خانه خانه3 آن طور که می گویند تاریک نیست - یادداشتی بر موشن کمیک...

آن طور که می گویند تاریک نیست – یادداشتی بر موشن کمیک «خاطرات پیشرفت – پنجه کربنی»

تصور کنید در اتاقی که هیچ روزنه ای جهت نفوذ نور ندارد، نشسته اید و از شما می پرسند چه می بینید. احتمالا توضیح شما این باشد: همه جا و همه چیز سیاه است و جز سیاهی نمی بینم. اما اگر روزنه های تابش نور را یکی یکی باز کنند خواهید فهمید که آن جا، آن طور که توصیف کردید نبوده و با جلوگیری از حضور نور، سبب وارونه جلوه کردن حقایق در ذهن شما شده اند.

موشن کمیک های «خاطرات پیشرفت» از جنس همان نور اند و آمده اند تا پرده های ناامیدی و عدم خودباوری را از روی جهان ذهن ما بردارند تا نور حقایق سره را از ناسره جدا کند و گرمای آن، تن مان را به جنبش و تکاپو وادارد.

گروه خوش ذوق سازنده ی اثر، داستان های جذاب «ما توانستیم» را به قالب تصویر درآورده اند تا زیبایی آن را دو چندان به ما بچشانند.

«پنجه کربنی» که از سری موشن کمیک های خاطرات پیشرفت است، بخشی از زندگی دو مهندس مبتکر و جوان ایرانی را به نمایش گذاشته که در آن تصمیم گرفته اند دست بر زانو بگذارند و بلند شوند.

همزمان با فارغ‌التحصیلی این دو جوان، آمریکا تجهیزات حرکتی معلولان را تحریم می کند. این دو ایرانی، کفش آهنین می پوشند و در مسیر حل این مسئله از رو نمی روند تا جایی که نه تنها کشور را در این صنعت بی نیاز می کنند بلکه مورد توجه شرکت های خارجی قرار می گیرند و از صادرکننده های این محصول می شوند.

در کنار روایت این داستان، مسئولان خسته ای روایت می شوند که نتوانستند در عزم جدی آن ها رسوخ کنند و قهرمانانی در رشته های مختلف ورزشی که این مسیر را هموارتر کردند.

در آخرین صحنه، وقتی تصاویر گرافیکی جای خود را به عکس دو مهندس خلاق در کنار یکی از کودکان عضو تیم دو و میدانی معلولان می دهند، رنگ واقعیت تصاویر گرافیکی قبل را پربارتر می کند. این موشن کمیک زیبا که با صدای پرانرژی و شیرین یکی از این دو جوان روایت می شود چای قند پهلویی است که برای رفع خستگی های روح، عجیب خوردن دارد.

گفتنی است، پنجه های کربنی تازه ترین قسمت از موشن گرافیک «قصه های پیشرفت»، با موضوع تاریخ شفاهی پیشرفت در سال جهش تولید با هدف معرفی مجموعه‌هایی که سبب خودکفایی کشور در تولید محصولاتی با فن‌آوری بالا شده‌اند، تولید شده و به صورت سریالی منتشر می شود.

نویسنده : راضیه یگانه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید