خانه خانه1-3 نگاهی به آثار مستند و داستانی با موضوع مدافعان حرم

نگاهی به آثار مستند و داستانی با موضوع مدافعان حرم

به گزارش سایت راه نوشت، از سال 90 که آرامش در سوریه به هم ریخت تا سال 96 که حاج قاسم پایان داعش را رسما اعلام کرد، عده ای که رسم پرواز آموخته بودند، خود را به «عند ربّهم یرزقون» رساندند.

در این سالیان جمع زیادی از مردم هنوز در این فکر بودند که «چرا ایران باید در سوریه بجنگد؟»؛ اما در میان همین مردم، در همین کوچه و بازار و محله های خودمان، افرادی زندگی می کردند که برای چنین زمانی سرمایه گذاری بلندمدت کرده و به قول حاج قاسم شهیدانه زندگی کرده بودند. این انسان های بصیر و دوراندیش، با غربت و مظلومیت و گاهی با بدرقه ای از طعنه و کنایه، رهسپار کارزار با تکفیری ها شدند.

اینان با یاری خدایی که خود را «خیرالماکرین» نام نهاده، نقشه ی داعش و اربابان آن ها، برای پاک کردن رنگ اسلام از جهان و ویرانه ساختن کشورهایی چون سوریه و عراق و به ویژه ایران را نقش بر آب کردند و نام خود را به بلندای عرش رساندند.

معرفی سبک زندگی، خصوصیات فردی و مشی اجتماعی این قهرمانان وطن، رسالت مهمی است که سهم بزرگی از آن بر دوش سینمای ایران اعم از مستند و داستانی است.

گرچه عمده ی سینمای ایران و هنرمندان آن، به این بخش مهم از تاریخ کشور بی مهری کرده و آن طور که شایسته است به آن نپرداخته اند، اما در این میان عده ای از هنرمندان تلاش کرده اند تا ذره ای از دین هنری خود را ادا کنند. در ادامه به معرفی چند مستند، فیلم و نماهنگ با این مضمون می پردازیم.

مستند روزگار ابراهیم

مستند «روزگار ابراهیم»، روایت‌گر زندگی‌نامه شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده است.

وی با نام جهادی «سید ابراهیم» حدود چهار سال در حوزه علمیه امام جعفر صادق تهران به تحصیل پرداخته و هم چنین در محافل بسیجی‌ها فعال بود و به‌عنوان مربی در حلقه‌های صالحین فعالیت می‌کرد.

«مصطفی صدرزاده» فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی زیادی را برای نیرو‌های جوان تدارک می‌دید و در اردو‌های عقیدتی و فرهنگی به‌عنوان مدرس شرکت می‌کرد.
وی نزدیک به سه سال در سوریه حضور داشت؛ البته ابتدا اجازه اعزام به وی ندادند؛

بنابراین در نقش یک تبعه افغانستانی به سوریه رفت؛ اما بعد‌ها فرمانده گردان «عمار» لشکر «فاطمیون» شد و سرانجام در اول آبان سال ۹۴ مصادف با روز تاسوعا در راه مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

این مستند به تهیه کنندگی حسین فرزندی و نویسندگی محمدرضا مرادی در 66 دقیقه تهیه شده و محصول سال 1399 می باشد.

مستند روزگار ابراهیم

مستند سریالی ملازمان حرم 1 و 2

مستند «ملازمان حرم 1 و 2» مجموعه ای است که به زندگی شهدای مدافع حرم از نگاه همسرانشان می پردازد.

در فصل اول دکتر شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد و فصل دوم خانم فضه سادات حسینی به عنوان مجری حضور دارند.

مستند ملازمان حرم

مستند «عابدان کهنز»؛ نمایش الگوی آتش به اختیار همه جانبه

مستند سینمایی «عابدان کُهَنز» روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» از تربیت یافتگان مسجد امیر المومنین (ع) کُهَنز هستند.

این مستند 116 دقیقه ای در سال 1397 توسط مدرسه مستند عمار تهیه شده است. عوامل مستند عبارتند از: امیر مهریزدان (تهیه کننده)، محمد مهدی رحیمی (محقق)، علی نصیرنژاد (موسیقی)

مستند عابدان کهنز

نجات آمرلی؛ آزادسازی یک شهر مهم از دستان داعش

شهر «آمرلی» در استان صلاح‌الدین عراق به مدت ۸۹ روز تحت محاصره گروه تروریستی تکفیری داعش قرار داشت که در شهریور ماه سال ۹۳ با حملات ارتش و حشد الشعبی عراق محاصره شکسته شد.

مستند «نجات آمرلی» درباره محاصره شهر آمرلی و نقش فرماندهان مقاومت به خصوص سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در آزادسازی این شهر مهم و استراتژیک از دست نیروهای داعش است. این مستند با لحظه هایی از حضور شهید قاسم سلیمانی همراه است.

این مستند پژوهشی در مدت زمان 27 دقیقه، به کارگردانی رضا شفیعی و تهیه کنندگی و نویسندگی مهدی مطهر در سال 1399 ساخته شده است.

مستند نجات آمرلی

لشکر زینبی؛ صحنه های منتشر نشده ای از دیدار رهبر با خانواده های مدافعان حرم

مستند «لشکر زینبی» گوشه‌ای از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانواده‌ی معزز شهدای مدافع حرم در ۵ سال گذشته را به تصویر کشیده است.

این مستند 44 دقیقه ای توسط دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در سال 1400 تهیه شده است.

مستند لشکر زینبی

هنگامه؛ اولین فیلم سینمایی با موضوع مدافعان حرم

فیلم سینمایی هنگامه به تهیه کنندگی حامد بامروت‌نژاد و نویسندگی امیر داسارگر محصول سال 1394 است.

خلاصه داستان: هنگامه همسر حامد، روزهای آخر امتحانات خود را پشت سر می‌گذارد و اوضاع روحی خوبی ندارد. شهادت یکی از دوستان خانوادگی آنها، برنامه‌های حامد را تغییر می‌دهد و در همین حال حامد برای هنگامه خبر مهمی دارد که …

فیلم سینمایی هنگامه

 

فیلم کوتاه «باز هم ساک سفرت را خودم می بندم»

«باز هم ساک سفرت را خودم می بندم» نام یک فیلم کوتاه 33 دقیقه ای است که مسعود دهنوی آن را کارگردانی کرده و سید سجاد قافله باشی تهیه کنندگی آن را به عهده گرفته است و محصول سال 1397 می‌باشد.

خلاصه داستان فیلم: یکی از مدافعین حرم به سوریه اعزام شده است. همسرش که از طرفی دلتنگی و تنهایی، و از طرف دیگر نقدهای جامعه او را آزار میدهد قصد دارد دفعه بعد مانع رفتن شوهرش بشود. اما در نهایت اتفاقاتی برایش رخ می دهد که مصمم می شود همسرش را خود به سفر سوریه بفرستد.

فیلم باز هم ساک سفرت را خودم می بندم

فیلم کوتاه «سلام»

خلاصه داستان: با طولانی شدن بی‌خبری از پدر امید، در محل شایع است که او شهید شده، همه خانواده نگران و منتظرند و امید نذر می کند برای سلامتی پدر به هزار نفر سلام کند.

این فیلم کوتاه 17 دقیقه ای محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است و تهیه کنندگی آن را جبرئیل نجفی‌ایواتلو و حسین اسدی به عهده داشته اند و توسط اکرم صادقی نوشته شده است.

فیلم سلام

نگین سلیمانی؛ داستانی که می تواند واقعی باشد

فیلم کوتاه 13 دقیقه ای «نگین سلیمانی»، روایتی از فتح قدس شریف توسط لشگر جبهه مقاومت است.

این فیلم در سال 1400 در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شده و توسط محمد امین امامی نویسندگی و

کارگردانی شده است.

فیلم نگین سلیمانی

نماهنگ «قول مردانه»

نماهنگ «قول مردانه»، ماجرای راننده تاکسی جوانی است که حاج قاسم را از فرودگاه به مقصد می‌رساند و ایشان را به مجلس عروسی خودش دعوت می‌کند.

مدت زمان این نماهنگ 5 دقیقه است و در سال 1399 توسط محمدمهدی محمدیان در بسیج صدا و سیما تهیه شده است.

نماهنگ قول مردانه

نماهنگ «راز نگاهت»؛ تقدیم به نگاه پرصلابت شهید حججی

نماهنگ «راز نگاهت»، کاری از مرکز مستند حقیقت است که به مناسبت تشییع شهید محسن حججی منتشر شد.

مدت زمان این نماهنگ 4 دقیقه می باشد و کارگردانی آن را حیدر زیبایی به عهده داشته است.

نماهنگ راز نگاهت

جهت تماشا و دانلود آثار داستانی و مستند با موضوع مدافعان حرم می توانید به سایت عماریار مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید