خانه گفت و گو ایجاد کلینیک برای تولید فیلم نامه های دفاع مقدسی/ برنامه های رئیس...

ایجاد کلینیک برای تولید فیلم نامه های دفاع مقدسی/ برنامه های رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح

به گزارش راه نوشت، سید محمد حسینی هدایت مجموعه فیلم و سریال روایت فتح را به عهده گرفته است و می گوید کلینیکی برای تولید فیلم نامه های دفاع مقدسی ایجاد خواهد کرد.

انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با سه دهه سابقه بی‌تردید یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های تشکیل‌شده در سینمای کشور است؛ انجمنی که سال ۱۳۷۰ برای حمایت از هنرمندان و سینمای دفاع مقدس جرقه تأسیسش زده شد و اکنون باسابقه ۳۰‌ساله یکی از مهم‌ترین و مؤثرین دستگاه‌های تصمیم‌گیر در حوزه سینماستبه تازگی نهمین مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با حکم رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح منصوب شد.

 سیدمحمد حسینی، منتقد و نویسنده سینما از جمله مدیران هنری در حوزه سینماست که علاوه بر مسئولیت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سکان هدایت مجموعه جدید گروه فیلم و سریال بنیاد فرهنگی روایت فتح را نیز بر عهده گرفته است.

متن مصاحبه او را در زیر دنبال بفرمایید:

وظیفه و مأموریت گروه فیلم و سریال بنیاد روایت فتح

طبق صحبت‌ها و جلساتی که صورت گرفت، مقرر شده است ان‌شاءالله به سمت تولید سریال‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز پیش برویم، البته در سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده مانند سریال «کیمیا» که یکی از آثار بسیار خوب و برجسته در حوزه انقلاب اسلامی است، اما نگاه‌مان این است که بعضی از موضوعات دفاع مقدس نیاز به پرداخت سریالی دارند و نمی‌توان آن‌ها را در قالب آثار سینمایی تولید کرد و سعی می‌کنیم برخی از آثار ناظر بر سیما و البته در نمایش خانگی منتشر شود.

امیدواریم بتوانیم سبد نمایش خانگی را متنوع کنیم، به خصوص اینکه بعضی از مطالبات ویژه و خاص بحران‌های تاریخی در دل داستان‌های دراماتیکی و عاشقانه هستند که نیازمند کمک و جسارت نهادهای مانند انجمن سینما می‌باشند، از این رو بخش سریال‌سازی ما در ارتباط ارگانیک با صداوسیما و بخش نمایش خانگی به فعالیت خودش خواهد پرداخت و ان‌شاءالله بخش پویایی در سال‌های آینده خواهد بود.

الویت های این سازمان


از نقاط ضعف سال‌های اخیر موضوع فیلمنامه و متن آثار سینمای دفاع مقدس است که ان‌شاءالله در دوره اخیر کلینیکی را ایجاد خواهیم کرد که به فیلمنامه‌های دفاع مقدس خدمات‌رسانی رایگان صورت گیرد که حال یا در انجمن سینمای دفاع مقدس یا در نهادهای دیگری خلق‌شده از آن‌ها حمایت شود، البته برخوردمان نه به‌صورت سلبی و رد و قبول بلکه به صورت حمایتی و کمک کردن برای ارتقای سطح متونی است که به صورت عام در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بناست در اتمسفر سینمای ایران تولید شود، برای همین یکی از بخش‌های مهمی که در این دوره حضور خواهد داشت، مستقیماً به فیلمنامه و به اصلاح، ارتقا و کمک به شکل‌گیری فیلمنامه قدرتمند در اتمسفر سینمای ایران خواهد پرداخت.

ارتقا و ارتباط سینمای دفاع مقدس در حوزه بین‌الملل

یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که در شکل‌دهی جریان سینمای دفاع مقدس وجود دارد، گران‌قیمت بودن فیلم‌های دفاع مقدسی است، به عنوان مثال هزینه تولید یک فیلم آپارتمانی حدود ۲۰ میلیارد تومان است که با شرایط موجود سینما قادر نیستند پول‌های خود را برگردانند، دلیلش هم این است که گیشه سینمای ایران با بالاترین راندمان هم سقفش حدود ۴۰ میلیارد می‌شود و وقتی به این سقف نگاه شود، قطعاً در گیشه بازگشت یک‌سوم را هم ندارد.

حال تصور کنید این فیلم در فضای دفاع مقدس هم باشد، با تعداد پرده‌های محدود و میزان فروش متوجه می‌شویم که در ضرر است! پس ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به گستردگی بازار نگاه کنیم. نکته مهم اینکه سینمای دفاع مقدس برخلاف سینمای هنری و اجتماعی چندان وجه کارکردی در جشنواره‌های دنیا ندارد.

راهکار ها

از طرفی این سینما به شدت سینمای مردم‌گرایی است، می‌توان به گیشه در سطح بین‌الملل فکر کرد و به نظرم وجهی از کمک انجمن سینمای دفاع مقدس به هنرمندان این حوزه آن است که تمام تلاشمان را انجام دهیم تا برای آثار دفاع مقدس بازاریابی بین‌المللی انجام دهیم که لااقل در منطقه و کشورهای مقاومت رنگ پرده را به صورت کاملاً حرفه‌ای ببینند.

ما باید با برخی کشورها مانند روسیه و چین به موضوعات مشترک فکر کنیم. به نظرم بخش بین‌الملل می‌تواند فضای تجاری‌سازی و پیوست تجاری آثار دفاع مقدس را منطقی کند و بسته تشویقی جدی‌ای باشد تا دوباره این ژانر باصلابت در سطح انقلاب اسلامی حضور جدی داشته باشد.


جشنواره فیلم مقاومت


ان‌شاءالله از دوره هفدهم رویکرد ما ناظر بر بازار خواهد بود و جشنواره تبدیل به یک رخداد هنری شود که در دلش بازار پرشوری را تعریف و این بازار زمینه فروش جدی آثار دفاع مقدس ایجاد کند، به دیگر سخن اینکه، جشنواره تکمیل‌کننده پازل بخش بین‌الملل و بخش تولید خواهد بود و ناظر بر این فضا و تشویق کنشگران اصلی عرصه دفاع مقدس باشد.

پشتیبانی از پیشکسوتان حوزه سینما


موضوع پیشکسوتان دفاع مقدس موضوعی است که در فرهنگ و نوع نگاه در جنگ و تفکر شیعی شکل گرفته و وام‌دار عاشوراست و به نحوی می‌توان گفت از آغاز و شکل‌گیری جریان عناصر کلی مانند حماسه شکست که در ذائقه سینمای جنگ دنیا قابل‌فهم نبوده و می‌توان گفت آغازگر این جریان در سینمای جنگ دنیا، سینمای دفاع مقدس و پیشکسوتان این عرصه هستند که توانستند طعم سیرورت را در سینمای جنگ به ما بچشانند و بعضی از مؤلفه‌های سینمای جنگ دنیا را تغییر دهند.

به نظرم در حوزه حمایت از پیشکسوتان تنها صحبتی که می‌توان داشت این است که تمام تلاشمان را انجام خواهیم داد در همان مسیری که دوستان ریل‌گذاری کرده‌اند، حرکت کنیم و در طول مسیر از راهنمایی‌شان بهره لازم را ببریم. در واقع باید فضا را بسته نکنیم و تمام تلاشمان را بکنیم که تمامی عزیزانی را که دل در گرو سرباز وطن به‌مثابه همان تعریفی که فردوسی کرده‌اند، یاری کنیم.

تولید بیش از ۳۰ فیلم سینمایی


طرحی در انجمن و بنیاد فرهنگی روایت فتح آماده و با استان‌ها نیز مطرح شده است. این طرح مبنی بر بزرگداشت و اعزاز انسان‌هایی است که کنشگران اصلی عرصه مقاومت و دفاع مقدس هستند. ما طی مکاتبه‌ای که با استان‌ها داشته‌ایم از آن‌ها خواسته‌ایم این افراد را به ما معرفی کنند و ما به عنوان متولی کار ارائه دهنده خدمات این حرفه باشیم که خوشبختانه بعضی از مراحل به خوبی پیش رفته است و در حال تلاش هستیم تمام استان‌ها را فعال کنیم، البته کار بسیار سختی است، اما من ایمان دارم که استعدادهای ناشناخته فراوانی در سراسر کشور وجود دارد و ما نیازمند این هستیم که این فرهنگ فیلمسازی در حوزه دفاع مقدس را بسط و گسترش دهیم.

منبع: روزنامه جوان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید