خانه خانه1-2 با سلبریتی غرب‌زده، اصلاح فرهنگ ممکن نیست!

با سلبریتی غرب‌زده، اصلاح فرهنگ ممکن نیست!

به گزارش راه‌نوشت، در مسئله‌ی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور و یک حرکت انقلابی لازم است.

البتّه حرکت انقلابی یعنی «حرکت خردمندانه و عاقلانه». معنای «انقلابی بودن» بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست. [حرکت] انقلابی باید باشد، بنیانی باید حرکت بشود، در عین حال برخاسته‌ی از اندیشه و حکمت باشد. فرهنگ واقعاً زیربنا است؛ خیلی از این خطاهایی که ما در بخش‌های مختلف انجام می‌دهیم، ناشی از فرهنگ حاکم بر ذهن ما است.

اگر ما اسراف داریم، اگر ما تقلید کورکورانه داریم، اگر ما سبک زندگی غلط داریم، اینها ناشی از مشکلات فرهنگی است؛ فرهنگِ حاکم بر ذهنها است که در عمل، این مشکلات را به وجود می‌آورد. زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافی‌گری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. در واقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهن‌ها مسلط است.

 ابزارهای فرهنگی از [قبیل] سینما و هنر و رسانه‌های صوتی و تصویری و امثال اینها را بایستی شکوفا کنید؛ مطبوعات و کتاب و امثال این‌ها ابزارهای فرهنگی هستند، باید به معنای واقعی کلمه اینها شکوفا بشوند …

این جملات بخشی از بیانات رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) در دیدار اخیر با رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت سیزدهم است. در این یادداشت به واکاوی این بخش از بیانات ایشان در قالب چند نکته می‌پردازیم:

1 –  مخاطب این بیانات هر چند در زمان ایراد سخنرانی، اعضای هیأت دولت سیزدهم بوده‌اند اما با انتشار عمومی متن سخنرانی هر یک از ما به تناسب اختیارات، وظیفه اجتماعی و تکلیف شرعی که به دوش داریم در این زمینه مسئول هستیم.

2 –  تصریح به وجود مشکل در ساختار فرهنگی کشور اشاره به درد بزرگی است که سال‌ها به طور موقت برخی مسئولین با استفاده از داروهایی به تسکین آن کمر همت بستند اما دردی که ریشه آن اصلاح و درمان نشود با قطع دارو عود می‌کند.

3 –  وقتی رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) از وجود مشکل سخن می‌گویند یعنی در این زمینه دغدغه مهمی دارند و تلاش همه ما و به ویژه مسئولین کشور در هر جایگاهی که هستند باید بر رفع این دغدغه متمرکز گردد. اگر به سبب این تلاش به فضل الهی لبخند رضایت بر چهره ولی فقیه بنشیند، کسب رضایت وجود مقدس حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم در پی آن نویدبخش همای سعادتی است که بر دوش انسان می‌نشیند.

4 –  رفع مشکل در ساختار فرهنگی کشور با حرکت معمولی، کند و به ویژه با ایده‌های غربی رخ نمی‌دهد وگرنه اشاره و تأکید رهبری بر لزوم حرکت و بازسازی انقلابی ضرورت نداشت. پرواضح است که حرکت انقلابی توسط جوانان انقلابی و مؤمن رقم می‌خورد و بنابراین مسئولین لیبرال و یا فرسوده که از عقل و اندیشه دینی برای پیش‌برد امور استفاده نمی‌کنند برای این تحول و اصلاح مناسب نیستند.

5 – برای فرهنگ حاکم بر ذهن آنان که مخاطب این بیانات هستند باید مصادیقی بیابند و سپس در عرصه‌های مختلف راهکار بازسازی و اصلاح را تدوین و به مسئولین ارائه نمایند. برای نمونه سبک زندگی غلط که اکنون یکی از مصادیق چالش‎برانگیز خود را در موضوع جمعیت نشان داده و اگر غفلت صورت بگیرد کشورمان به این سبب در تله جمعیتی گرفتار و به سرنوشت کشورهایی چون ژاپن و روسیه و مانند آنها دچار می‌شود چه ریشه‌ای دارد؟ جز این است که علاوه بر اهمیت مسائل اقتصادی، عمده مشکل در فرزندآوری به گره‎های ذهنی برمی‌گردد. شاید از خیلی‌ها بپرسید چرا فرزنددار نمی‎شوید بگویند پوشک و خلاصه هزینه بچه را چه کنیم اما همان‌ها اگر یک خودرو هدیه بگیرند هیچ‌گاه نخواهند گفت حالا خرج استهلاک و پول بنزین و روغن و غیره را چطور تأمین کنیم؟! این نشان می‌دهد که فرهنگ حاکم بر ذهن بنای غلطی داشته است. از این دست نمونه‎‌ها با یک فهرست بلندبالا به وسعت جمعیت کشورمان و مسائل مختلف مرتبط با سبک زندگی می‌توان اشاره کرد.

6 – اگر قرار است در عرصه فرهنگ یک بازسازی انقلابی صورت بگیرد به ابزارهای خوبی هم نیاز داریم که بتوان با استفاده از آن‌ها تحول را رقم زد. بدون شک، رسانه به‌طور کلی و سینما و هنر به‌طور خاص در کنار کتاب و مطبوعات در این زمینه نقش اساسی دارند.

7 –  با نگاهی به جریان تولید آثار سینمایی در کشورمان و با کنار گذاشتن چند مورد استثناء درمی‌یابیم نقشه راه و یک برنامه‎ هدفمند برای ایجاد تحول در سبک زندگی و کمک به بازسازی ساختار فرهنگ کشور وجود ندارد. اگر این برنامه وجود داشت باید روی پرده سینما و یا در شبکه نمایش خانگی آثاری به نمایش درمی‎آمد که ناظر به مشکلات فرهنگی باشد نه اینکه از خود، اثر ضدفرهنگی و تخریب بنیان‎ها را به جای بگذارد.

8 –  سوژه و ایده دغدغه‌مند از یک سو، فیلمنامه مؤثر و قوی از سوی دیگر در کنار جذابیت‎های رسانه‌ای باید محور برنامه‎ریزی فرهنگی در عرصه هنرهای تصویری باشد. تا زمانی که این مهم مورد توجه نباشد، آثار سینمایی و مجموعه‌های نمایش خانگی از دام ابتذال رها نخواهند شد.

9 –  برای تأثیرگذاری بر سبک زندگی و اصلاح انقلابی فرهنگ باید عناصری به میدان بیایند که خود آنان به سبک زندگی اسلامی-ایرانی معتقد باشند وگرنه نمایش گزاره‎‌های اسلامی به قلم افراد سکولار و لیبرال و یا توسط بازیگرانی که در زندگی شخصی مسیر ضد فرهنگ اسلامی را برگزیده و در فضای مجازی هم‌زمان یا پس از نمایش فیلم و سریال در معرض دید عموم قرار می‌گیرند جز اثر مخرب بر فرهنگ، فایده دیگری ندارد. خلاصه سخن اینکه امیدی به خیر سلبریتی‎های غرب‎زده که نیست، باید از شر تخریب فرهنگ توسط آنان برحذر بود!

10  –  تربیت و پرورش تهیه‎کننده، نویسنده، کارگردان و بازیگر و خلاصه عواملی که بتوانند با دید انقلابی و اسلامی جریان فرهنگ را به ریل اصلی بازگردانده و به بازسازی ساختار فرهنگی کشور کمک کنند یک ضرورت است. برای تحقق این هدف مطالبه‎گری و نقد منصفانه و عالمانه از سوی دغدغه‎مندان متخصص در قالب امر به معروف و نهی ازمنکر ضمن آنکه یک امر شرعی و مستوجب بهره‎مندی از ثواب اخروی است، به گسترش خواست عمومی برای تغییر جریان غلط فرهنگی و اصلاح آن کمک خواهد کرد.

نویسنده : دکتر محمد لطفی زاده

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید