خانه دسته‌بندی نشده برای انتخاب بازیگران «نگهبان شب» از 500 نفر تست گرفتیم / این...

برای انتخاب بازیگران «نگهبان شب» از 500 نفر تست گرفتیم / این فیلم شرح‌حال جامعه است نه نقد

نشست رسانه‌ای فیلم «نگهبان شب» با حضور عوامل فیلم  و با اجرای حامد مهربانی  برگزار شد.

به گزارش راه‌نوشت، در هفتمین روز از برگزاری جشنواره و در اولین سانس نشست رسانه‌ای فیلم «نگهبان شب» با اجرای حامد مهربانی و با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه ساعت 15 برگزار شد.

رضا میرکریمی (کارگردان)، تورج الوند (بازیگر)، محسن کیایی (بازیگر)، لاله مرزبان (بازیگر)، علی اکبر اصانلو (بازیگر)، صفورا خوش‌طینت (بازیگر)، فهمیه هرمزی (بازیگر)، محمد داوودی (نویسنده)، زهرا صمدی (طراح لباس)، سعید حسنلو (طراح صحنه) عوامل حاضر در نشست بودند.

در ابتدای این نشست، رضا میرکریمی، کارگردان، درباره حذف نکردن سکانس‌های سیاسی گفت: جهان فیلم «نگهبان شب» بر نگاه شخصیت اصلی، تجربیات و ادراک او منطبق است. ماجراهای جانبی در فیلم چیزهایی است که شخصیت از آن‌ها عبور می‌کند و هدف اصلی فیلم نیستند و من نمی‌خواستم به آن ورود کنم.

او در پاسخ به این سوال که چرا فیلم‌هایی با مضامین سیاسی نمی‌سازد، بیان کرد: طبیعت کار من این نیست که اظهار نظراتم را به‌صورت صریح بیان کنم اما به طور قطع دیدگاه و نظر خود را دارم و فکر می‌کنم کاری ماندگار است که ذهن مخاطب نیز با درک مختص به خود در نتیجه‌گیری کار نقش داشته باشد.

میرکریمی ادامه داد: به نظر من ریتم فیلم کشدار نبود. من از گرافیک وارد سینما شدم و کنترل فضای بصری فیلم در طراحی میزانسن‌ها برایم اهمیت ویژه‌ای دارد.

او درباره واقعی بودن فیلمنامه ادامه داد: این ایده نعل‌به‌نعل از جایی نیامده است اما فکر می‌کنم کاراکترها، شخصیت و فضاهای قصه به شدت واقعی هستند. من به شخصیت‌های درون فیلمم احترام می‌گذارم، حتی اکثر مواقع با توجه به ویژگی کاراکترها در حین فیلمبرداری چیزهایی را تغییر می‌دهم.

میرکریمی در خصوص انتخاب بازیگر برای فیلم «نگهبان شب» گفت: در سفرهایم با جوانان علاقه‌مند به بازیگری مواجه می‌شوم. برای این فیلم یک سایت طراحی کردم که ۱۳ هزار نفر ثبت نام کردند و فیلم و عکس‌هایی ارسال کردند چند نفر از دوستان سینمایی کمک کرده به یک جمع هزار نفری رسیده و از آن به یک جمع ۵۰۰ نفری رسیدم و در نهایت تورج الوند برای نقش رسول انتخاب شد. برای شخصیت زن نیز یک ماه طول کشید که در نهایت به لاله مرزبان رسیدم. آقای اصانلو نیز سرآمد تئاتر زنجان است وی فروتنانه تصاویری از خود برای من ارسال کرد و برای انتخاب وی هیچ شکی نکردم. البته اکثر بازیگران فیلم یک سابقه تئاتری دارند. این بانک را به همکارانم هم معرفی کردم که از آن برای انتخاب بازیگر استفاده کنند.

لاله مرزبان نیز درباره احتمال نامزد شدن خود بیان کرد: من هیچ احتمالی برای نامزدی نمی‌دهم. اما همکاری با آقای میرکریمی برای من آرزو بود و تا همینجا نیز برای من کافی است. در واقع بازی کردن برای آقای میرکریمی برای همه بازیگران افتخار است.

میرکریمی درباره همکاری با محسن کیایی گفت: محسن کیایی برای فیلم من یک نعمت به حساب می‌آید. در سریال هم گناه شیفته بازی وی شدم و آرزو کردم یک روز با وی کار کنم. کیایی نیز ریسک کرد چون همراهی با بازیگران ناشناخته می‌تواند کاری سخت باشد.

محسن کیایی گفت: در کارنامه هر بازیگری کار کردن با کارگردانان بزرگی مثل رضا میرکریمی افتخار بزرگی است. او هدایت بازیگری فوق‌العاده‌ای دارد. باید بگویم همه بازیگران این فیلم قبلا بازیگر بودند. تورج الوند در ابتدا زبان کردی یاد گرفت و بعد دوباره به خواست آقای میرکریمی به این لهجه جدید رسید.

فهیمه هرمزی دیگر بازیگر زن این فیلم اظهار کرد: سادگی و بی‌آلایش بودن شخصیت برای من بسیار جذاب بود. ضمن این که یاد گرفتن لهجه کرمانی نیز برایم بسیار جذاب بود.

تورج الوند گفت: این فیلم برای من پنجمین فیلمی بود که نزد محمد عسگری تست می‌دادم. در چهار فیلم قبلی پذیرفته نشده بودم اما در روند این کار دیدم او کسی است که به درستی پای بازیگر کار می‌ایستد. من مطمئن بودم که چون رضا میرکریمی کارگردان کار است حتما نقش من خوب از آب درمی‌آید.

مرزبان گفت: جزئیاتی که رضا میرکریمی هنگام بازیگری از ما می‌خواست شاکله نقش ما را به خوبی شکل داد.

میرکریمی هم‌چنین افزود: باید از ویشکا آسایش تشکر کنم بابت بازی افتخاری که در فیلم داشتند. برای نقش کیومرث پوراحمد هم باید بگویم که در ابتدا قرار بود بازیگر نقش ایشان را بازی کند. اما او از پس کار برنیامد و درست روز فیلمبرداری من یاد کیومرث پوراحمد افتادم و با او تماس گرفتم.

او گفت: جهان هر اثر مناسبات مخصوص به خود را دارد و نمی‌توان تعریف دقیقی برای تند و کند بودن ریتم ارائه داد.
کیایی گفت: به نظر من ایفای نقش این کاراکتر که نقشی خاکستری دارد و لایه‌های بسیاری در شخصیت‌ها به چشم می‌آید باید بگویم ایفای این نقش برایم سخت بود.

محمد داودی گفت: این فیلم ساختاری خرده پی‌رنگ‌وار دارد و باید بگویم که چنین فیلمی با الگوهای ثابتی که در بسیاری از آثار سینمایی دارند، متفاوت است.

میرکریمی در پایان گفت: این فیلم یک شرح حال و تبادل احساس به مسائل جامعه است و من نام آن را نقد نمی‌گذارم.

منبع: سایت مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید