خانه خانه3 بحران کرونا ، فرصتی برای همدلی - نگاهی به مستند افتر کرونا

بحران کرونا ، فرصتی برای همدلی – نگاهی به مستند افتر کرونا

به گزارش سایت راه نوشت، با ظهور ویروس کرونا و شیوع سریع آن در جهان و تأثيرات ملموسی که بر کشور ما و زندگی روزمره مردم داشته است سبب شده تا دغدغه پرداختن به این مسئله در بین مستندسازان و اهالی رسانه دور از انتظار نباشد.

مستند «افتر کرونا» روایتی از شیوع ویروس کرونا در ایران و شیوه مقابله مردم و مسئولان با این ویروس منحوص است؛ امّا آیا مستند اَفتر کرونا توانسته حق مطلب را ادا کند؟ اَفتر کرونا یک مستندِ “زیادی کامل” است که با انتخاب یک سوژه ی جاری و ملموس و بررسی همه جانبه و حداکثری آن کار خود را دشوار کرده است.

ما با مستندی مواجهیم که در چندین فرع پدیده کرونا را مورد بررسی قرار داده است، هر چند هر کدام از این موضوعات پتانسیل این‌که سوژه اصلی یک مستند مستقل باشند را دارا هستند.

می‌توان گفت شروع مستند اَفتر کرونا تا حد زیادی خسته کننده و کلیشه ای است و نوع ورود به روایت (تصاویر و دیالوگ های راوی) و هدایت عامدانه مسیر صحبت ها این حس را به مخاطب قشر خاکستری ایرانی القاء می کند که با مستند بی طرفی رو به رو نیستیم و همین مسئله سبب می شود تا مخاطب در مقابل مستند گارد بگیرد یا آن را پس بزند!

فاصله ی میان صحبت های مهمانان که با نماهای زیادی پر شده است، طولانی است، انتخاب موسیقی در ۷۰درصد کار تناسب درستی با فضای هر بخش ندارد و گاهی نیز آزار دهنده میشود(مثلا زیر صدای بلند آواز وقتی مهمان در حال صحبت است!)

مدت زمان مستند طولانی ست که البته با توجه به موضوعات و سوژه ها این مسئله قابل درک است! امّا مستند اَفتر کرونا برای مخاطب غیر ایرانی یک مستند تقریبا جامع، جذاب و قابل ارائه است.

مستند به شکل غیرقابل انکاری تصاویر ناب و منحصر به فردی دارد!

 تصاویر استفاده شده در این مستند آنقدر کامل و جالب است که حتی اگر صحبت های مهمانان مستند را فاکتور بگیریم؛ نماها به تنهایی اوج اتحاد و همدلی مردم ایران را به تصویر میکشند.

این ویژگی مستند اَفتر کرونا در مواجهه با مخاطب غیر ایرانی که نسبت به فضای حاکم بر کشورمان آگاهی چندانی ندارد و بیشتر وابسته به مشاهده فکت های حقیقی از ایران است یک نقطه ی قوت مهم به شمار میرود. این مستند میتواند زاویه دید و اطلاعات تازه و جدیدی را از اوضاع پاندمی کرونا و وقایع جاری در ایران  به مخاطب خارجی نشان دهد.

سوژه ی مستند بسیار هوشمندانه و به روز انتخاب شده است. یک سوژه ی فراملّی و یک روایت جامع چیزی ست که کشورمان این روزها برای نشان دادن به جهان به آن نیازمند است.

نویسنده : زهرا حاتمی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید