خانه خانه2 وزیر فرهنگ و ارشاد با دبیر کل حزب‌الله لبنان دیدار کرد /...

وزیر فرهنگ و ارشاد با دبیر کل حزب‌الله لبنان دیدار کرد / اسماعیلی: این دیدار شیرین ترین بخش سفر به لبنان بود

به گزارش راه نوشت، محمدمهدی اسماعیلی که برای سفری کاری به لبنان رفته است، در میان دیدار با مسؤولان و شرکت در برنامه‌های هفته فرهنگی، با «سید مقاومت» دیدار و آن را شیرین‌ترین بخش این سفر عنوان کرد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی اعلام کرد که به دیدار سیدحسن نصرالله رفته است. او با انتشار تصویر دیدار با سیدحسن نصرالله نوشت: دیدار و گفت‌وگو با سید مقاومت، شیرین‌ترین بخش سفر به لبنان بود.

اسماعیلی همچنین در آیین سی‌امین سالروز شهادت سیدعباس موسوی با عنوان «سید شهدای ما؛ اندیشه و سیره» که با سخنرانی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان آغاز شد، گفت:«پیروزی‌های بزرگ جبهه مقاومت مرهون صبر، مجاهدت و خون پاک شهید موسوی است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت کنونی منطقه و جبهه مقاومت گفت:«سنگ بنایی که شهید موسوی و دیگر شهدای جبهه مقاومت گذاشتند، برکات زیادی را به همراه داشت و ذره‌ای از اراده و عزم مجاهدان فی‌سبیل‌الله کاسته نشد که نمونه بارز آن سردار دل‌ها شهید حاج‌قاسم سلیمانی بود که برای دفاع از مظلومان منطقه بدون در نظر گرفتن مذهب و آیین مظلومان و ستمدیدگان از جریان تکفیر و استکبار، تا پای جان ایستاد و خون پاکش را نثار مکتب سرخ حسینی کرد.»

ظرفیت های ایران و لبنان در راستای هم قرار گیرد

 محمدمهدی اسماعیلی همچنین روز گذشته در دیدار با شخصیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای لبنان، با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر، دو ملت را به هم پیوند می‌دهد، گفت:«تمدن چند هزار ساله ایران و لبنان، اماکن و مناسبات فرهنگی و هنری نشانه این ادعاست.»

رئیس شورای هنر همچنین با چشمگیر خواندن ظرفیت‌های فرهنگی و هنری ایران و لبنان تاکید کرد:«بر این باوریم اگر این ظرفیت‌ها در راستای هم قرار گیرد مردم ۲ کشور و منطقه بدون تردید از ثمرات آن بیشتر استفاده و بهره می‌برند.»

این عضو کابینه در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح رویکرد دولت در عرصه فرهنگ و هنر اظهار داشت:«دولت جدید اهتمام ویژه‌ای به حوزه فرهنگ به خاطر رویکرد انقلاب اسلامی که فرهنگی است و هم به خاطر شخصیت فرهنگی رئیس‌جمهور کشورمان که هم استاد دانشگاه و حوزه و هم یک چهره فرهنگی شاخص است که در زمان تولیت آستان قدس رضوی مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را توسعه بخشید، دارد.»

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ، فعالان فرهنگی لبنانی در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت فرهنگی اهل سنت در ایران گفت:«در ایران تعاملات بسیار خوبی با هم داریم. خودم با بزرگان اهل سنت جلسه داشتم و مشکلات آنها را پیگیری می‌کنم. در ایران عزیز ما، برادران و خواهران اهل سنت دوشادوش هموطنان شیعه، در اعتلای وطن کوشا هستند.»

در رساندن دستاورد هایمان مشکل داریم

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت عدم ارائه چهره صحیح و جامع از فضای فکری و فرهنگی ایران در دنیا تصریح کرد:«قبول دارم که در رساندن دستاوردهای‌مان مشکل داریم اما شبکه مخرب رسانه‌ای در خارج از کشور سعی در وارونه جلوه دادن واقعیت و ارائه چهره منفی از جمهوری اسلامی دارد.»

به گفته وی، دشمن فضای آزاد گفت‌وگو در کشور را تحریف می‌کند. رسانه‌ها آزادانه صحبت می‌کنند اما دستگاه‌های تبلیغاتی معاندان آن را انکار می‌کنند.

 وی درباره وضعیت زنان نیز توضیح داد:«تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۰ درصد بانوان سواد خواندن و نوشتن داشتند اما اکنون میزان فارغ‌التحصیلان مقاطع تکمیلی تحصیلی به میزان ۶۰ درصد متعلق به زنان است.»

احترام به تمام مذاهب

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مهم‌ترین هدف‌گذاری‌های نظام با تصریح رهبر معظم انقلاب را احترام به همه مذاهب در مناسبات منطقه‌ای عنوان کرد و گفت:«جمهوری اسلامی ایران در داخل و منطقه نیز به دموکراسی و دخالت مردم در اداره جامعه اعتقاد جدی دارد. به گفته وی، اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی و رهبران انقلاب معتقد به احترام به آرای مردم در اداره جوامع است و از این منظر راه‌‌حل حقیقی مساله فلسطین را در مراجعه به آرای ساکنان اصیل فلسطینی می‌داند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تعاملات مشترک با لبنان نیز یادآور شد:«لبنان همیشه جایگاه ممتازی بین مردم ایران داشته و دارد، از این رو همزیستی مسالمت‌آمیز در این کشور بین اقوام و مذاهب مثال‌زدنی است.»

وی افزود:«اندیشمندان ایرانی، لبنان را جامعه پیشرو در اندیشه و فکر می‌دانند. حزب‌الله لبنان به عنوان قله مقاومت منطقه، امروز فعالیت‌های گسترده فرهنگی را در دستور کار دارد. به همین دلیل نخستین هفته فرهنگی دولت جدید را در لبنان برگزار کردیم و این کشور، مقصد اول دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد هفته فرهنگی لبنان در ایران نیز بزودی برگزار شود.»

منبع: روزنامه وطن امروز

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید