خانه خانه1-2 راه و رسم شهیدانه زیستن جوان دهه هفتادی / از مسجد الزهرای...

راه و رسم شهیدانه زیستن جوان دهه هفتادی / از مسجد الزهرای سمنان تا افق حلب

به گزارش راه‌نوشت، مستند «تا افق حلب» به کارگردانی علی پاجانی روایت‌هایی از زندگی شهید عباس دانشگر از دوران کودکی تا زمان شهادت را به تصویر می‌کشد.

شروع مستند با تصاویر آرشیوی از شهید است و بعد مصاحبه با خانواده و دوستان او شروع می‌شود.

مستند هم به دوران کودکی و نوجوانی شهید عباس دانشگر پرداخته و از علاقه عباس به قرآن و نماز و تاثیر مسجد در تربیت او می‌گوید و هم به دوران دانشجویی شهید ورود می‌کند و رابطه‌اش با دوستان و اساتید را به تصویر می‌کشد.

«تا افق حلب» توانسته به خوبی سخت‌کوشی و پشتکار عباس را با استفاده از تصاویر آموزشی از شهید و توضیحات اساتیدش به نمایش بگذارد.

 ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری ویژگی دیگر شهید است که مصاحبه‌های کوتاه اما عمیق و با‌کیفیت توانسته‌اند آن را بازنمایانند و به هدف معرفی شهید دست یابند.

مستند «تا افق حلب» نشانمان می‌دهد که یک جوان معمولی دهه هفتادی هم می‌تواند با مطالعه و تلاش به جایگاهی فکری برسد که به سردار اباذری جانشین دانشگاه امام حسین (ع) مشورت بدهد و در راه تعلیم و تربیت خود و دوستانش دغدغه‌مند باشد.

مستند پویا و پر محتوا است و کارگردان به خوبی توانسته با پی در پی تغییر دادن تصاویر، مستند را از کلافه‌کنندگی و خسته‌کنندگی خارج کند.

هرچند بخش دانشگاه تا شهادت عباس در مستند پررنگ‌تر از دیگر زوایای زندگی اوست و در جاهایی موضوع دچار تشتت می‌شود، اما مستند از لحاظ کیفیت محتوا و تصاویر و صوت‌ها خوب تولید شده است و استفاده بجا از تصاویر آرشیوی و خاطره‌انگیز از شهید، مستند را در اذهان ماندگار می‌کند.

نشان دادن جملات کلیدی سردار اباذری در مورد عباس دانشگر و نمایش تلاش و دغدغه‌مندی شهید، برای جوانان و نوجوانان و افراد معمولی جامعه ایجاد انگیزه می‌کند که دیگران نیز می‌توانند با شناسایی و استفاده از فرصت‌ها موجبات رشد و شکوفایی فکری و عقلی و شخصیتی خود را فراهم آورند؛ چیزی که شهید عباس دانشگر با تمام وجود برایش وقت گذاشت و از فرصت‌هایش نهایت استفاده را کرد.

«تا افق حلب» شهیدی را در قاب تصویر نشان می‌دهد که توانست جوان مومن انقلابی باشد.

نویسنده: پگاه پرهون

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید