خانه یادداشت بسته فیلم ویژه عماریار برای سالگرد حماسه نهم دی / 10 فیلم...

بسته فیلم ویژه عماریار برای سالگرد حماسه نهم دی / 10 فیلم و مستند برتر پیرامون فتنه سال 88

به گزارش سایت راه‌ نوشت (بلاگ عماریار)، فتنه سال 88، تأثیرات مختلفی در کشور گذاشت. از مسائل امنیتی گرفته تا اعمال تحریم‌های هر چه بیشتر و اگر حضور مردم و حماسه نهم دی شکل نمی‌گرفت، معلوم نبود چه بر سر کشور می‌آمد.

سامانه «عماریار» که چند سالی است عرضه محصولات فرهنگی و هنری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را بر عهده دارد، هم‌زمان با ایام گرامی‌داشت این حماسه بزرگ، فیلم‌های ویژه‌ای با موضوع حماسه نهم دی و فتنه 88 را به مخاطبان معرفی کرد. این بسته فیلم، آثار متنوعی را شامل می‌شود که در آن سعی شده است ابعاد مختلف فتنه 88 و تأثیرات آن به تصویر کشیده شود.

عابدان کهنز

نخستین اثر معرفی‌شده، مستند جذاب و دوست داشتنی عابدان کهنز به کارگردانی مجید رستگار است. این اثر، روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه 88 و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» از تربیت یافتگان این مسجد هستند که در فتنه 88 و حماسه نهم دی نقش‌آفرینی کردند.

زخم تازه

اثر بعدی، مستندی به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا است. ۸ ماه از ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می‌گذرد. اغتشاشات فتنه‌گران در روز عاشورا هم ادامه دارد. مستند، حکایتی از حرمت‌شکنی و آشوب فتنه‌گران از صبح تا عصر آن روز در تهران است که از زبان شاهدان عینی ماجرا بازگو می‌شود و ماجرای مهمی که منجر به تغییر شرایط در آن روز شد را به تصویر می‌کشد.

گیلن باره

«گیلن باره» سندرم نادری است که بر اثر یک بیماری ساده ایجاد شده و در نهایت به فلج شدن یا مرگ منجر می‌شود. علت نامگذاری این مستند به «گیلن باره»، وقوع اتفاقات سال ٨٨ است که در نهایت منجر به ایجاد اجماع جهانی برای اعمال تحریم‌های همه جانبه علیه ایران شد.

این مستند به کارگردانی داوود مرادیان، تبعات اقتصادی فتنه ٨٨ و اجماع جهانی برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را زیر ذره‌بین می‌برد و روایتی از وضع تحریم‌ها علیه ایران از سال ١٣٥٨ تا ١٣٨٨ را شامل می‌شود.

برادران

این فیلم به کارگردانی مهدی نقویان، روایتی درباره مهدی نوروزی، از شهدای مدافع حرم و یکی از سوژه‌های جنگ رسانه‌ای دشمن در فتنه ۸۸ است. در سال ۱۳۸۸، شهید نوروزی به‌عنوان ضابط قوه قضائیه، در ماجرای بسته‌شدن شبکه اینترنتی منتسب به ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی حضور دارد.

در همین‌زمان، شبکه‌های ماهواره‌ای با انتشار عکس شهید نوروزی در شبکه‌های اجتماعی، او را حسین منیف ‌اشمر معرفی می‌کنند. این رسانه‌ها، مدعی می‌شوند که حکومت ایران، از نیروهای حزب‌الله برای سرکوب مردم بهره می‌گیرد.

گزارش اقلیت

این مستند که به کارگردانی مهدی نقویان به تولید رسیده است، روایتی متفاوت از اتفاقات عاشورای سال 88 و ماجراهای پشت پرده آن است. وقایعی که در دل آشوب‌های خیابانی رخ می‌دهد و در نهایت به روز 9 دی در تهران و شهرستان‌ها منتهی می‌شود. این مستند هم‌چنین تبعات مختلف فتنه سال 88 و تحریم‌هایی که پس از آن علیه ایران اجرا شد را به تصویر می‌کشد.

ما بیشماریم

سیدمحمد محمدی‌سرشت، کارگردان این مستند سراغ یک زوج ایرانی‌فرانسوی رفته است که مدتی می‌شود به روستای گرمه نقل مکان کرده‌اند. سال88، سالی است که اتفاقات زیادی را در ایران رقم می‌خورد. خارج از مرزهای ایران جوانانی ادعای نادیده گرفته‌شدن دارند. ولی چه تفاوتی میان آن‌ها با جوانان روستایی وجود دارد؟ این زوج با تجربه زندگی در فرانسه، روایت خود را از این اتفاقات بیان می‌کنند.

خیابان شهادت

حسین غلام‌کبیری، جوان ۱۸ساله‌ای‌ ‌است که اوایل فتنه ۸۸ در «سعادت‌آباد» تهران به شهادت می‌رسد و اولین شهید فتنه لقب می‌گیرد. محسن اسلام‌زاده که کارگردانی این مستند را بر عهده دارد، در صحبت با خانواده شهید و اهالی محل، ویژگی‌های اخلاقی حسین و نحوه شهادت او را تشریح می‌کند.

الف الف پاریس

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، «حمزه غالبی»، مسئولیت شاخه جوانان و دانشجویی ستاد میرحسین موسوی را برعهده دارد. او یک هفته پس از انتخابات، دستگیر و زندانی می‌شود که دو راه را در مقابل خود می‌بیند: زندان اوین و مهاجرت (فرار). حمزه، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد و حالا ۶ سال است که در فرانسه زندگی می‌کند. در این مستند که به کارگردانی حسین شمقدری تولید شده است، غالبی از تجربه حضور در اغتشاشات سال ۱۳۸۸ و مهاجرت از ایران می‌گوید و به تجارب خود از دنیای متفاوت با تصوراتش در فرانسه اشاره دارد.

لکه

«لکه»، از معدود آثار داستانی ساخته‌شده پیرامون فتنه سال 88 است که کارگردانی آن را محمدباقر مفیدی‌کیا بر عهده داشته است. این فیلم، از زاویه‌ای متفاوت به فتنه ۸۸ می‌نگرد و ماجرای آن، رویارویی مادر یکی از کشته‌شدگان فتنه ۸۸ با سیاستمداری است که در زمان فتنه، با حضور در صف مخالفان نظام، مشروعیت آن را زیر سوال می‌برد و حالا در دولت جدید قرار است مدیرکل شود.

بعد از ظهر

فیلم داستانی «بعد از ظهر» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، آخرین اثر معرفی شده در این بسته فیلم است. ماجرای این فیلم نفس‌گیر در بحبوحه حوادث فتنه 88 می‌گذرد، زمانی که تعدادی از طلبه‌های حوزه علمیه خواهران، بدن کتک خورده و مجروح یکی از دختران عضو جنبش سبز را در میان درگیری‌ها پیدا می‌کنند و چون راه بسته است، او را به حوزه می‌برند. کم‌کم درگیری ها شدت می‌گیرد و فیلمی در اینترنت پخش می‌شود که در آن به نظر می‌رسد طلبه‌ها آن دختر را ربوده‌اند.

علاقه‌مندان برای دانلود و تماشای این فیلم‌ها و سایر آثار مرتبط با حماسه نهم دی و فتنه 88، می‌توانند به سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید