خانه خانه1-3 «آغازگر یک پایان»؛ روایت نابغه دوران / آیت‌الله محمدباقر صدر در آینه...

«آغازگر یک پایان»؛ روایت نابغه دوران / آیت‌الله محمدباقر صدر در آینه مستند

به گزارش راه‌نوشت، «فلسفتنا» و «اقتصادنا» دو کتابی هستند که یاد شهید آیت الله سید محمد باقر صدر را در ذهن زنده می‌کنند. تالیفاتی که این نابغه دوران، قبل از ۳۰ سالگی نوشت و خیلی زود به شهرت رسید.

مستند «آغازگر یک پایان» در ۴ قسمت به زندگی و زمانه شهید صدر پرداخته است؛ تنها کسی که پس از شهادتش، امام خمینی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

فردی که برخلاف معمول و به دلیل نبوغی که داشت، در ۱۸ سالگی درس خارج می‌گفت و بعد از بلوغ نیز یا از کسی تقلید نکرده بود – مجتهد بود – یا به احتیاط عمل می‌کرد.

در این مستند از مجاهدت‌ها و مبارزات شهید صدر با رژیم بعث عراق و دغدغه تشکیل حکومت اسلامی تا کمک به تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آمده است.

روایت شکنجه‌ها از یک سو و بیان خاطرات از سوی شاگردان و نزدیکان این عالم بزرگ از سوی دیگر، مستند یادشده را دیدنی‌تر ساخته است.

گفت‌وگو با ماموران دفن این سید شهید و روایت جابجایی چندباره پیکر مطهر او نیز از دیگر نکات جالب مستند است.

سالروز سقوط صدام همزمان با سالگرد شهید صدر بود و مستند به درستی آغازگر یک پایان یعنی پایان رژیم بعث نام گرفته است.

در این مستند هرچند به نبوغ علمی شهید صدر اشاره شده اما تحول‌خواهی وی در آموزش دروس حوزوی مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است.

تماشای این مستند به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید محمد باقر صدر همراه با آرزوی علو درجات برای آن مجاهد شهید لطف مضاعف خواهد داشت.

جهت تماشای مستند «آغازگر یک پایان» می‌توانید به سایت Ammaryar.ir مراجعه یا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: محمد لطفی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید