خانه خانه2 تربیت نسل حسینی در محرم / 10 پویانمایی برای آشنایی کودکان و...

تربیت نسل حسینی در محرم / 10 پویانمایی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه عاشورا

به گزارش راه‌نوشت، تربیت نسل حسینی و تاثیرگذاری بر نگرش ها و ارزش های افرادی که نسل آینده را می سازند از دغدغه های جدی پدرها و مادرها و دلسوزان فرهنگی است.

نوزادی که در مراسم سیدالشهدا علیه السلام شیر روضه می خورد و با لالایی رباب به خواب می رود،

وقتی به سنین کودکی و نوجوانی می رسد نیاز دارد تا این الگوهای ارزشمند به او شناسانده شوند. به گفته‌ی امام علی علیه السلام «مفاهیمی که در سنین کم، آموخته شود مانند نقش در سنگ، ماندگار است».

یکی از بهترین راه های شناساندن این الگوها و سبک زندگی دینی به کودکان و نوجوانان، استفاده از فیلم و انیمیشن است. زیرا تاثیر آموزش پنهانی و غیرمستقیم بر کودکان و نوجوانان به مراتب بیشتر از آموزش مستقیم است.

به همین دلیل اهالی رسانه تلاش کرده اند تا به این مفاهیم بی نظیر لباس تصویر بپوشانند و آثاری را تولید کنند تا کودکان و نوجوانانمان با الگوهایی واقعی و ممتاز روبرو شوند.

 به مناسبت فرارسیدن ماه محرم بر آن شدیم تا با معرفی برخی از آثار مرتبط با حضرت سیدالشهدا علیه السلام  در تربیت نسل حسینی همراه شما باشیم. جهت دسترسی راحت تر شما، این آثار براساس سن دسته بندی شده اند و شامل سه دسته ی سنی می باشد.

جهت نمایش این آثار در هیئات، مساجد، حسینیه ها، مجالس خانگی و … می توانید به سایت ammaryar.ir مراجعه کنید.

ویژه 3 تا 7 سال

برای کودکان بین 3 تا 7 سال، آثاری جذاب با مدت زمان کوتاه تولید شده‌اند که در ادامه معرفی می‌شوند.

 انیمیشن «وارطان»، روایتی از شفاء یک جوان مسیحی با توسل مادرش به حضرت ابالفضل العباس (ع) است.

پویانمایی سرایش کاری از سید مسعود امامی، گوشه‌ای از تصویر شب عاشورا و نغمه خوانی امام حسین (ع) برای حضرت علی اصغر (ع) است .

هم‌چنین نماهنگ «بارون کجایی» که با ترانه‌ای کودکانه همراه است، دختری خردسال را نشان می‌دهد که با ذهنیتی کودکانه تصویری از باغ پرلاله‌ای را می‌کشد که پژمرده و تشنه آب است و باران بر آن نمی‌بارد.

پویانمایی سرایش

ویژه کودکان 7 سال به بالا

مجموعه ی روایت کربلا

برنامه کودک و نوجوان «روایت کربلا»، واقعه کربلا را روایت می کند. داستان و موشن‌گرافی‌ها ویژه کودکان هفت تا یازده سال است. نویسنده و راوی این اثر زینب ایمان طلب و تهیه کننده ی آن محمدحسین بزرگی‌راد می‌باشد.

این مجموعه روایت، شامل 5 داستان است:

هم چنین کاربرگی برای هر داستان در سایت عماریار تهیه شده و شما می توانید پس از شنیدن هر داستان با توجه به سن و دایره لغات و سطح توانمندی فرزندتان در نوشتن، از او سوالات این کاربرگ را بپرسید تا جواب بدهد یا با هم درباره سؤالات گفتگو کنید.

پویانمایی روایت کربلا

پرچمدار کوچک

ویژه برنامه محرمی «پرچمدار کوچک»، نام مجموعه‌ای 8 قسمتی است

که با قصه‌گویی و اجرای بازی‌های نمایشی و نمادین در فضایی صمیمانه، کودکان را با امام حسین علیه السلام و وقایع کربلا آشنا می کند.

مستند لیوان بین الحرمین

مستند «لیوان بین الحرمین»، داستان یک لیوان شیشه ای است که دوست دارد در مسیر پیاده روی اربعین در موکب باشد و زائران از او استفاده کنند.

ترس از شکستن هر لحظه همراه اوست.

این مستند حال و هوای پیاده روی اربعین و عشقی که در این مسیر جاری است را به خوبی به تصویر می کشد.

مستند لیوان بین الحرمین

ویژه نوجوانان (بالای 13 سال)

واقعیت مجازی «سقا»؛ روایت مصور از فرات تا خیمه گاه

انیمیشن «سقا» (واقعیت مجازی)، سفری به هزار و چهارصد سال پیش را فراهم می‌کند تا با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، قدم در نخلستان‌های اطراف فرات نهاده و شاهد ایثارگری حضرت عباس (ع) باشیم.

پروژه VR سقا تلاش می‌کند تا گوشه‌ای از رشادت‌های حضرت ابوالفضل (ع) را در برابر هزاران سرباز سپاه کفر نمایش بدهد.

جهت اجرا و نمایش فیلم واقعیت مجازی سقا ابتدا باید پلیر مخصوص سیستم‌عامل اندروید را از گوگل‌پلی دانلود نمایید

و سپس از عینک سه بعدی VR برای دیدن استفاده کنید. این اثر در سازمان فضای مجازی سراج تولید شده است.

واقعیت مجازی سقا

روزگار ابراهیم؛ روایت‌ زندگی‌ شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده

مستند «روزگار ابراهیم»، روایت‌گر زندگی‌نامه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده است. وی با نام جهادی «سید ابراهیم» حدود چهار سال در حوزه علمیه امام جعفر صادق تهران به تحصیل پرداخته و هم چنین در محافل بسیجی‌ها فعال بود و به‌عنوان مربی در حلقه‌های صالحین فعالیت می‌کرد.

«مصطفی صدرزاده» فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی زیادی را برای نیرو‌های جوان تدارک می‌دید و در اردو‌های عقیدتی و فرهنگی به‌عنوان مدرس شرکت می‌کرد.
وی نزدیک به سه سال در سوریه حضور داشت؛ البته ابتدا اجازه اعزام به وی ندادند؛ بنابراین در نقش یک تبعه افغانستانی به سوریه رفت؛ اما بعد‌ها فرمانده گردان «عمار» لشکر «فاطمیون» شد و سرانجام در اول آبان سال ۹۴ مصادف با روز تاسوعا در راه مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

این مستند به تهیه کنندگی حسین فرزندی و نویسندگی محمدرضا مرادی در 66 دقیقه تهیه شده و محصول سال 1399 می باشد.

مستند روزگار ابراهیم

غیور علوی؛ سیر تحول زندگی یکی از شهدای مدافع حرم

موشن گرافی «غیور علوی»، به سیر تحول زندگی شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده پرداخته و بخشی از تقابل این شهید با اغتشاشگران در فتنه ۸۸ را روایت می‌کند.

این اثر در مرکز هنرهای رقومی بسیج  تولید شده است.

موشن گرافی غیور علوی

پویانمایی مردی که خودش را کشت

یک انیمیشن سه بعدی 15 دقیقه‌ای است که شخصیت اصلی آن عمر سعد است. چهره‌ی عمرسعد برخلاف آنچه تاکنون دیده‌ایم، در این انیمیشن تا اواخر داستان که اعمال او منفی می‌گردد، منفی دیده نمی‌شود. اگر کسی نداند این انیمیشن درباره چه کسی است، با دیدن چهره‌ی‌ شخصیت اصلی تصور می‌کند او از یاران امام حسین علیه السلام است.

انتخاب این روش به این دلیل بوده است که نشان داده شود حتما آدم‌های بد، از ابتدا زشت و پلید آفریده نشده‌اند و چه بسا مدت‌های زیاد تصور خود و اطرافیان‌شان این بوده که آدم خوبی است، اما در لحظه امتحان الهی و انتخاب بین خیر و شر دچار لغزش و سپس سقوط می‌شوند.

 داستان انیمیشن از جایی شروع می‌شود که عمرسعد در تخیلاتش به کاخ ری می‌رسد. سپس فلش‌بک‌هایی به واقعه عاشورا می‌زند و عمر سعد از کاخ ری به کربلا می‌رود و بازمی‌گردد.

گرافیک این کار بین فانتزی و رئال است. هادی محمدیان، نویسنده و کارگردان اثر است و در موسسه فرهنگی هنری سلوک ساخته شده است.

پویانمایی مردی که خودش را کشت

پویانمایی عصر روز دهم

این پویانمایی 8 دقیقه ای، روایت وقایع عاشورا با شعری از قیصر امین‌پور است که صابر خراسانی آن را می‌خواند.

موشن گرافی طف؛ روایت روز حسین (ع)

موشن گرافی «طف؛ روایت روز حسین (ع)»، ۱۶ حکایت کوتاه از واقعه عاشورا است که توسط مهدی اکبری گلزار کارگردانی شده است.

موشن گرافی طَف؛ روایت روز حسین

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید