خانه دسته‌بندی نشده با دیدن یک مستند از شهید آوینی ایده این فیلم به ذهنم...

با دیدن یک مستند از شهید آوینی ایده این فیلم به ذهنم رسید

اشاره: انیمیشن «رقص قاصدک» روایت آخرین روزهای زندگی شهید احمد کشوری است و آن چه که در آخرین عملیات بر وی گذشت.
وحید شاکری در ارتباط با این که چگونه به فکر ساختن انیمیشنی درباره شهید کشوری افتاد گفت: به نظرم آمد اگر ما در این فیلم بتوانیم ابعاد دیگر شخصیت شهید احمد کشوری را به نمایش بگذاریم قطعا برای مخاطبینی که شناخت محدودی از وی دارند جذابیت خواهد داشت.

کسی نمی‌دانست شهید کشوری نقاش و شاعر بوده

وی در ادامه افزود: ایده این فیلم با دیدن یک مستند توسط شهید مرتضی آوینی به ذهنم رسید. در آن جا لحظه‌ای فکر کردم که دینی دارم و باید با فردی همچون شهید احمد کشوری بیش از اینها آشنا شوم که در این مسیر مسائل جالبی را متوجه شدم، مانند این که وی صدای خوبی داشت نقاشی می‌کرد و شعر هم می‌گفت. وی علاوه بر روحیه جنگاوری که داشت روح بسیار لطیف و هنری را در خود پرورش داده بود. آشنا شدن با این مسائل قطعا برای مخاطبی که عادت دارد تا از شهدای ما مسائل یکنواخت را ببیند و بشنود جذاب خواهد بود.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های انیمیشن برای آموزش به کودکان

عسگری با بیان این مطلب که باید از جذابیت انیمیشن و همچنین در دسترس بودن آن برای زدن حرف‌هایی که دغدغه نظام است به درستی استفاده کنیم گفت: در این بازار شلوغی که مورد تهاجم فرهنگی توسط بیگانگان قرار گرفته‌ایم و آن ها نسلهای جدید ما را به آثار خودشان پیوند داده‌اند، می‌خواستم بزرگان و سرداران جنگ خود را معرفی کنیم و خوراک مناسبی را برای آنها تهیه ببینیم. برای نوجوانان و کودکان که با فیلمهای داستانی خیلی ارتباط برقرار نمی‌کنند و نمی‌توان برای آنها در آن قالب از جنگ و دفاع مقدس گفت، انیمیشن فضای بسیار مناسبی را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم از دغدغه‌های خودمان بگوییم و آنها را با اشخاصی که جانشان را برای حفظ این آب و خاک در طبق اخلاص گذاشته‌اند آشنا کنیم.

قدرت‌های بزرگ به دنبال اشاعه فرهنگ غیردینی خود در ایران هستند

وی این چنین ادامه داد: همه ما روزی کودک بودیم و نباید فراموش کنیم که چه چیزهایی برای ما جذابیت داشته‌اند. انیمیشن به لحاظ بصری به راحتی می تواند کودکان ما را جذب کند و اگر ما هوشیارانه عمل نکنیم این دشمنان ما هستند که این کار را انجام می‌دهند. کما این که در فضای جنگ نرم شاهد این اتفاق هستیم. کودکان ما مرد عنکبوتی و بتمن را بسیار بهتر از سرداران و بزرگان ما می‌شناسند. جشنواره عمار جایی است برای هوشیاری فیلمسازان و افرادی است که دغدغه انقلاب و ارزش‌های اسلامی دارند. باید در این محفل و جشنواره حمایت‌هایی به وجود بیاید تا فیلمساز بسیجی بتواند با فراغ بال در فضایی که امروز جنگ نرم نامیده می‌شود با دشمن مقابله کند. نباید فراموش کرد که افراد جامعه به رسانه‌های مختلفی دسترسی دارند و قدرت‌های سینمایی در دنیا به دنبال اشاعه فرهنگ غلط خود هستند.

بی‌مهری جشنواره‌های داخلی با آثار انقلابی

وی با انتقاد از دیگر جشنواره‌ها گفت: بنده همین انیمیشن را در برخی از جشنواره‌های داخلی فرستادم که با آن برخورد خوبی نشد نه از این جهت که به لحاظ کیفی آنرا بررسی نمایند با این نگاه که دیگر حوصله اینگونه فیلمها را ندارند. اما من امید و انگیزه خودم را از دست ندادم و در درونم گفتم که اگر ما انسانیت و شرف داشته باشیم نباید به سمتی برویم که مردان بزرگی که جان‌فشانی کرده‌اند را فراموش کنیم. بنده برای جشنواره فیلم نمی‌سازم اما خوشحالم که در جشنواه عمار جایی برای دیده شدن این فیلم ها و همچنین نقد آنها فراهم شده است.
شاکری با تاکید بر این که برخلاف آنچه که نمایان می‌کنند، فیلمساز بسیجی در عرصه سینما تنها است گفت: ما از آن جایی که مورد نقد دوستان به اصطلاح روشنفکر قرار می‌گیریم در فضای سینما احساس غربت داشته‌ایم این جشنواره باعث شد که خیال‌مان راحت شود که ماهم سر پناهی داریم تا حرفهایمان را بزنیم بی‌آنکه نگاه تند و تحقیرآمیزی به فیلمساز انقلابی شود.
نباید مستقیم‌ترین راه را انتخاب کنیم
این کارگردان با انتقاد از فیلمسازان انقلابی گفت: گله بنده از هم طیفها و همفکرهای خودم این است که چرا برای زدن حرف انقلابی و دادن شعارهایی که جزو ارزشهای ماست از مستقیم ترین شیوه استفاده می‌کنند؟ این باعث می‌شود تا مخاطب فیلمهای اینچنینی را رها کند و نبیند. باید ما هم هوشمندانه عمل کنیم و قواعد و چهار چوب سینما را بیش از پیش بشناسیم. اگر به فیلمهای خوبی که در سطح بین‌المللی ساخته می‌شوند نگاه کنیم متوجه خواهیم شد آنها حرفهای خود را در لایه‌های زیرین فیلم می‌زنند و به دنبال تاثیر غیرمستقیم بر مخاطب می‌باشند. آنها با زیرکی طیفهای مختلف سلیقه‌ای را با خود همراه می‌کنند و در نهایت بدون این که مخاطب عام به تحلیل خاصی برسد تاثیر فرهنگی خود را می‌گذارند. حاصل این نوع نگاه و فعالیت را می‌توان در فرهنگ خودمان دید که چقدر تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید