خانه خانه1-1 با فیلم های مهم روز چهارم جشنواره عمار آشنا شوید - تک...

با فیلم های مهم روز چهارم جشنواره عمار آشنا شوید – تک چرخ تا پل ژاپنی و متری شش و نیم تا آثار داستانی کوتاه با موضوع خانواده

به گزارش سایت راه نوشت، روز یکشنبه و همزمان در چهارمین روز اکران‌‌های آنلاین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از ۵۰ فیلم در سایت «عماریار» نمایش داده می‌شوند. اولین سانس این اکران‌ها از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌شود و سانس پایانی از ساعت ۱۸ از طریق سایت Ammaryar.ir قابل تماشاست.

مستند در برابر طوفان  – سانس سوم

مستند در برابر طوفان در زمان ۱۰۴ دقیقه و با موضوع سیاسی به سال‌های منتهی به انقلاب می پردازد که اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور بغرنج شده است. کشور از شکاف‌ طبقاتی، فقر، بی‌سوادی، گسترش نظام سرمایه‌داری و… رنج می‌برد، که این اتفاقات حاکی از اعمال محمدرضاشاه بود.

در این بین حمایت‌های کشورهایی از قبیل انگلیس و آمریکا و یا تشکیل لژیون خدمتگزاران بشر توسط شاه، اصلاح اراضی تأثیری بر ناآرامی‌های کشور نداشت.

شاه با انتشار سه مقاله توهین‌آمیز در پی بیانات امام خمینی(ره) فضای کشور را متشنج‌تر کرده و با تشکیل ساواک سعی در خاموشی التهابات آن زمان داشت. کارگردان این مستند بر عهده مهدی نقویان است.

مستند «آنه خدیجه» – سانس سوم

مستند ۳۳ دقیقه ای «آنه خدیجه» با موضوع جنگ اقتصادی ساخته شده است که روایتگر زندگی خدیجه پقه است که در سن هفت‌سالگی در اثر حادثه‌ای دست راست خود را از دست می‌دهد. اما این اتفاق باعث نمی‌شود که دست از تلاش بردارد. او خود شروع به قالی‌بافی و یادگیری آن می‌کند. بعد از ازدواج، با حمایت‌های همسرش می‌تواند کار خود را گسترش دهد. او هم‌اکنون یکی از بانوان کارآفرین استان گلستان است. آثار او خانواده‌اش در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یافته است و تقدیر شده است. کارگردان این مستند مهدی ناظریان و تهیه کننده آن عباس بهرامی بوده که در صداوسیمای مرکز گلستان تولید شده است.

مستند «در سنگر دانش» – سانس سوم

مستند «در سنگر دانش» در مدت زمان ۶۱ دقیقه و با موضوع رویای ایرانی تولید شده و بازگو کننده سرگذشت یک شرکت دانش‌بنیان فعال در عرصه تولید دستگاه‌های شتاب‌دهنده در شهر اصفهان است که با شروع بحران کرونا بنا بر احساس نیاز کشور در یک حرکت جهادی تغییر کاربری می‌دهد و شروع به ساخت دستگاه تولید ماسک به‌صورت سریع و آسان‌تر می‌کند.

به‌طوری‌که ۴۰ خط تولید ماسک‌های مختلف را در سه نوبت به‌طور شبانه‌روزی متخصصین این شرکت می‌گردانند. کارگردان و تهیه کننده این مستند محسن مقصودی بوده که در برنامه ثریا ساخته شده است.

مستند «متری شیش و نیم» – سانس سوم

مستند ۶۷ دقیقه ای «متری شیش و نیم» با موضوع  پایش و پالایش اجتماعی ساخته شده و روایتگر این ماجرا است که خصوصی‌سازی سرنوشت مشترک برخی کارخانه‌های عظیم با ثروت‌های ملی است که هر یک به طریقی واگذار شد.

نبودن خریدار مجوزی شد برای حراج کردن ثروت ۵۰ ساله ایرانیان در کشت‌وصنعت بزرگ دشت مغان، که در پی آن ۲۷ هزار هکتار با همه دارایی‌هایش از قرار قیمت شش هزار و پانصد در اختیار یک نفر قرار می‌گیرد. پس از واگذاری حال و روز قطب کشاورزی ایران رو به وخامت گذاشته است.

کاهش حقوق کارکنان و قطع مزایا و به خطر افتادن امنیت شغلی، از میان رفتن کارکردهای استراتژیک و علمی و آموزشی کشت‌وصنعت مغان منجر به شکل‌گیری اعتراضات کارکنان و مردم محلی و درخواست احقاق حقوق عامه شد.

درخواست‌های مردم و فعالان اجتماعی برای بازگشت نگین مغان به بیت‌المال با ورود دستگاه قضایی و پیگیری سازمان‌های نظارتی همراه شده و ازاین‌رو موجبات امیدواری را برای مردم فراهم ساخته است. کارگردان این مستند برعهده داوود مبصری قرار دارد.

مستند «تک چرخ تا پل ژاپنی» – سانس سوم

مستند «تک چرخ تا پل ژاپنی» در زمان ۶۰ دقیقه و با موضوع نهضت جهانی مستضعفین تولید شده و بازگو کننده داستان زندگی جواد کوهساری جوان مشهدی شوخ و اهل مزاحی است که علاقه فراوانی به موتورسواری تریل دارد.

فعالیت در مسجد و بسیج از او جوان متدینی ساخته است. پایبندی به امربه‌معروف و دفاع از ارزش‌های انقلابی در فتنه ۸۸ راه او را برای مبارزه با داعش گشود و سرانجام به‌عنوان تخریبچی حین تفحص پیکر هم‌رزمش در منطقه صقلاویه عراق به شهادت رسید.

کارگردان این مستند رضا احمدیان و تهیه کننده آن مسعود ملکی بوده که توسط موسسه اندیشه و هنر (ماه) ساخته شده است.

فیلم داستانی «کوچه سرو» – سانس سوم

فیلم داستانی «کوچه سرو» در زمان ۴ دقیقه با موضوع مدافعان حرم تولید شده که بازگو کننده زندگی زنی همسر شهید مدافع حرم است در کشاکش سختی‌های زندگی روزمره سعی دارد تا مشکلات را با همت و تلاش پشت سر بگذارد.

او اکنون که چند روزی است به همراه دو دختر کوچک‌اش به خانه‌ای جدید برای اجاره نشینی نقل مکان کرده است با مشکلی مواجه شده. مستأجر قبلی هزینه برق را تصویه نکرده است و بابت بدهی چند ماهه برق خانه قطع شده است و زن به اداره برق مراجعه می‌کند.

در صحنه‌هایی از فیلم مردی را می‌بینیم که نگران وضعیت زن است که در انتها متوجه می‌شویم او همان شهید است که به چشم تماشاگر آمده است. کارگردان این فیلم داستانی برعهده محمد رضا پاینده مهر و به تهیه کنندگی مشترک محمد رضا پاینده مهر و عباس غلامی توسط تولید بسیج صدا و سیما مرکز قم ساخته شده است.

فیلم داستانی «شکوه» – سانس سوم

فیلم داستانی «شکوه» در زمان ۲ دقیقه با موضوع اربعین تولید شده و روایتگر داستان مادری است که بعد از خوابیدن فرزندانش از طریق تلفن همراه، شروع به درد و دل با کسی می کند و از دلتنگی های کودکانش می گوید. در آخر متوجه می‌شویم او با امام حسین علیه السلام صحبت می‌کرده است. کارگردان این فیلم داستانی محمد امین مداح الحسینی و تهیه کننده آن محسن مشرقی بوده که توسط رویش رسانه ساخته شده است.

فیلم داستانی «ریسه نامه» – سانس سوم

فیلم داستانی «ریسه نامه» دز مان ۷ دقیقه و با موضوع اقتصاد مقاومتی ساخته شده و بازگو کننده داستان گروهی است که برای آماده کردن میدان فردوسی برای مراسم همایش در روز‌های آینده، قصد ریسه کشیدن میدان را دارند. هر چه ریسه‌های نامرغوب و ارزان قیمت وارداتی را نصب می‌کنند، می‌افتند و می‌شکنند.

تا اینکه ریسه‌های ساخت ایران را وصل می‌کنند. این بار مجسمه ابوالقاسم فردوسی لبخند رضایت بخشی می‌زند و ریسه‌های ایرانی میدان فردوسی را زیباتر و ایرانی‌تر می‌کند. کارگردان این فیلم داستانی علی رحیمی و تهیه کننده آن مصطفی رضوانی بوده که در باشگاه فیلم سوره (گروه هنری کات) تولید شده است.

گفتنی است با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، براساس اعلام دبیرخانه جشنواره، از ۱۱ تا ۱۹ دی‌ماه، آثار منتخب جشنواره در بخش‌های «مستند»، «داستانی»، «ویانمایی»، «نماهنگ»، «فیلم ما» و «کلیپ و موشن‌گرافیک»، از طریق سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. تماشای این آثار که به مدت ۲۴ ساعت در سایت، نمایش داده می‌شود، بدون هزینه حق اشتراک و رایگان است و اینترنت مصرفی هم برای مخاطبان نیم‌بها حساب می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید