خانه یادداشت پیگیری یک اتفاق تلخ پزشکی که هنوز علاج نشده / یادداشتی بر...

پیگیری یک اتفاق تلخ پزشکی که هنوز علاج نشده / یادداشتی بر مستند «ترخیص»

گهگاه خبر اشتباه یک پزشک که موجب صدمه، نقص عضو یا فوت یک بیمار شده در تلویزیون یا در فضای مجازی پخش می‌شود. درصدی از این اخبار را خبرنگاران از مسئولین مربوطه پیگیری می‌کنند و برخی هم در حد خبر باقی می‌مانند.

گاهی این قصورات که بعضی‌شان حتی به اطلاع خانواده بیمار هم نمی‌رسد، جبران می‌گردند و گاهی هم با وتوی پزشک یا کادر درمان مواجه می‌شوند.

اما آیا این اشتباهات نسبت به عملکرد صحیح و قابل تقدیر جامعه پزشکان و کادر درمان چند درصد را تشکیل می‌دهند؟

دو اشتباه پزشکی در بخش زنان و زایمان، یکی در مشهد و دیگری در تهران، در فضای مجازی توفیق دیده شدن می‌یابند و نظر علیرضا وهاب‌زاده، خبرنگار حوزه سلامت را به خود جلب می‌کنند. روند متفاوت رسیدگی به این دو پرونده، سرنخی در دستان وهاب‌زاده می‌شوند تا ریشه این تفاوت در برخورد را دنبال کند و به دیوار بزرگی بخورد؛ دیواری که دری قفل شده در آن وجود دارد.

پیگیری های علیرضا وهاب زاده برای کشف حقیقت، به سوژه مستندی به نام «ترخیص» تبدیل شده، مستندی جذاب و تماشایی که در آن مهدی انصاری در مقام نویسنده و کارگردان مانند یک کارآگاه ذره بین به دست گرفته تا با همراهی سوژه های خود و بررسی شواهد و قرائن، به مجرم اصلی دست یابد.

البته همین‌ جا متوقف نمی‌شود و کارگردان در این اثر با بررسی یک اتفاق مشابه که در سال 1980 در انگلستان رخ داده و هم‌ چنین صحبت با کارشناسان داخلی به راه‌حلی صحیح و آزموده دست می‌یابد.

راه‌حلی که هم اشتباهات مشابه را کاهش دهد و هم صف قشر عظیم پزشکان و کادر درمان دلسوز را از افرادی وظیفه‌نشناس جدا کند.

مستند با پاسخی غافل‌گیرکننده به سوالی که از ابتدا در ذهن بیننده ایجاد کرده بود پایان می‌یابد. اکنون و بعد از گذشت 4 سال از پخش مستند، هنوز مشکل اصلی باقی است و تا اقدامی برای رفع آن صورت نگیرد این اتفاقات تلخ به روند گذشته خود ادامه می‌دهند.

نویسنده: راضیه یگانه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید