خانه خانه1-3 ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند

ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند

به گزارش راه‌نوشت، زورگویان جهان همواره با دو سلاح توامان کار خود را پیش برده اند؛ یکی ظلم به مردمان و چپاول داشته‌های آن ها و دیگری بازوی رسانه ای که مورد اول را تلطیف کند یا حتی وارونه نشان دهد و به تعبیر رهبر انقلاب جای جلاد و شهید را عوض کند.

آزادگان جویای حقیقت اما همواره سد راه اینان شده اند و تلاش کرده اند ماسک رسانه ای غرب را از صورت او بردارند تا چهره کریه اش را به جهانیان بازنمایانند و از این طریق مردمان جهان را به داد مظلومان برسانند.

همچنان که شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی، به دنبال کشف حقیقت و نمایش آن به جهانیان از آمریکا به فلسطین بازگشت و آن قدر در این راه موفق بود که جلوی چشم همگان مورد اصابت مستقیم گلوله صهیونیست ها قرار گرفت. شیرین ابوعاقله را همان گلوله هایی هدف قرار دادند که سال ها بی‌رحمی‌شان را فریاد زده بود.

و همچنان که ما هنوز سوگوار مرگ عزیز رسانه‌ای‌مان حاج نادر طالب‌زاده هستیم و همچنان که افرادی مثل مرحوم سلحشور را ترور کردند؛ غافل از این که با وجود تکرار مکررمعلم روزگار، هیچ گاه نمی فهمند که همین قطره قطره های خون تبدیل به سیلی می شود که دودمانشان را بر باد خواهد داد.

و همچنان که همواره چنین روح های بزرگی در کالبدهای مختلف درخشیده اند که در ادامه به معرفی چند مستند در رابطه با این افراد می پردازیم:

مستند کوثر؛ پا به پای یکی از مشهورترین زنان رسانه ای جهان عرب

مستند «کوثر» درباره کوثر بشراوی مجری و خبرنگار تونسی و از مشهورترین اصحاب رسانه جهان عرب است.
زندگی او با تجربه کردن تفکرات مختلف همراه بوده و او را تا رسیدن به حقیقت، دچار فراز و نشیب های فراوانی کرده است. وی به کاروان بین المللی زائران صلح سوریه می پیوندد و مانند رهگذری دردآشنا صلح را در کوچه پس کوچه های سوریه دنبال می کند.

ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند
مستند « کوثر »

مستند خاطرات خبرنگار جنگ؛ خبرنگاری که جوانان زیادی را از دست داعش نجات داد

مستند «خاطرات خبرنگار جنگ»، تصویر تلاش عالیه الجبوری (ام‌قصی)، بانوی اهل تسنن، است که در زمان قتل‌عام نیروهای داعش در پایگاه هوایی اسپایکر، توانست  ۵۸ جوان شیعه را از چنگال داعش نجات بدهد.

این مستند ۷۰ دقیقه‌ای ظلم داعش در منطقه را به تصویر می‌کشد.

ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند
مستند « خاطرات خبرنگار جنگ »

مستند زنانی با گوشواره های باروتی؛ روایتی از زنان داعشی

مستند «زنانی با گوشواره های باروتی»، روایتی است از زنان داعشی حاضر در کمپ‌های سازمان ملل که همسرانشان در جنگ یا کشته شده‌اند یا فرار کرده‌اند.

در این مستند، زنان، نالان و پشیمان نیستند و داعش را موجودی خوب دانسته و از رفتن آن‌ها راضی نبوده‌اند.

ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند
مستند « زنانی با گوشواره های باروتی »

مستند زنانی با گوشواره های باروتی در جشنواره سینما حقیقت برنده جایزه بهترین فیلم بین‌الملل، بهترین کارگردانی در بخش فیلم بلند، بهترین کارگردانی در بخش آوینی و بهترین صدا گردید. همچنین حضور در جشنواره فیلم فجر 96، حضور در جشنواره لوکارنو، برنده دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران جشنواره ملینیوم بلژیک، کاندید جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره لایپزیگ آلمان، حضور در جشنواره پراگ، برنده جایزه اصلی جشنواره signes de nuit  در پاریس از دیگر افتخارات این فیلم است.

مستند رویای ایرانی؛ در آرزوی دیدار با رهبر ایران

هر انسانی رویایی دارد. بعضی از افراد در حسرت رویای خودشان هستند و بعضی که به آن رویا دست یافته اند، از آن متنفرند.

مستند «رویای ایرانی» رویای خبرنگار آمریکایی را نشان می دهد که رویای دیدن مقام معظم رهبری را دارد و به‌خاطر همین به ایران سفر می کند. خبرنگار آمریکایی آمده تا نویسنده نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی را از نزدیک ببیند.

او در بین مستند با بعضی از رسم و رسومات ایران مواجه می‌شود و از بعضی از آداب و رسوم تعجب می‌کند.  او درباره موضوعاتی مانند مذاکرات هسته‌ای ، رابطه ایران و آمریکا، فرهنگ و هنر ایران، اختلاف طبقاتی مردم ایران و نظر مردم در مورد آمریکا و زندگی در آن نیز صحبت می‌کند.

ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند
مستند « رویای ایرانی »

مستند «مستند ناتمام»؛ اولین مستندسازان ایرانی که به روایت داعش می‌پردازند

«مستند ناتمام» روایتگر روزهای نخست به وجود آمدن داعش در سوریه و رسالتی است که شهید هادی باغبانی و همکارانش بر دوش خود احساس کردند. آن‌ها به ‌عنوان اولین گروه مستندساز به سوریه می‌روند تا نشان دهند چگونه بسیاری از مردم اسیر پروپاگاندای رسانه‌های استکباری می‌شوند و از حقیقت فتنه‌ای که در کشورشان آغاز شده، دور مانده‌اند.

ابوعاقله ها تمام نمی‌شوند / خبرنگاران در بحران‌ها چگونه روایت می‌کنند
مستند « مستند ناتمام »

نویسنده: راضیه یگانه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید