفاوت است، البته ما امید داریم آن را به ما بدهند. اما از تصویب تا تخصیص راه بسیار است. صد میلیارد بودجه یک سریال در پلتفرم می‌شود، البته صد میلیارد این عددها هم نیست، صد میلیارد را با لحن مهران مدیری بخوانید!

کل هزینه «روز بلوا» با پخش در پلتفرم بازگشت

وی درباره برخی از فیلم‌های که اکران نشدند یا مثل «لباس شخصی» به مشکل خورده‌اند گفت: «روز بلوا» که اکران شد، به مینی سریال تبدیل شد و استقبال از ان از انتظار خود پلتفرم هم بالاتر رفت. پلتفرم می‌تواند بستری برای نمایش مینی سریال باشد. جنس مخاطب فرق دارد و می‌توان به آن ورود کرد اما تا الان هیچیک جرات ورود نداشتند تا ما این کار را با «روز بلوا» انجام دادیم. این مینی سریال کل هزینه‌اش را با این سبک برگرداند. در زمینه سینما هم هیچکس جرات نداشت فیلم خود را اکران آنلاین کند اما «خروج» وارد اکران آنلاین شد. «مصلحت» و «لباس شخصی» هم مشکلاتشان حل می‌شود هر سازمانی مشکلاتی از این دست دارد اما ما برنامه‌های اکران آنها را می‌چینیم. مشکل یکی حل شده و دیگری را هم با رایزنی حل می‌کنیم. در حوزه موضوعات هم معتقدیم بن بستی در سینمای ایران وجود ندارد.

تغییر ریل‌گذاری سازمان اوج به سمت سریال‌سازی

دریالعل در این نشست درباره تغییر ریل گذاری این سازمان از تولید سینمایی به سمت سریال سازی اظهار کرد: سی سریال در دستور کار داریم که بخشی با وی او دی بخشی با صداوسیما و بخشی در پیش تولید و در مرحله طرح و نگارش است.

وی اضافه کرد: تغییر شیفت از سینما به سریال مهمترین ریل گذاری ماست به این دلیل که در یکی دو سال اخیر بازگشت سرمایه در سینما وجود نداشته است.

مدیر مرکز فیلم و سریال اوج گفت: حرف خوب وقتی شنیده می‌شود که در مدیوم و قالب خوب تعریف کنید. نمی‌توان به سبک رمان و برنامه تلویزیونی، سریال بسازید؛ این همان اتفاقی است که در این چند وقت در صداوسیما شاهد بودیم و کیفیت آثار کمتر شد.

«مستوران» به زودی روی آنتن می‌رود

دریالعل عنوان کرد: در این یکی دو سال در اوج اگر حس کم کاری می‌شود و بروز بیرونی کمتر است، به دلیل این است که قرار است آثار باکیفیت‌تر باشد. به زودی «مستوران» که از جمله سریال‌های آماده ماست، روی آنتن می‌رود و می‌توان درباره کیفیت تصویری و روایی آن بعد از پخش صحبت کرد.

وی با اشاره به بودجه روتین این مجموعه توضیح داد: می‌توان با پول‌های ارزان‌تر کار تولید کرد، با بودجه روتین سریال‌های صداوسیما آثاری می‌سازیم که توقع شما از کیفیت آنها می‌تواند بیشتر باشد و این سریال به نسبت کارهای روتین باکیفیت تر و ارزان‌تر است.

این مدیر سازمان «اوج» افزود: رویکرد ما فقط صداوسیما نیست، وظیفه ماست که به وی او دی‌ها ورود کنیم. این هم وظیفه و هم محملی برای درآمد است. نمی‌توان محصول تولید کرد و ادعا کنیم مخاطب دیده اما بازگشت سرمایه نداشته باشد. سند ما هم آثار قبلی است. برای کارهای قبلی هم پلن درآمدزایی داشتیم، برای مخاطب هدف و پلن درآمدزایی داشتیم.

دریالعل گفت: فیلم «منصور» به فروشی رسید که فیلم دیگری به این فروش پیدا نکرد. سه میلیارد فروش را رد کرده و یک و نیم میلیارد فروش جانبی داشته است. این فیلم حتی پلن هایی برای رایت تلویزیونی و رایت بین‌المللی دارد و برنامه‌ریزی بیزنس «منصور» تازه قدم اول را برداشته است. ما برای دپو کردن در کشوها فیلم نمی‌سازیم.

«نائله» محرم پخش می‌شود

وی درباره سریال نائله عنوان کرد: سریال «نائله» یک مینی سریال مناسبتی است که محرم سال بعد به پخش می‌رسد. یک کار ده قسمتی است از لحاظ عدد و رقم در حد بودجه روتین سریال‌های تلویزیون است ولی کیفت آن کار تاریخی است. کارگردان آن مجتبی فرآورده است. همچنین سریال شهید بروجردی را داریم که به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا و نظارت نصرت الله محمودزاده پیش می‌رود و خبر رسمی آن منتشر می‌شود.

این مدیر سازمان «اوج» در پاسخ به سوالی درباره سوق پیدا کردن اوج به سمت مسایل عرفی و عامه پسند عنوان کرد: ما چارچوب نظری داریم. ارجاع می‌دهم به مستند قلعه از کامران شیردل و بروید ببینید روایت واقعی از دوره پهلوی چگونه است و بعد ببینید روایت ما از آن دوره چگونه است. تصویر دکوراتیو از دهه ۴۰ و ۵۰ چقدر به واقعیت نزدیک است. از اهداف ما روایت واقعیت این دهه است و رفرنس ما مستندها، عکس‌ها و فیلم‌های آن دوره است. اگر صداوسیما جرات کند فیلم‌های آن دوره بخشی را پخش کند می‌فهمیم که معماری ما شهرک غزالی و رنگ و لعاب زیباست یا چگونه باید باشد.

نباید درباره پهلوی، «معمای شاه» بسازیم!

دریالعل ادامه داد: این مسیر عامه پسند می‌تواند حسن باشد که محتوا را در ساختار قصه و درام جلو می‌بریم و حرف خود را زده‌ایم. ما با روایت درست و جلوگیری از عدم تحریف پیش می‌رویم. تحریف لزوماً درست نشان دادن یا کثیف نشان دادن نیست، منظور نشان دادن واقعیت است. یعنی ما اگر درباره دربار پهلوی فیلم می‌سازیم نباید «معمای شاه» بسازیم، باید درست بسازیم، باید قصه تعریف کنیم، باید راست بگوییم.

وی درباره همکاری با پلتفرم‌ها عنوان کرد: اولویت ما در تعامل برای تولید صداوسیماست. الان هم «مستوران» آماده است. کار دیگری هم داریم که برای دهه هفتاد است و در ماه‌های آینده خبررسانی می‌کنیم. اما اینکه در پلتفرم‌ها با چه کسی تعامل کنیم هر وی او دی سلیقه‌ای دارد. برخی آثار به درد صداوسیما نمی‌خورد و برخی حتی در این وی او دی‌ها باب سلیقه نیست. ما برای همه سلیقه‌ها کار تولید می‌کنیم. حتماً اولویت ما صداوسیماست. در وی او دی‌ها حتماً آورده مالی مهم است که کدامش آورده بیشتری دارد.

چرا اوج سریالی درباره سردار سلیمانی نساخته است؟

دریالعل در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه چرا سریالی درباره سردار سلیمانی در این دو سال ساخته نشده است گفت: دو دلیل محکم داریم سوژه تا وقتی داغ است نزدیک شدن به آن ترسناک است. درباره شهید سلیمانی کار کردن خیلی سخت است. از هر بعدی نزدیک شوید سختی آن دوچندان می‌شود. حتماً جزو اولویت‌های اوج است که چنین سریالی را بسازد. ما البته در همه این دو سال تحقیق کردیم، پژوهش کردیم و رفتیم جلو اما هر زمان به این برسیم که این کار می‌تواند در شان سردار باشد اعلام خبری می‌کنیم و هنوز در مراحل قبلی هستیم.

مدیر گروه فیلم و سریال «اوج» در بخش‌هایی از این نشست به فیلم مسیح پسر مریم و حواشی جشنواره فیلم فجر پرداخت که مشروح این بخش از صحبت‌های او را می‌توانید اینجا بخوانید.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید