خانه دسته‌بندی نشده به قدرت داستان ایمان بیاوریم

به قدرت داستان ایمان بیاوریم

افلاطون در سال 388 قبل از میلاد ریش سفیدان آتن را واداشت تا تمام شاعران و داستانگویان را از شهر تبعید کنند. او معتقد بودکه آنها تهدیدی برای جامعه هستند. نویسندگان [سینما] به افکار و ایده ها می پردازند اما نه به شیوه صریح و معقول فلاسفه ، بلکه آنها افکار خود را در پس عواطف اغواگر هنر پنهان می کنند. اما همان طور که افلاطون نیز خاطر نشان می کند ، ایده ها و افکار حسی شده نیز به هر حال ایده و فکرند.

هر داستان تأثیرگذار بیانگر یک اندیشه

هر داستان تاثیر گذاری بیانگر اندیشه ای است که بار عاطفی یافته است و لذا آن ایده را به ما تحمیل می کند به نحوی که آن را به ناچار می پذیریم. در نتیجه ، قدرت اقناعی داستان به حدی است که چه بسا پیام آن را با وجود اینکه به لحاظ اخلاقی نفرت انگیز می نماید بپذیریم. افلاطون بر این عقیده پای می فشرد که داستانگویان برای مردم خطرناک اند.حق با او بود. شخصیت های مقتدری نظیر افلاطون از خطری می ترسیدند که نه از جانب اندیشه و فکر بلکه از جانب احساس و عاطفه ایجاد می شود.قدرتمندان همیشه ما را از احساس بر حذر می دارند زیرا اندیشه قابل نظارت و دستکاری است اما بر عاطفه نمی توان لگام زد. (کتاب داستان ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی /رابرت مک کی / هرمس /ص89-90)
سینما داستانی باید قدرت اصلی خود را در داستانی ساختارمند و قوام یافته پیدا کند. داستان مهمترین گام برای موفقیت و تاثیرگذار بودن بعد رسانه ای سینماست. در تاریخ دوره استودیویی هالیوود؛ سر درکمپانی‌های فیلمسازی نوشته می‌شد، کسانی که دغدغه انتقال پیام دادن دارند، به شرکت‌های ارتباطاتی مراجعه کنند، اینجا(منظور کمپانی‌های فیلمسازی) جای انتقال پیام نیست، اینجا جای سرگرم کردن و تفریح مردم است.
بدون شک هالیوود بزرگترین و موفق ترین جایگاهی است که توانسته است ارزشها و آرمانهای ایدئولوژیک سیاسی-فرهنگی آمریکایی را در سراسر جهان منتشر کند. رمز موفقیت هالیوود در قدرت داستان گویی و سرگرم کردن مردم بوده است.
سینما اول از هرچیز باید جذابیت، اشتیاق و سرگرمی برای مخاطب ایجاد کند. هرچقدر در سینما داستان قوی‌تر باشد؛ محتوا و مضامین فیلم قوام یافته و تاثیر گذارتر جلوه می کنند. اما اگر صرفا دغدغه انتقال پیام و مضامین را در سینما داشته باشیم، با شکست بزرگ مواجه خواهیم شد. به قدرت داستان، جادوی هیپنوتیزم کننده مخاطب ایمان بیاوریم. آن را باور کنیم و آن را به کار گیریم.

محمد امین نوروزی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید