خانه یادداشت آسیب شناسی بانکداری اسلامی در نگاه مستند چرا و چگونه - نادر...

آسیب شناسی بانکداری اسلامی در نگاه مستند چرا و چگونه – نادر طالب زاده روایت می کند

به گزارش سایت راه نوشت، نادر طالب زاده، در یادداشتی درباره مستند «فاکتور صوری» مستندی که به موضوع بانکداری اسلامی می پردازد به آسیب شناسی چرایی و چگونگی پرداخت مقوله بانکداری اسلامی در سینما و مستند پرداخته است.

در ادامه یادداشت نادر طالب زاده درباره مستند «فاکتور صوری» را می خوانیم:

«فاکتور صوری»، مستندی تأثیرگذار و دارای ساختاری مناسب است که امکان پخش تلویزیونی نیز دارد و باید با ایجاد بحث و گفتگو حول آن، موضوع بانک در مطالبه نظام قرار گیرد.»

یکی از مزیت‌های فیلم امکان پخش تلویزیونی آن است و باید با ایجاد بحث و گفتگو حول آن، موضوع بانک در مطالبه نظام قرار گیرد.»

«فاکتور صوری» مستندی تأثیرگذار و دارای ساختاری مناسب است، برای کار اول باید گفت ​کار تلویزیونی قابل قبول و تاثیرگذاری است. چون موضوع آن، موضوع حساسی است.

«فیلم علی رغم ریتم و شتاب آرام، ساختار خوبی دارد و برای کسانی که در بدنه تلویزیون نبودند و این کار را انجام دادند، ستودنی است.»

«موضوع بانک باید در مطالبه نظام قرار گیرد، وضعیت بانک همچون فردی سرطانی است که اگر امروز تومور را استخراج کنیم، قابل علاج است والا دیر می‌شود. لذا باید بر طبق سخنان امام(ره) و رهبری، به مطالبه علماء، فضلا و مردم تبدیل شود.»

«یکی از مزیت‌های فیلم امکان پخش تلویزیونی آن است، اگر اثری می‌ساختید که نمی‌شد در صداوسیما پخش کرد، باز هم خوب بود.»

«گاهی اوقات کاری را نمی‌شود پخش کرد، اما این قدر دست به دست می‌شود و درموردش مطلب و مقاله می‌نویسند که آن نیز اثرگذار خواهد شد و جوسازی می‌کند. ولی شما کاری انجام دادید که می‌شود پخش کرد.»

«باید پیرامون آن حاشیه و جلساتی برگزار کرد. افرادی را دعوت کرد تا در مورد موضوع اصلی صحبت کنند. اینکه چرا باید در فیلم از دوربین مخفی استفاده کرد؟ چرا نباید بتوان مجوز تصویربرداری از بانک گرفت؟ و مطالبات مردم از بانکداری که بسیار مهم است. مباحثی این چنین را می‌توان در حاشیه فیلم پیش رفت تا آگاهی عمومی ایجاد شود.»

پیشنهاد من ایجاد یک آلترناتیو در کنار مستند برای مقایسه مردم است، این اقدام می‌تواند نکته‌ای جالب و تأثیرگذار باشد. از همه مهم‌تر تصویر کلی‌ای است که فیلم نشان می‌دهد؛ کمی که پیش بروید زبان‌ها تند و تیزتر می‌شود. الان زبان فیلم مبهم است. اشکال هم ندارد. بگذارید همین تراش‌ها باشد. اما در مرحله بعدی باید به اجتهادی برسید که بگویید اشکال بانک این است. این ساختار باید به لحاظ اجرایی عوض شود.»

«اینکه ۴۰ دقیقه وقت تلویزیون را پر کنید تا به سیستم بانکی کشور ایراد بگیرید، خود به خود دراماتیک است؛ مثل اینکه شما موفق بشوید به المپیک بروید. این اصل قضیه است. حالا چه مدال بیاورید و چه نیاورید مهم این است که رفته اید المپیک.»

«گاهی اوقات بانک‌ها دقیقا با آوردن افرادی که به لحاظ حقیقی خیلی خوب هستند، اما به لحاظ حقوقی مشکل دارند، گره خود را حل می‌کنند. اما اگر کارشناس دین بگوید من کار نمی‌کنم چون این سیستم ربوی است، زیر بار نمی‌روند.»

لذا ‌می‌بینید امروز سیستم بانکی به لحاظ عملیاتی درست است، یعنی همان شکل ظاهر اسلامی است، اما در جزئیات که وارد می‌شوید پر از اشکال است و در این میان مردم بالاخره متوجه نشدند که این خوب است یا بد است؟ شرعی است یا غیر شرعی است؟»

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید