خانه دسته‌بندی نشده از نکبت این تمدن، خیانت و جیره خوری محشر کرده / ادای...

از نکبت این تمدن، خیانت و جیره خوری محشر کرده / ادای دین‌های سینما به رییسعلی دلواری

«از نکبت این تمدن، خیانت و جیره خوری محشر کرده»

این جمله رییس علی دلواری در صحنه‌ای از سریال تلویزیونی دلیران تنگستان ساخته مرحوم همایون شهنواز است، او در این صحنه که در ویدئوی این پست ملاحظه می کنید، با کنایه و سپس عصبانیت خطاب به واسموس آلمانی می گوید:

«فرنگیا اومدن، اومدن که ما می خواهیم تمدن تازه را رواج بدیم، حالا از نکبت این تمدن، خیانت، نفاق، دشمنی، برادرکشی، جیره خوری محشر کرده،. دیگه توی خونه ها هم ریشه دوانده، بدتر هم میشه»

جملات رییسعلی در آن زمان و در آستانه ورود تمدن غرب، انگار ریشه یابی معضلات و نابهنجاری هایی است که امروز در بخشی از جامعه شاهد هستیم، خیانت و دزدی و ارتشا و اختلاس و انواع و اقسام رذایل اخلاقی که به دلیل ورود و گسترش زندگی مادی گرایانه و مصرف زدگی و حرص و طمع، جایگزین سبک زندگی ایرانی اسلامی شد که براساس تقوی و قناعت و معنویت و صدقه و کمک به هم نوع و صدها خصوصیت و آیین حسنه استوار بود.

رییسعلی خشمگین است که آن صفات رذیله در خانه ها و میان اعضای خانواده ها هم نفوذ کرده و بدتر از این هم می شود ،

چنانچه امروز در اقشاری از جامعه شاهدیم و در میان قشرهای دیگر نیز وسعت نفوذ این تمدن نکبت زده را از طریق امواج رسانه ای و شبکه های مجازی و سایر عناصر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی مانند مد و لباس و دیگر زرق و برق های مادیت تمدن غرب شاهدیم.

نقش واسموس را در این سریال ، منوچهر آذر در سنین جوانی بازی کرده که نسل امروز او را که مسن شده، در فیلم های اخراجی های 1 و 2 به نقش میرزا دیده اند.

تیتراژ سریال را هم که بخشی از آن را مشاهده می کنید، کار منوچهر اولیایی و داوود یوسفیان تدوینگران آن است و یکی از مفاهیم مجموعه «دلیران تنگستان» را بیان می کند که هر شهیدی بر خاک افتد ، به جایش دو مبارز و جنگجو بر می خیزند.

در بخش دیگری از این سریال و در صحنه شهادت رییسعلی دلواری، رییسعلی می گوید «آهای …. انگلیسی ! تو با من طرفی… د بیا بیرون لعنتی»

در این صحنه پس از آنکه رییس علی در کمین ارتش انگلیس می افتد، با آنها درگیر می شود. اما او می بیند اغلب سربازانی که به عنوان نظامی انگلیسی بر خاک می افتند، هندی هستند و افسران انگلیسی خود را پشت سربازان هندی پنهان کرده و هندی ها را مانند گوشت دم توپ به جلو می فرستند.

اینجاست که رییس علی برخاسته و با فریادی از عمق جان، افسر انگلیسی را به مصاف می خواند.

این همواره روش استعمار و انگلیسی ها بوده که از ملت ها و مردم سرزمین های دیگر برای مطامع استعماری خود بهره بگیرد. چه در میدان جنگ سخت و چه در عرصه جنگ نرم و رسانه ای.

بازیگر نقش رییس علی در مجموعه «دلیران تنگستان»، مرحوم محمود جوهری بود که در همان روزهای پس از تولید سریال و پیش از نمایش آن، در تصادف اتومبیل به همراه همسرش کشته شد.

شما مخاطبان جهت آشنایی بیشتر با شخصیت رییسعلی دلواری می توانید به سایت عماریار سر بزنید و به تماشای مستند مرد دلواری بنشینید.

همچنین یکی دیگر از مستندهای موجود با موضوع مبارزه با استکبار و استبداد مستند «مجتهد لاری» است که روایتگر زندگی مجتهد لاری عالم شیرازی که پس از تحصیل در نجف به ایران برمی گردد و قیامی را بر ای مبارزه با استبداد و ظلم در دوران مشروطه رهبری می کند و سیره حکومت اسلامی را تبلیغ می کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید